Senaste nytt

Glömt passet, kommer jag hem?

Agö

Medlem
Kanske krockar en kriminologstudernades devis inget brott utan straff med en jurists dito? :)
Har aldrig pratat om något brott. Det du skrev var att man inte behöver medföra körkortet vilket är felaktigt eftersom detta är en lagfäst skyldighet. Det står ju uttryckligen i körkortslagen. Det undantag du hänvisar till gäller ju endast "om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades". Givetvis står det alla fritt att strunta i lagen i avsaknad av straff (och ta upp polisens resurser) om man så vill men det finns ingen anledning att sprida felaktigheter.

Vill minnas att även svensk körkort räcker vid den skärpta gränskontrollen mellan Danmark och Sverige?
Det är korrekt. Eller danskt.
 

dino_81

Medlem
Har aldrig pratat om något brott. Det du skrev var att man inte behöver medföra körkortet vilket är felaktigt eftersom detta är en lagfäst skyldighet. Det står ju uttryckligen i körkortslagen. Det undantag du hänvisar till gäller ju endast "om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades". Givetvis står det alla fritt att strunta i lagen i avsaknad av straff (och ta upp polisens resurser) om man så vill men det finns ingen anledning att sprida felaktigheter.

Med all repekt! Och detta absolut inte för att kasta paj eller visa mig bättre än dig men i detta fall har du fel och jag vill inte att du framställer mig som någon som far med osanning.

När det gäller ansvarsbestämmelserna i 9 kap 2 paragrafen ska styckena läsas var för sig och är inte beroende av varandra. Det är därför ordet eller avslutar första och andra stycket.

Jag uppmanar såldes inte till någon felaktighet eller att ta upp polisens resurser i onödan. Jag säger bara att det är helt okej att köra bil i Sverige utan att medföra sitt giltiga körkort så länge man kan uppvisa en annan giltig identitetshandling, exempelvis ett nationellt körkort. Den som gör så kommer inte att riskera böter.

För enkelhetens skull är det så klart bra om man medför sitt giltiga körkort. Enklare vore det naturligtvis även för den polisman som kontrollerar körkortet om körkortet är nyligen utfärdat med ett nytaget fotografi. Utseendet förändras (tyvärr) en del på ett decennium, då vilket körkortet obligatoriskt ska förnyas.

Men det var inte det saken gällde från början och nu tycker jag att vi gräver ner stridsyxan? :)
 

Agö

Medlem
När det gäller ansvarsbestämmelserna i 9 kap 2 paragrafen ska styckena läsas var för sig och är inte beroende av varandra. Det är därför ordet eller avslutar första och andra stycket.
Ja, men det gäller ju fortfarande endast under de i den bestämmelsen angivna förutsättningarna, dvs. "om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades". Hur kan du inte läsa in det i detta? Motsatsvis gäller att om körkortet har lämnats ut etc. så ska du ha ditt körkort med dig (=skyldighet). Det är väl inte svårt att förstå?
 

dino_81

Medlem
Ja, men det gäller ju fortfarande endast under de i den bestämmelsen angivna förutsättningarna, dvs. "om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades". Hur kan du inte läsa in det i detta? Motsatsvis gäller att om körkortet har lämnats ut etc. så ska du ha ditt körkort med dig (=skyldighet). Det är väl inte svårt att förstå?

Nej, min uppfattning är att ansvarsbestämmelserna gäller "hela" 15:e paragrafen i 3:e kapitlet och inte bara andra stycket vilket du refererar till. Och i andra stycket framgår redan i denna paragraf att det räcker med "en handling som styrker förarens identitet" om färden äger rum inom två månader efter körkortets utfärdande men att det ännu inte har lämnats ut.

Jag är också medveten om att körkortet ska medföras men att föraren inte ska dömas till böter om förarens identitet genast kan fastställas, exempelvis genom att uppvisa giltigt nationellt id-kort.

Vi tolkar uppenbarligen lagen olika och det är upp till var och en att göra som man själv vill. Vill man rationalisera bort körkortet till förmån för ett nationellt id-kort går det bra så länge körkortet är giltigt och man färdas på svenska vägar.
 

Agö

Medlem
Nej, min uppfattning är att ansvarsbestämmelserna gäller "hela" 15:e paragrafen i 3:e kapitlet och inte bara andra stycket vilket du refererar till. Och i andra stycket framgår redan i denna paragraf att det räcker med "en handling som styrker förarens identitet" om färden äger rum inom två månader efter körkortets utfärdande men att det ännu inte har lämnats ut.

Jag är också medveten om att körkortet ska medföras men att föraren inte ska dömas till böter om förarens identitet genast kan fastställas, exempelvis genom att uppvisa giltigt nationellt id-kort.

Vi tolkar uppenbarligen lagen olika och det är upp till var och en att göra som man själv vill. Vill man rationalisera bort körkortet till förmån för ett nationellt id-kort går det bra så länge körkortet är giltigt och man färdas på svenska vägar.
Låt oss sammanfatta detta för god ordnings skull så att fler inte får för sig att det är OK att köra bil utan att ha med sig körkortet.

1. Du har en skyldighet att medföra körkort. Det står i lagen.
2. Den andra punkten gäller inte för dig om du redan har fått ditt körkort (vilket du har).
3. Du slipper straff om du kan visa giltig legitimation.
4. Punkt 3) har inget med din skyldighet att medföra körkort att göra.

Sammanfattningsvis åker du alltså runt och struntar i den lagfästa skyldigheten att medföra körkort i vetskap om att du slipper böter eftersom du ändå har giltig legitimation med dig. Det var nu inte det jag vände mig mot utan det du skrev i din första post, dvs. att man inte behöver medföra körkort. Det är fel och om det råder det inget tvivel. Det är inte någon tolkningsfråga över huvud taget.

Det kan du. Om polisen på annat enkelt sätt kan fastställa din identitet behöver du inte medföra körkortet. Jag har numera endast med mig mitt nationella ID-kort när jag färdas på svenska vägar.
 

Nemo

Medlem
[...]Jag kan heller inte riktigt förstå varför att [nationellt id-kort] är dyrare än ett pass?
När jag förnyade mitt nationella id-kort ställde jag samna fråga till Polisen. Svaret löd att det nationella id-kortet även är ett id-kort (förutom schengen-pass) medan passet enkom är en resehandling (dvs som visar att du har rätt att resa ut ur landet och att du är svensk statsmedborgare). Jag har dock för mig att sedan de nya passen kom (för ~15 år sedan?) så gäller även de som id-handling? Nåväl, detta var iallafall det svar jag fick av Polisen.
 

Rebel

Medlem
I ett forum som delvis handlar om att skaffa så många kort som möjligt, förvånar det mig att en del önskar färre reserelaterade kort (genom att kombinera körkort med id-kort med schengen-pass). Borde inte det Nationella ID-kortet sitta perfekt i korthuset? .

Det är ju fel färg, körkort är ju rosa och inte Guldfärgat;)
 
Toppen