Senaste nytt

GPS spårsändare i Hyrbilar?

FF#1

Medlem
Har noterat att några av de hyrbilar jag har hyrt från Sixt på senaste tiden har haft en GPS tracker i ODBII uttaget.

Någon som vet om det är standard numera eller bara på dyrare bilar?
Har inte orkat läsa det finstilta i kontraktet men det känns ju som ett visst ingrepp i ens tillvaro att någon kollar var man är och hur fort man kör?


b15f5a829d4d1536336289876cc767d8.jpg
 

thh

Medlem
Jag tror inte att någon sitter och följer dig dygnet runt, men deras bilar blir nog stulna oftare än andra bilar så jag förstår dem.
 

Gus

Medlem
Jag tror inte att någon sitter och följer dig dygnet runt, men deras bilar blir nog stulna oftare än andra bilar så jag förstår dem.
Vet inte tjuvarna om att bilen har en sådan sändare? Jag trodde inte det var så lätt att plocka ut den. Det hade väl varit bättre om man byggt in den på något vis..?
 

FF#1

Medlem
Precis, ODBII är ju placerat så att det är lätt att komma åt. Så är syftet primärt stöldskydd så är det inte någon bra ide då man plockar bort den på 1s.

har kollat lite mer på företaget som har gjort "Dongeln"De verkar mer inriktade på fleet management, körjounal och sånt. Inte stöldskydd.
 

seat56f

Medlem
Kan tänka mig att använda något sådant för automatisk avläsning av bränslenivå/mätarställning osv vid retur. Men det kanske är att tro för mycket om tekniken i biluthyrningsbranschen :)
 

thh

Medlem
Precis, ODBII är ju placerat så att det är lätt att komma åt. Så är syftet primärt stöldskydd så är det inte någon bra ide då man plockar bort den på 1s.

har kollat lite mer på företaget som har gjort "Dongeln"De verkar mer inriktade på fleet management, körjounal och sånt. Inte stöldskydd.

Då ändrar jag mig till att jag inte tycker det låter rimligt att de använder det, även om det säkert står någonstans i villkoren.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle tro att den största "risken" med GPS-spårsändare som sparar data är att bolagen använder informationen i händelse av någon skada för att se om de kan minimera försäkringsåtagandet, dvs du som kund får betala mer för att ha kört för fort, kört någonstans där du inte får köra (typ grusväg vilket de flesta bolag i USA verkar förbjuda) eller liknande.

Surfade runt igår och kunde konstatera att det fanns en del "larmrapporter" om hur framför allt mindre bolag kunde bötfälla passagerare som kört för fort eller låsa bilar som hade lämnat ett land eller en delstat. De stora bolagen verkar inte riktigt jobba på samma sätt.

Men om något år kan vi nog få se att bolagen tömmer gps-loggen och sparar den på din profil och då kanske vi får se riktad reklam som säger att "förra gången du hyrde bil hos oss var du ofta på Starbucks - visa upp ditt hyrbilskvitto så ger vi dig 20% på McCafe"
 

Homer

Medlem
I en bil från Avis satt det en klisterlapp där det stod att de loggade hur man kört och speciellt om man kört för fort då det skett en olycka.
 
Toppen