Senaste nytt

Go to gate?

NyfikenGrau

Medlem
På vissa flygplatser (exempelvis Prag) meddelar man inte gate förrän en viss (kort) tid innan boarding ska starta.
Vet inte varför men misstänker att man inte vill att alla bara ska hänga vid gaten utan hellre fortsätta konsumera i restauranger/affärer så länge som möjligt.

Hehe...här har vi nog ett argument som biter rätt bra när det gäller att få flygplatser att minska förannonseringstiden för boarding :)
 

Kastrup

Medlem
Rimligen bör "Gate" syfta på de fysiska dörrarna, varför "Gate Open" borde vara ekvivalent med "Boarding".
Mitt förslag:

Go to gate: Bör skyltas när gaten är bemannad, och i lagom tid så man hinner gå dit tills boarding inleds.
Boarding: Nu är folk på väg ombord (=gaten är öppen) - hög tid för den medvetne resenären att dricka upp sitt kaffe.
Final Call: Nu är alla ombord utom den stackaren som fastnat i säkerhetskontrollen, loungen eller gått till fel gate. Bör inte användas normalt.

Sen blir ju allting lite knepigare vid lounge-boarding, men ovanstående princip tycke jag är vettig.
 

AABack2ARN

Medlem
Vem exakt är det som avgör när det skall visas "Go to gate", "boarding", "final call" etc..?

Är det personalen som står vid boardingen, någon central figur i ett mörkt rum eller Bryssel? (Ja jag vet att det troligen inte är Bryssel...)

För "go to gate" innebär ju främst att gaten är bemannad om man har eventuella frågor om platser samt att boarding borde påbörjas inom några minuter. Utmaningen är väl att "några" minuter är allt mellan 5-30 minuter vilket gör att man vet inte hur man skall förhålla sig till vad texten betyder.
 

Xilan

Medlem
Tycker att det är väldigt förvirrande att kalla en gate öppen innan boardingen påbörjats. Jag vill påstå att gaten är bemannad men knappast öppen.
"Go to gate" har jag alltid tolkat som en uppmaning till ovana resenärer att börja gå mot gaten, och en uppmaning till frekventa resenärer att hålla koll på informationsskyltarna då "boarding" snart kommer dyka upp.
 
Det är handlingbolaget som på uppdrag av flygbolaget styr över lägena. Olika bolag har olika tid och det skapar naturligtvis även det en osäkerhet om hur långt det är mellan Go to och boarding.

- Fredrik

Vem exakt är det som avgör när det skall visas "Go to gate", "boarding", "final call" etc..?

Är det personalen som står vid boardingen, någon central figur i ett mörkt rum eller Bryssel? (Ja jag vet att det troligen inte är Bryssel...)

För "go to gate" innebär ju främst att gaten är bemannad om man har eventuella frågor om platser samt att boarding borde påbörjas inom några minuter. Utmaningen är väl att "några" minuter är allt mellan 5-30 minuter vilket gör att man vet inte hur man skall förhålla sig till vad texten betyder.
 

bstark

Medlem
Jag har minsann kollat på Ultimate airport Dubai. Där har man lärt sig att gate closed = ens resväska blir utkickad från flygplanet och man kommer inte med. Då är det naturligt att man drar slutsatsen gate open = Gaten är öppen för boarding.

Gate open är därför det sämsta alternativet.

gateclosed.jpg

Mitt förslag
Gate bemannad: Gatenummer börjar visas på tavlan.
Boarding påbörjad: Boarding
Non-Schengen specialare för de som fastnar i passkontrollen: Final call.
 

JacobGBG

Medlem
För det första får jag ge en eloge till GOT som aktivt går ut till ett forum för entusiaster på detta vis för att söka feedback. Oerhört kul att se, speciellt då jag själv är Göteborgare och 95% av alla mina flygresor startar och slutar på GOT.

Vad gäller själva frågan.

Go to Gate ==> Gate # är definitivt satt och personal finns på plats, boarding har ej börjat men förväntas göra det inom XX min (där XX är en förutbestämd tidsläng som innefattar felmarginal).
Boarding ==> Gate är fysiskt öppen och folk börjar röra sig på planet, oavsett om det är prio-passagerare eller ekonomi
Gate closed ==> Gate är formellt stängd. Om du ej redan passerat gate så kommer du inte med. Din väska kommer att tas av.
 
Tack för feedback. Vi tar med all feedback in i arbetet nu.

- Fredrik

För det första får jag ge en eloge till GOT som aktivt går ut till ett forum för entusiaster på detta vis för att söka feedback. Oerhört kul att se, speciellt då jag själv är Göteborgare och 95% av alla mina flygresor startar och slutar på GOT.

Vad gäller själva frågan.

Go to Gate ==> Gate # är definitivt satt och personal finns på plats, boarding har ej börjat men förväntas göra det inom XX min (där XX är en förutbestämd tidsläng som innefattar felmarginal).
Boarding ==> Gate är fysiskt öppen och folk börjar röra sig på planet, oavsett om det är prio-passagerare eller ekonomi
Gate closed ==> Gate är formellt stängd. Om du ej redan passerat gate så kommer du inte med. Din väska kommer att tas av.
 
Toppen