Senaste nytt

Go to gate?

agehall

Medlem
Jag tror det skulle räcka ganska långt om man kommunicerade ut VAD de olika sakerna betyder. För mig är det inte uppenbart vad "Gate Open" betyder. Det enda man vet är att "Go to gate" innebär "sitt kvar i loungen en kvart till".

Fick man däremot veta att man tänder ett visst meddelande X minuter före boarding (och att boarding på skärmen verkligen innebär att man får gå ombord!) så skulle det hjälpa mycket tror jag.
 

Tockstew

Medlem
Möjligen skulle ni kunna jobba långsiktigt med att pränta in att t.ex. Go to gate alltid innebär 10 min innan boarding börjar etc. Boarding innebär att passagerare släpps ombord.
 

marbe166

Medlem
Nu minns jag inte om det är så på GOT, men på en del flygplatser skyltas "Boarding" ibland trots att Boarding inte har påbörjats, det är ett otyg som jag verkligen inte gillar. "Boarding" ska inte skyltas om pax inte börjat gå ombord.
 

palmen

Moderator
Möjligen skulle ni kunna jobba långsiktigt med att pränta in att t.ex. Go to gate alltid innebär 10 min innan boarding börjar etc. Boarding innebär att passagerare släpps ombord.

Frågan är dock hur länge den ska visas?
Personligen sitter jag inte och tittar konstant på skärmarna och det kan lätt gå 15 minuter mellan gångerna jag tittar om jag inte förväntar mig att något ska hända.
 

palmen

Moderator
Mycket bra idé, men jag tror inte att vi får in så många tecken för att kommunicera det tyvärr. Boarding är ju också en uppskattad tid beroende på förhållande så kanske svårt att uppdatera, men inte omöjligt.

- Fredrik

Nu vet jag inte vad ni har för skärmar att visa meddelande på, men på en widescreen borde man kunna få in lite mer info.
"Boarding expected at xx:xx" är väl lite kortare också, hur det ska skrivas för korrekt engelska låter jag vara osagt.
 
Jag brukar traska iväg till gaten när det är "Final call". Men inte ens det kan man alltid lita på. Tråkigt när man skyltar med Final call, då inte ens boardingen påbörjats. (Det har jag dock aldrig varit ute för på GOT Fredrik) :)
 

johan_fbg

Medlem
Den informationen jag vill ha på tavlan är:

- Avgångstid
- Flightnummer/destination
- Gate
- Status/tid för boarding

Vilken tid gaten är bemannad är för mig mindre viktigt. Mitt förslag är därför:

"Boarding in X mins" och "Boarding started" när passagerarna börjat gå på planet.

Har inte koll på boardingförutsättningarna, om det finns en risk att "boarding in 5 mins" står kvar i en kvart är förslaget inte så bra.
 

tob

Medlem
På vissa flygplatser (exempelvis Prag) meddelar man inte gate förrän en viss (kort) tid innan boarding ska starta.
Vet inte varför men misstänker att man inte vill att alla bara ska hänga vid gaten utan hellre fortsätta konsumera i restauranger/affärer så länge som möjligt.
 
Toppen