Gratis platsbokning i SAS GO för Star Alliance Gold?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Jonas C, 16 Juni 2015.

1. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har två bokningar i SAS GO där jag har lyckats boka sittplats gratis som Star Alliance Gold, dvs icke SAS EBG/EBD. Den ena bokningen är en awardbokning med EuroBonus där mitt EBB nummer ursprungligen var inlagt, där kostade platsbokningen pengar. Ringde till kundtjänst för att lägga in mitt TK-nummer, och helt plötsligt var det möjligt att välja plats gratis. Är detta standard, eller bara en tillfällig bugg i systemet?

2. Skyraider

Skyraider Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    standard

3. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intressant. Tidigare ville de ha betalt för platsbokning, trots *G inlagt.

4. HCW

HCW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trodde inte heller att det var standard. När infördes detta?

5. Det är inte officiell förmån för andra Star Alliance Gold. Det kan vara IT bugg.
    Det som står i villkoren är, gratis för SAS EuroBonus Gold, Diamond och Pandion.

Vlj/boka sittplats ombord - SAS
    http://www.sas.se/upload/Global/Travel Info/terms-conditions-preseat-2014.pdf

Däremot så här står det på SAS informationskanal till resebyråer.

Så slutsatsen är att Star Alliance Gold får förbokning av säte gratis på SAS Go på long haul flygningar om biljetten är utfärdad av SAS (med biljettnummer 117). Detta gäller sedan 2015-JUN-08.

Last edited: 16 Juni 2015
  6. Henry

Henry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tipset! Kunde gå in och välja sittplatser på kommande bokningar med mitt A3*G inlagt.

7. WBX

WBX Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det så inom andra S* bolag också, t ex inom Lufthansa som Star Alliance Gold, kan jag göra pre-seating i Economy? Vore ju najs

Jakob Österberg gillar detta.
  8. T ex på Lufthansa beror det på bokningsklass du är bokad i.
    För dyra Economy class biljetter (Y B M U H X Q V) är det gratis att förboka säte. För billiga Economy class biljetter kostar det.
    När det gäller attraktiva platser (nödutgång, bulkhead etc) kostar det även för dyra Economy class biljetter.

Screenshot20150616_03.png

Angående Star Alliance Gold:
    Det står ingenting om att Star Alliance Gold skulle få pre-seating gratis.
    Det är gratis endast för HON, Senator och First class & Business class passagerare.
    Seat reservation - Lufthansa ® United States of America

Last edited: 16 Juni 2015
    WBX gillar detta.
  9. Furedorikku

Furedorikku Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För mig som A3*G har det gått hela våren att boka sittplats med bokningar i SAS Go. Nu senast till Tromsö men även till Göteborg och från Thessaloniki.

10. För SAS Go inom Europa verkar det som SAS erbjöd gratis pre-seating till Star Alliance Gold medlem längre tid.

Furedorikku gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!