Senaste nytt

Gratis samtal till medlemmar med SAS nya app EuroBonus Connect

Jonas C

Medlem
Nekter å tro det bare er jeg i hele vide verden som kun bruker Skype gratis. Jeg har aldri, og kommer aldri, til å fylle på penger på min skype-konto.
Jag fyllde på 100kr på mitt Skypekonto i höstas som har räckt ända fram tills nu. Med andra ord väl spenderade pengar då jag har sparat många hundralappar på min telefonräkning i utlandssamtal.

Tror själv inte mycket på SAS egen app. Känns som att den enbart har skapats i marknadsföringssyfte för att kunna tillföra en extra förmån till Basic nivån, utan att tillföra någon nytta. Ett gott exempel på meningslös differentiering.
 

mha321

Medlem
Jag fyllde på 100kr på mitt Skypekonto i höstas som har räckt ända fram tills nu. Med andra ord väl spenderade pengar då jag har sparat många hundralappar på min telefonräkning i utlandssamtal.

Jag fyllde på 100kr för 6-7 år sedan, och har en del kvar :)

Däremot använder jag det ganska ofta till att ringa 800-nummer i USA. Åtminstone i början kunde man inte göra det om man inte hade några pengar på kontot alls (även om det inte kostade något fick det inte bara tomt) , men det är möjligt att det går nu.
 

m10

Medlem
Jag var lite skeptisk innan mötet och introduktionen men klart mindre skeptisk när jag gick därifrån.

Ställde du någon fråga om hur SAS ser på hur EuroBonus Connect – utan att erbjuda något tillsynes unikt – ska slå sig in på en skapligt överetablerad marknad?
 

Agö

Medlem
Ställde du någon fråga om hur SAS ser på hur EuroBonus Connect – utan att erbjuda något tillsynes unikt – ska slå sig in på en skapligt överetablerad marknad?

Det är väl inte det som är syftet. Det här handlar väl om att få medlemmar att värva nya medlemmar. Det är EB det handlar om, inte telefoni som sådan.
 
A

Aurora

Guest
Jag fyllde på 100kr på mitt Skypekonto i höstas som har räckt ända fram tills nu. Med andra ord väl spenderade pengar då jag har sparat många hundralappar på min telefonräkning i utlandssamtal.

Tror själv inte mycket på SAS egen app. Känns som att den enbart har skapats i marknadsföringssyfte för att kunna tillföra en extra förmån till Basic nivån, utan att tillföra någon nytta. Ett gott exempel på meningslös differentiering.

Og jeg har aldri brukt så mye som 1kr på skype, de gangene jeg har ringt utenlands har mottakeren hatt skype.... :) Jeg har ikke hatt kredittkort, ikke paypal heller. Derfor er det utrolig godt å slippe å måtte legge i fra seg sitt lönnskonto-visakort-nummer overalt ;)
 

Jacob

Medlem
Ställde du någon fråga om hur SAS ser på hur EuroBonus Connect – utan att erbjuda något tillsynes unikt – ska slå sig in på en skapligt överetablerad marknad?
Det unika i detta fall handlar väl om att kunna nyttja EuroBonuspoäng till telefoni. Precis som det finns folk som använder poäng för att köpa muffins eller tidningsprenumerationer så finns det väl folk som skulle kunna använda 1000-2000 poäng att ringa för. EuroBonusmedlemmar reser ju ibland per definition.

Sedan är det så klart varumärket som man ser som en styrka, att man med välkända/pålitliga SAS bakom ska kunna attrahera människor att som inte skulle ge sig in i IP-telefoni annars. Det finns ändå över tre miljoner medlemmar.
 

Thornado

Medlem
Det unika i detta fall handlar väl om att kunna nyttja EuroBonuspoäng till telefoni. Precis som det finns folk som använder poäng för att köpa muffins eller tidningsprenumerationer så finns det väl folk som skulle kunna använda 1000-2000 poäng att ringa för. EuroBonusmedlemmar reser ju ibland per definition.

Jo, det ser jag ju som en poäng, men eftersom man ändå manuellt måste föra över poäng till EB Connect-appen, så skulle man väl istället ha kunnat komma med möjligheten att köpa Skype-credits för sina poäng i EB-shoppen.

Sedan är det så klart varumärket som man ser som en styrka, att man med välkända/pålitliga SAS bakom ska kunna attrahera människor att som inte skulle ge sig in i IP-telefoni annars. Det finns ändå över tre miljoner medlemmar.

Fast tre miljoner EB-medlemmar är ju knappast så mycket i jämförelse med t.ex. Skype som kan ha över 50 miljoner användare online samtidigt (vilket givetvis innebär att totala mängden användare är väldigt mycket större). På samma sätt är det väl tveksamt huruvida Skype/Microsoft kan ses som ett mindre pålitligt varumärke än SAS.

En feature som jag kan tänka mig skulle vara mer användbar i appen/tjänsten vore möjligheten att använda sina EB-poäng för att betala för Internetuppkoppling på olika WiFi-hotspots på olika flygplatser runt om i världen. Även om det tack och lov blir alltmer vanligt att WiFi blir gratis (och de flesta här sitter i lounger där det är gratis) så finns det ändå en hel del flygplatser där man fortfarande måste betala för access. Även detta kan man ju förvisso på ett smidigt sätt hantera med Skype credits, men en sån här feature skulle få en lite tydligare koppling till resande än den nu föreslagna appen.

Nåväl. Ingen idé att gnälla alltför mycket. Jag kommer troligtvis inte att använda denna, men skulle det vara nån som ser en användning för den - good for them.
 
Vem använder inte Skype idag? I min bekantskapskrets så använder även de minst teknikvänliga Skype nuförtiden.

Med Skype har du en nackdel. Du måste överföra pengar till ditt Skype konto för att ringa till någons mobil om personen är ej inloggad i Skype.

Jag kan tänka med att använda denna tjänst lite då och då när jag är på resande fot utanför Norden. Varför inte använda några poäng för att ringa till mamma och berätta hur härligt det är på stugan i Thailand. Alltså till en person som inte har Skype eller dator. Undvik roaming avgift när Wi-Fi finns tillgänglig och betala med några EB poäng. Enligt mig en jätte bra alternativ.
 
Jag fyllde på 100kr på mitt Skypekonto i höstas som har räckt ända fram tills nu. Med andra ord väl spenderade pengar då jag har sparat många hundralappar på min telefonräkning i utlandssamtal.

Tror själv inte mycket på SAS egen app. Känns som att den enbart har skapats i marknadsföringssyfte för att kunna tillföra en extra förmån till Basic nivån, utan att tillföra någon nytta. Ett gott exempel på meningslös differentiering.

100kr i höstas??? Jag får överföringen minst en gång i vecka på 10€ att klara använda Skype en vecka.
 
Toppen