GO ena vägen, PLUS andra vad gäller vid avbokning intra-EU?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Morgan, 31 December 2015.

  1. Morgan

    Morgan Medlem

    Frågan ryms egentligen i rubriken.

    Om jag bokat SAS Go (O) ena vägen och SAS Plus (B) på hemvägen, vad gäller då för avbokningsvillkor? Intra-EU som ju SAS har samma pris på enkelbiljetter som ToR.

    Jag trodde att jag fick tillbaka hela Plus-priset (som ju är specificerad på kvittot) och någon hundring för skatter på GO-delen.

    Tomten på kundtjänst sa att det inte var så - att jag inte får tillbaka hela hemresan. Men visste inte hur mycket jag skulle få tillbaka och ingen kunde svara på det. Någon här som vet?
     
  2. ARNBER

    ARNBER Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du borde få pengarna tillbaka för Plus resan inkl skatter och avgifter. Har gjort det ett antal gånger både via resebyrå och privat bokning. Lycka till
     
    Morgan gillar detta.
  3. trekker

    trekker Medlem

    Du borde absolut fa tillbaka hela plusbiljetten samt skatter och avgifter pa go biljetten. Nar jag avbokat plusbiljetter t/r har jag fatt allt och nar jag avbokat gobiljetter t/r har jag fatt skatter och avgifter tillbaks. Set egentligen ingen skillnad da det egentigen ar enkelbiljetter som SAS saljer.
     
    Stefan62 och nota bene gillar detta.
  4. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som @trekker skriver.

    SAS säljer inte t/r inom Europa - allt prissätts som enkelresor (även om en PNR). Därför gäller samma regler som om du bokat separat - d.v.s. allt tillbaka på Plus, och skatter etc. tillbaka på Go.
     
  5. Morgan

    Morgan Medlem

    Det var precis det jag försökte förklara för tomten på kundtjänst utan att lyckas...

    Men vi får se vad som de facto händer när de gör återbetalningen.

    Tack för svaren!
     
  6. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Annars blir det ett mail till kundtjänst [eller guld/diamond-support...].

    Som tur är brukar back office vara betydligt mer kompetenta än telefonsvarare...
     
    Ricci, agehall och thh gillar detta.
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    BC 1 - Kundtjänst 0.

    Jag har inte hållit räkningen, så jag vet inte vad det egentligen står, men BC lär leda rätt rejält över kundtjänst iaf... :)
     
    Peter65, Peter Hagander, Ricci och 6 andra gillar detta.
  8. nih23

    nih23 Medlem

    Kundtjänster som regel suger oavsett vart du vänder dig. Så BC Leder överlägset :)
     
    agehall gillar detta.
  9. Morgan

    Morgan Medlem

    Uppdatering: Naturligtvis hade Businessclass.se rätt och SAS kundtjänst fel.

    Fick tillbaka 100% av Plus-biljetten och skatterna specificerade på ITA Matrix för Go-delen. Brände inne gjorde således biljettpris (Fare) och bränsletillägg (YQ) för Go-biljetten.
     
    Agö och Dr. Miles gillar detta.
  10. jimmy_h

    jimmy_h Medlem

    Generellt inom flyg gäller huvudregeln "strictest rules apply" när man kombinerar klasser i en bokning, vilket skulle betyda i detta fallet att kombinationen av GO och PLUS gör att det är GO prisregler som gäller (go is more strict than plus), m a o blir PLUS inte flexibel och därför inte återbetalningsbart.

    Bra att SAS var flexibla och att du fick pengarna tillbaka
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×