Senaste nytt

Good Morning, Vietnam !

pep

Medlem
Håller inte riktigt med. I norra Vietnam, ner till Hue, kan det vara ganska kallt den här perioden. Kommer man ner till Da Nang och Nha Trang är det varmare, men det är inte jättekul att bada där då. Det regnar en del uppe i bergen och floderna för med sig en massa slam i havet som gör det grumligt. (Det kan naturligtvis variera från år till år, men det här är min erfarenhet.)
Januar og Februar er koldest.
 

Anfield

Medlem
Funderare på att ta oss till Vietnam från Hong Kong ! under V44
Tänkte köra med SAS dit stanna någon dag och sedan dra vidare till Vietnam, Saigon .
Vilket flygbolag/ Flygbolag ska jag kolla på ?
 

Agö

Medlem
Funderare på att ta oss till Vietnam från Hong Kong ! under V44
Tänkte köra med SAS dit stanna någon dag och sedan dra vidare till Vietnam, Saigon .
Vilket flygbolag/ Flygbolag ska jag kolla på ?
Vi flög Hong Kong - Hanoi med Vietnam Airlines. Helt OK och billigt som attan. Du kan också försöka uppgradera med Optiontown på Vietnam Airlines.
 

Jonas C

Medlem
Själv planerar jag en vecka i Saigon i slutet av Juni. Blir man uttråkad om man spenderar en hel vecka i staden, eller finns det tillräckligt mycket att göra där? Kan även tänka mig att göra diverse dagsutflykter till närliggande områden. Är främst intresserad av mat, så jag antar att man bör kunna hålla sig ganska sysselsatt på det i Saigon.

@pep mottager gärna tips! :)
 

JohnnyWilde

Medlem
Själv planerar jag en vecka i Saigon i slutet av Juni. Blir man uttråkad om man spenderar en hel vecka i staden, eller finns det tillräckligt mycket att göra där? Kan även tänka mig att göra diverse dagsutflykter till närliggande områden. Är främst intresserad av mat, så jag antar att man bör kunna hålla sig ganska sysselsatt på det i Saigon.

@pep mottager gärna tips! :)
Matmässigt är Saigon mycket bra men efter 4 dagar där var jag skitless på bygget och längtade därifrån och det händer inte ofta!
 

pep

Medlem
Själv planerar jag en vecka i Saigon i slutet av Juni. ....@pep mottager gärna tips! :)
Saigon er den storby jeg kender mindst til her i Vietnam. Ville foretrække Danang, Dalat, Hue, Qui Nhon, Dong Hoi, eller Hanoi. Mestendels fordi jeg ikke har Thai-venner i Saigon. Nøglen til det gode VN køkken går lettest gennem venner/bekendte. Ellers forespørg hvad der er populært på det pågældende sted. Vietnamesisk er selvfølgelig den allerbedste "nøgle", men i Saigon taler mange Engelsk. Der er dog en del trafik...
 

chazzie

Medlem
Saigon är fantastiskt, men jag tror 3-4 dagar är lagom, sen är det dags att åka vidare. Jag tog en svävare söderut på Mekong-deltat till Vung Tau och spenderade 4 dagar där, en avslappnad semesterort med mest inhemska turister.
 

Smuffe

Medlem
Alla förslag som har sagts kan jag endast instämma med, inkluderat de som jag ej själv har upplevt.
Jag vill tacka @pep för tipsen och gästvänligheten när jag besökte Vietnam och Hue... Utan dig hade vi kanske inte varit vilse men med din frus, sons, gamla mamma (hur mår hon) och din och fruns vänner så gjorde hon en oförglömlig resa än mer minnesvärd! :D

Det finns oändligt mycket att se såsom museum och historiska platser i HCMC.
Tröttnar man på staden så kostar det inte allt för mycket att ta olika dagsturer ut från stan för att besöka viktiga platser från Vietnamkriget, matresor, prova-på-resor och allt man kan tänka sig.
Vid nästa resa kommer jag ta mig tillbaka till Hue för att göra ett par sådana resor och för en gång skull träffa @pep IRL och då bjuder jag på middag. :)

Oavsett så är Vietnam ett av mina absoluta favoritländer (utan att ha besökt Sydamerika såsom Brasilien, Venezuela och Colombia som är tre länder bland några andra som jag har på min bucket list) och jag stortrivs lika mycket i Saigon som jag trivs i mindre städer (utan alla ryssar) var jag än hamnar.

Om någon funderar... ÅK! :cool:
 

pep

Medlem
Tak @Smuffe - hilsen fra Hue, varmen er netop kommet. Vi har det fint og har fået en søn mere - igen har vi været heldige at afkommet er faldet godt ud :) Vi har af og til svenskere og danskere boende hjemme, også i vores gæstehus på nr. 273 Nguyen Sinh Cung med 9 værelser. Jeg glæder mig over din glæde over Vietnam. Når man har boet her længe ser man ikke altid skoven for bare træer. Lige nu har jeg været på et øde strand-resort i den næste provins Quang Nam. Jeg var stort set eneste gæst på et 5 ha stort resort med bungalow helt ud til stranden. Glæder mig til at træffes - måske basis for et BC.se træf her i Hue som er en by fra før verden gik af lave...
 
Last edited:
Toppen