Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Patrick

Medlem
Hej!

Har jag förstått detta rätt?

Jag har ett amex plat, betalar alla mina resor, hotell, hyrbilar, representation, osv. med det. Jag har inte tänkt på ett sas amex, men då man får det "gratis" är det väl lika bra att skaffa ett sådant med...?

Så, för optimal fördelning bör jag vidare betala biljetter och hyrbilar med platinum men resten med saskortet?

Det finns väl en växlingskurs annars från rewards till eb? Antar att svaret finns i tråden.

Synd bara att man inte får baspoäng hos sas med amexet. ;)
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Hej!

Har jag förstått detta rätt?

Jag har ett amex plat, betalar alla mina resor, hotell, hyrbilar, representation, osv. med det. Jag har inte tänkt på ett sas amex, men då man får det "gratis" är det väl lika bra att skaffa ett sådant med...?

Så, för optimal fördelning bör jag vidare betala biljetter och hyrbilar med platinum men resten med saskortet?

Det finns väl en växlingskurs annars från rewards till eb? Antar att svaret finns i tråden.

Synd bara att man inte får baspoäng hos sas med amexet. ;)

SAS Amex ingår gratis i Ditt Amex Platinum.

Det finns ingen anledning att betala med Platinum om det är så att Du hellre vill ha EB-poäng samt "2-4-1"-vouchern. Försäkringarna i Platinum gäller även om Du betalat med SAS Amex. (Växlingskursen MR till EB har nyligen försämrats så det finns ingen anledning att ta vägen över MR.)
 

Patrick

Medlem
Ok, tack för svar! Ringer Amex på måndag och ber de fixa ett saskort. :)

Får man allt på samma faktura eller blir det 2 olika? Inte för att det spelar så stor iofs. ;)
 

Stefan62

Medlem
Glöm inte att samtidigt ansluta Ditt Eurobonus-nummer - annars kan det hända att de kopplar till ett nytt EB-konto.
 
Last edited:

FrontX

Medlem
Nu finns det tydligen inga krav på inkomst för att skaffa sig ett Platinum längre. Lite av själva grejen med att ha ett Amex, tycker jag iaf är att man har ett kort som inte alla andra har i sin plånbok, som typ ett SEB VISA lr liknande och att man känner sig "speciell". Nu har jag inte mitt för att flasha i baren, men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar.
Betalar man 6000:- per år så borde väl inte vem som helst kunna skaffa det, utan krav?!. Visst, nu kanske årsavgiften gör att en del inte har råd att ha det, men ändå. Det är fortfarande öppet för ALLA att ansöka om ett. Varför gör Amex så?
 

M.K

Medlem
Lutar återigen mer och mer åt att nedgradera till guld eller varför inte blue som e ett snyggt kort nästa gång. Det är egentligen fantastiskt vilket tempo amex lyckas hålla i sitt försämringsarbete numer för oss som varit platinum medlemmar länge!
 

Patrick

Medlem
Försäkringarna i Platinum gäller även om Du betalat med SAS Amex.

Så var det visst inte enligt Amex då jag frågade nyss då jag fixade ett saskort.

Hon på Platinum service sa att just försäkringarna är det som utmärker Platinum.

Betala med Platinum = försäkring enligt Platinum.
Betala med SASAmex = försäkring enligt detta.

American Express Sverige - Privat - Forsakringar - det var visst betydande skillnader. Iofs föga förvånande med tanke på årsavgiften.

Lite roligt var det även att skumma igenom Centurionvillkoren då jag är för snål för det kortet. ;)

:)
Patrick
 

EBGGOT

Medlem
Så var det visst inte enligt Amex då jag frågade nyss då jag fixade ett saskort.

Hon på Platinum service sa att just försäkringarna är det som utmärker Platinum.

Betala med Platinum = försäkring enligt Platinum.
Betala med SASAmex = försäkring enligt detta.

American Express Sverige - Privat - Forsakringar - det var visst betydande skillnader. Iofs föga förvånande med tanke på årsavgiften.

Lite roligt var det även att skumma igenom Centurionvillkoren då jag är för snål för det kortet. ;)

:)
Patrick

Där har du fel, så länge du har betalt med ett av dina Amex gäller ALLTID försäkringen för det bästa kortet.
 
Toppen