Senaste nytt

Good Morning, Vietnam !

Anfield

Medlem
Vi har precis lämnat Saigon för Bangkok. Det har blivit ett antal resor till Saigon dom senaste åren och det blir bara bättre och bättre för varje besök. För oss är maten väldigt viktig och den vietnamsiska maten i Saigon är mycket bra då matkulturen i södra delen är bättre än i norr. För oss har Saigon blivit en storstad lika Bangkok dit man kommer att återvända regelbundet.


Så Saigon vore en bra början för mig för att testa på Vietnam
 

Per N

Medlem
Så Saigon vore en bra början för mig för att testa på Vietnam
Absolut, Saigon är en bra start för att börja bekanta sig med Vietnam. Kaffekulturen är ett överraskande fenomen med caféer precis överallt. Riktigt bra kaffe dessutom. Sedan har vi ju det med "riktig fika" också, att sitta i ett gathörn med billig öl och se skådespelet med alla dessa mopeder är ett nöje. Det poppar upp allt fler moderna barer, Chill Bar tex är en riktigt trevlig skybar som är utomhus där dom är väldigt bra på att göra drinkar.
 

Wilhelm00

Medlem
Hej!
Vad roligt att du funderar på Vietnam, var där i somras och tänker återvända kommande sommar. Vietnam är inte ett resmål som man åker till om man vill sola och bada i första hand, då det finns det betydligt bättre resmål att åka till i närheten. Är inte heller en "ligga på stranden person", så Vietnam passade mig bra. Var på stranden en dag av 20. Det finns mycket saker att göra i både Hanoi och Saigon. Det är billigt att göra saker och åka på utflykter. En av de saker vi uppskattade mest var en "food tour" vi gjorde i Hanoi. En rolig anekdot var att en av restaurangerna vi besökte låg vägg i vägg med vårar hotell, en liten anonym restaurang som vi knappt lagt märket till, men som tydligen var en av Hanois bästa restauranger.
 

chazzie

Medlem
Vietnam är väldigt trevligt, jag har bara varit en gång, till Ho Chi Minh City (Saigon) och avslutade med 4 dagar nere vid kusten i Vung Tau. HCMC är en upplevelse i sig, med mopeder i mängder och full fart 24/7, en hel del sevärdheter och en annorlunda storstad, absolut. Jag gillade Vung Tau, det är en mer inhemsk semesterort och lite mindre västerländska turister vilket jag gillade, det var generellt billigare och befolkningen var lite mer nyfikna och framåt.

Jag ska till Hanoi i 4 dagar i maj när jag gör en liten tour i Asien, så har någon tips för Hanoi mottages det varm också.

Till trådskaparen: Ja, åk till Vietnam!
 

pierrea

Medlem
Har bott två år i Hanoi och har bara gott att säga om staden. Har inte gjort så mycket av grejorna som brukar stå på den typiske turistens att-göra-lista är jag rädd, men kan nog ge ett eller annat tips ändå.

Gamla stan är ett fantastiskt myller av affärer, kaféer och restauranger. Här är det läge att bara gå vilse och förundras. Sätta sig i ett gathörn med ett glas vietnamesiskt iskaffe när man blir trött i benen och bara titta på folk.

Utforska också de gamla franska kvarteren söder om gamla stan och Hoan Kiem-sjön. Testa maten från de små hålen i väggen, den är som nämnts ovan ofta betydligt bättre än maten man får på restauranger. Nordvietnamesisk mat är för övrigt fantastisk. Testa pho (uttalas phö), dvs nudelsoppa med biff eller kyckling. Bra frukostmat. Håll också utkik efter min favorit Bun Cha. En annan slags nudlar men här med alldeles nygrillat fläsk och papaya. Så sjukt gott.

När jag bodde där för tio år sedan var allt sjukt billigt. Sedan dess har man haft en ganska kraftig inflation, men man får fortfarande mycket för pengarna.

En utflykt till Halong Bay är inte så dumt. När vi åkte med mindre sällskap (fyra-fem personer) kunde vi hyra egen båt, inklusive nån som lagade gott käk ombord, för rätt små pengar. Osäker på var kostnadsnivån ligger nu för tiden.

Kort sagt: I min bok är Hanoi mycket charmigare än Ho Chi Minh-staden. Men märk väl, är det storstadsliv a lá Bangkok man är ute efter är HCM ett bättre val.
 

pep

Medlem
HCMC ligner for meget en typisk SE-Asian storstad. Hanoi har noget helt unikt. Men for Guds skyld: Hvorfor ikke omfavne provinserne, det er der Vietnam rigtig kan opleves. Drik kaffe og friskt øl i central highlands, Svøm i floderne, søerne, og havet der giver 2000 km sandstrand. Har boet her i 5 år og arbejdet her siden 2005. Men sproget er den største barriere. Derfor kan jeg ikke altid rådgive almindelige turister, der har 1000 spørgsmål, men ofte har meget lidt at bidrage med i en VN-context. Lær sproget hvis du vil ind til benet...ellers bliver du voldført af tour operators og masser af folk der blot forsøger at lære engelsk eller slå plat på udlændinge
 
Var åker då två vuxna och två barn (5,5 och 2,5 år) under tre veckor i december? Vi gillar både lata dagar i vattnet, natur, och storstad.
 
Toppen