Gotlandsflyg dubblerar sin Arlandatrafik

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av forastero, 25 Maj 2012.

  1. forastero

    forastero Medlem

    Ort:
    VBY
    Land:
    Sverige Sverige
    Fr o m måndag kör Gotlandsflyg dubbelt så många avgångar mellan VBY och ARN:
    Biljetter ska gå att boka på hemsidan från lunchtid idag.
     
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Det är väl bra att de får igång trafiken till Arlanda igen, men samtidigt kommer de hamna i samma sits som Skyways hade (om man får tro artikeln i Gotlandsnytt).

    De flesta gotlänningar som ska till Stockholm väljer nog Bromma medan de flesta som reser till Arlanda förmodligen gör det för att flyga vidare. Vilka samarbetar Gotlandsflyg med på Arlanda? De säljer väl inte genomgående biljetter till något flygbolag på Arlanda. Visst kan man köpa separata biljetter men då faller ju lite idén med allt på samma biljett och kunna vara försäkrad om inkommande flyg är sent eller något går snett. Hur ska de kunna fylla upp åtta dagliga avgångar?
     
  3. twiggs

    twiggs Medlem

    Det går redan fyra dagliga på sträckan och att fylla fyra till är inte någon omöjlighet nu när Skyways är borta. Nextjet är väl den som flyger linjen och kanske kan man på den vägen få till ett samarbete med SAS?
     
  4. Herregud vad bolagen attacker Gotland :)

    Gotlandsflyg ökar.
    SAS ökar och tidigarelägger säsongsstart.
    Nextjet ökar
    Flyglinjen startar från VST och Jönköping.
    Wideroe är kvar med sin Oslolinje
    Air Berlin flyger också.
    Hur är det med Air Baltic?
    Och för att möta konkurrensen så sänker Destination Gotland sina priser på färjetrafiken (Destination Gotland sänker priserna | Travel Report).
     
  5. forastero

    forastero Medlem

    Ort:
    VBY
    Land:
    Sverige Sverige
    Det jag kan tänka mig är t ex såna som liksom jag jobbar på arbetsplatser som har som policy att i första hand försöka boka med Gotlandsflyg. Vi bokar via resebyrå för resor till andra destinationer och då går det ju att sy ihop resor oavsett bolag. Men det är knappast speciellt många som reser i tjänsten på såna sträckor varje dag. Jag hoppas Gotlandsflyg inte har tagit sig vatten över huvudet, man kan ju hoppas på att de inleder ett samarbete med något bolag så man kan köpa genomgående biljetter.

    Personligen åker jag dock hellre med SAS, men det är egentligen mest för poängens skull...
     
  6. Förstår inte alls satsningen på ARN för Gotlandsflyg.. Som Jacob påpekat finns ju inga samarbeten med andra bolag på flygplatsen...
    Är det vidare ut i Sverige man vill? Gotlandsflyg har ju redan ett fint samarbete med Mavia på Bromma (skulle vara fint om det även omfattade Brussels Airlines dock).

    På ARN finns ju redan SAS med connections ut i Europa.... Så även Norwegian. Sedan kan man ta Air Berlin via BER ut i Europa/världen. Om Flybe börjar på VBY-HEL finns ju hela Finnairs linjenät..

    Enda nackdelen med ovan nämnda bolag är att de bara bedriver säsongaflygningar (inte en så lite nackdel kanske:p). Men det räcker med att ett av dessa bolag börjar med verksamhet året runt, så kommer Gotlandsflyg få rejäla problem tror jag...:(
     
  7. twiggs

    twiggs Medlem

    Nu har jag kollat upp hur det hela ligger till:

    Nextjet är den som opererar flygningarna till/från ARN och därmed så får man connection vidare med SAS på alla avgångar (och eventuella andra samarbetspartners) som även Gotlandsflyg har tillsammans med Nextjet. Simple as that!
     
    1 person likes this.
  8. Det förklarar ju det hela....:)
     
  9. Jacob

    Jacob Medlem

    Bristen på direktanslutningar via Arlanda har gjort sitt. Passagerartrafiken på Visby flygplats gick ned med 8,8 procent i juni 2012 jämfört med juni 2011. Det är främst trafiken till/från Arlanda som dragit ner statistiken enligt helagotland.se.

    Vad jag kan se finns det ingen SAS codeshare på Gotlandsflyg/Nextjets flygningar till Arlanda. Vill man flyga vidare på en genomgående biljett är det SAS egen flygning som gäller, en flygning per dag de flesta dagar i veckan.
     
  10. twiggs

    twiggs Medlem

    Jag sökte VBY–LHR på SAS egen hemsida ut den 5:e september och hem den 20:e och får upp flera valmöjligheter där Nextjet är inblandat. Givetvis är det så att man försöker styra över trafiken på sin egna avgång den tid den flygs, men att det inte skulle finnas codeshare stämmer inte.
     
    Last edited: 10 Juli 2012

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×