Golden Ticket

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Johan Rebel, 8 Februari 2013.

  1. Ett brev från British Airways damp ner i lådan i morse. Först och främst så önskar en vis Frank van der Post, Managing Director Brand & Customer Experience mig ett Gott Nytt År. Ett vad??? Han kanske tror att jag är från Shanghai och hade tänkt mig fira det kinesiska nya året nu på Söndag?

    Efter lite bla bla om nya plan, To Fly, To Serve, osv, introducerar han någonting helt fantastiskt; Golden Ticket. Det är ett kort i kreditkortsstorlek, varav ett (1) exemplar medföljer brevet. Tanken tycks vara att jag skall ha detta kortet med mig när jag reser. Skulle jag under resans gång råka stöta på en British Airways anställd som "you feel gives you outstanding service", då förväntas jag leta fram kortet och ge det till vederbörande. På baksidan står mitt namn och BAEC Gold nummer förtryckta, dessutom finns det utrymme att fylla i "kollegans" namn, flygnummer och kabinklass. Kortet uppmanas mottagaren överlämna till sin manager. Vad som sedan händer framgår inte av brevet, like lite som hur managern i fråga skall kunna lista ut vad jag är nöjd med eller tacksam för.

    Detta är fullständigt bisarrt, liknar mest någonting en svensk myndighet kunde hitta på för att slösa med skattebetalarnas pengar.

    Om jag skulle vara utomordentligt nöjd med den service jag får av en British Airways anställd, så kan jag skicka ett mejl eller fylla i Thank You blanketten på British Airways.com. Då kan jag även beskriva vad verderbörande gjorde och varför jag är så jättenöjd.

    British Airways förväntar sig tydligen att jag skall möta högst en outstanding anställd i år, men "we also plan to send you another ticket later in the year". Herre Gud! Om de nu absolut vill slösa papper, kuvert och porto på det här, så kunde de lika gärna ha bifogat ett dussin kort.

    Den enda anledningen till att kortet inte har hamnat i papperskorgen är att jag ännu inte har bestämt mig om jag skall bränna det eller slänga det i ätervinningskontainern.

    Johan
     
  2. walle33

    walle33 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Oavsett vilket du väljer så kommer det ju att brännas! Skillnaden är ju bara att bränner du det själv så får du ut energin direkt men återvinner du det får du köpa tillbaka energin :cool:
     
  3. JensE

    JensE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Dom hade det där som prov för GGL förra året.
    Tydligen måste dom lämna in den sedan till sin chef för en klapp på axeln och tydligen gillar inte alla träffa sin chef :)
     
    1 person likes this.
  4. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    American Airlines har samma idé dock i form av små papperslappar man kan dela ut till de man möter som ger "outstanding service". Varje lapp har ett identifierbart nummer för American Airlines men inte för den anställde. De skickar ut 10 eller 20 varje gång man återkvalificerar sig!

    Har hitills aldrig delat ut något och hört en hel del anställda på American Airlines som verkligen avskyr dessa små lappar...

    Jag kan dock tänka mig att skicka mail och har också gjort så vid några få tillfällen.
     
  5. Tockstew

    Tockstew Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ah,

    Sluta reta upp er på småsaker. Det må vara töntigt och ineffektivt men likafullt har British Airways bedömt det som en riktig åtgärd. Låt det hamna under kategorin "engelsk stofilism" eller liknande.
     
    3 personer gillar detta.
  6. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Som JensE säger har detta varit i bruk ett tag för alla GGL, och nu har man även gett det till vanliga dödliga Gold.
    Jag tycker det är ett fint initiativ och vet att British Airways Cabin Crew uppskattar enormt när dom får en Golden Ticket, och att det reggas på deras profil.
     
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Så länge det finns en kultur på företaget som gör dessa lappar värdefulla för den anställde är det väl helt ok. SPG har samma sak. Jag gav en till en kille i loungen i Shanghai. Han blev helt röd i ansiktet och skämdes nog lite över att vi tyckte han hade varit så trevlig och tillmötesgående.
     
  8. Om jag skall tro deras kommentarer på FlyerTalk, så är det inte alla som uppskattar initiativet, somliga överlämnar inte kortet till sin manager.

    Tycker fortfarande att idén är korkad, fattar inte vad fördelarna är jämfört met att uttrycka sin uppskattning på vanligt vis. Tänk om alla andra flyg- , buss-, taxi- och järnvägsbolag, hotellkedjor, ICA, CityGross, Överskottslagret samt kommun och landsting började förse mig med små kort att dela ut till höger och vänster till trevliga anställda? Jag skulle bli tvungen att gå omkring i cargo pants hela tiden för att få plats med alla kort i fickorna.

    Hur som helst har jag bestämmt mig nu: jag bränner. Lägger kort och brev överst, så kan jag titta på när de blir lågornas rov. Sagt som gjort, det är bara aska kvar.

    Johan
     
  9. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SPG-korten som Agehall nämner ger SPG-poäng till den som man lämnar över det till. Det är ju möjligt att även det här har någon direkt användbar effekt för mottagaren.
     
  10. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    UA har ett sk. Outperform recognition

    United Airlines - The Outperform Recognition Program

    With just a few clicks on a computer or smartphone, you could have the chance to win award miles or even roundtrip tickets through a random drawing. Meanwhile, the employees who you nominate will be entered into a separate drawing to win up to $25,000 USD.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×