Senaste nytt

Gratis hotellrum vid nattlig transfer - När, var och hur?

Flera gånger har jag undvikit att boka flygbiljetter som har inneburit en nattlig transfer eftersom jag har trott att det har inneburit att jag måste betala för ett hotellrum själv. Nu har jag dock hört lite rykten om resenärer som har fått hotellrum betalt av flygbolaget. Någon som vet vilka flygbolag som erbjuder detta och på vilka orter? Och är det en förhandlingssak som man måste ha tur för att bli beviljad?
 

Jonas C

Medlem
Om man råkar ut för en försening orsakad av flygbolaget och tvingas spendera natten innan nästa flyg så är flygbolaget skyldiga att stå för ett hotellrum. Bokar man en resa med overnight layover så står de flesta flygbolag inte för hotellrummet. Turkish Airlines erbjuder hotellrum vid transfer över 10 timmar i Economy, under förutsättning att det inte finns några tidigare anslutningsflyg till den destinationen. Bokar man t.ex avsiktligt ett långt layover för att det blir billigare, trots att tidigare anslutningar finns står de inte för hotellrummet.
 

jumbooze

Medlem
har något minne om Turkish och om det var lång transfer (och endast om det var första avgången ej egen vald senare avgång). Men här kan säkert fler fylla i...
 

Mr.T

Medlem
Om man reser med Qatar Airways och har en transfer mellan 8 -24 timmar så bjuder på på hotellet. 3* om man reser i ekonomi och 5* i First eller Business. Dock gäller samma regel som på Turkish, man får det endast om det inte finns något annat flyg, om man väljer en längre layover som är billigare står Qatar inte för rummet.
 

Alx

Medlem
Eftersom Turkish dyker upp i tråden kidnappar jag den litegrann med en egen följdfråga:

OM jag skulle boka TK MLA-IST-JFK-IST-MLA i premium economy så skulle jag behöva övernatta i IST både på utvägen och hemvägen. På utvägen finns det inga tidigare alternativ så där förutsätter jag att de bokar hotell? Men på hemvägen finns det dock en tidigare flight från JFK som skulle hinna med flighten till Malta (7 timmars byte). Men då går det inte att flyga premium economy eftersom den flighten inte erbjuder den klassen. Någon som törs svara på hur Turkish ser på hotellövernattning om jag väljer premium economy T&R?
 

johhenrik

Medlem
Eftersom IST är destinationen, och därmed starten på din hemresa så kan du ju välja vilken avgång du vill. Om en avgång innebär övernattning så ordnar TK det.

Edit: För att klargöra. Det man tittar på är tiden mellan inkommande flight till IST samt nästa flight till din destination. Så det spelar ingen roll om du kunde tagit en tidigare flight till IST.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Eftersom IST är destinationen, och därmed starten på din hemresa så kan du ju välja vilken avgång du vill. Om en avgång innebär övernattning så ordnar TK det.

Edit: För att klargöra. Det man tittar på är tiden mellan inkommande flight till IST samt nästa flight till din destination. Så det spelar ingen roll om du kunde tagit en tidigare flight till IST.

Tack för snabbt och rakt svar! Då blir plötsligt TK-alternativet betydligt mer intressant. Mycket prisvärt i just PE MLA-JFK-MLA.
 

Friskytten

Medlem
Antar att nedanstående har bärighet på det som diskuteras?

Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com

Do You Provide Accommodation Services at Transit Locations to Passengers Who Have Connecting Flights?

A complimentary hotel accommodation (maximum 2 nights) will be provided to our valuable passengers when there are more than 10 hours (for economy cabin passengers) and 7 or more hours (for business cabin passengers) waiting during their international connecting flights due to Turkish Airlines’ schedule structure. This service is not applicable when there is a shorter connection available within the time frame mentioned above. The first and the connecting flights must be with Turkish Airlines. All passengers must hold a confirmed reservation for the first and the connecting flights. Complimentary accommodation will be arranged with Turkish Airlines’ corporate partners and will be provided through the “Hotel Desk” located after the customs’ check point at the arrival. Passengers must check for any visa requirements when entering Turkey. In the event where a visa is not granted, Turkish Airlines assumes no responsibility for providing complimentary hotel accommodation. For further information, please call +90 212 4440849.
 

johhenrik

Medlem
Tack för snabbt och rakt svar! Då blir plötsligt TK-alternativet betydligt mer intressant. Mycket prisvärt i just PE MLA-JFK-MLA.

OT: Jag har flugit deras Comfort Class till Shanghai några gånger. Grymt prisvärt. 8500Kr tur o retur betalade jag de gångerna. Riktigt bra hård produkt för det priset.
 
Toppen