Senaste nytt

Gjorde incheckningsassistenten rätt?

Singapore

Medlem
Hej på er,

Har ett dilemma vid incheckning som jag skulle behöva lite klarheter vid. Det gäller inte mig i fråga utan min farmor och farfar. Svart på vitt, när de checkade in på det spanska flygbolagets Iberia skickade incheckningsassistenten iväg alla väskorna förutom handbagaget på bandet och sade ingenting om övervikt. När alla väskorna hade åkt iväg på bandet sa sedan assistenten att de var tvungna att betala övervikt, vilket det visade sig att de hade, men de fick alltså inte möjlighet att överföra några föremål till handbagaget för att undkomma övervikten. Så mina fråga är således: Har man inte rätt att få föra över sina föremål till handbagaget för att undvika övervikt?
 

Jacob

Medlem
Om det är en rättighet vet jag inte. Väskorna är ju redan packade på det sätt man avser att checka in dom, bagagereglerna är inga hemligheter och väskorna går att väga i förväg.

Men visst, en vänlig agent kanske hade hanterat det annorlunda. Hur fullt var handbagaget då?
 

Pandion

Medlem
Jag har själv varit med om det när jag tidigare i mitt liv har rest, och då reste på billigaste biljett utan någon status. Jag stod promt på mig att jag i så fall skulle vilja få tillbaka väskan för att kunna slänga några av de saker jag hade i väskan som var utan värde. Smärre ordväxlilng utbröt, där jag just hävdade att om det var problem med vikten skulle denne ha informerat mig om detta innan väskan skickades iväg, varpå personen ifråga bara viftade bort mig, med typ: Ok, stick här ifrån...

Att leta reda på en väska på en flygplats och försöka få tillbaka den till check in är nog inte det lättaste, och kräver nog mer resurser än vad själva övervikten kostar...
 

Singapore

Medlem
Om det är en rättighet vet jag inte. Väskorna är ju redan packade på det sätt man avser att checka in dom, bagagereglerna är inga hemligheter och väskorna går att väga i förväg.

Men visst, en vänlig agent kanske hade hanterat det annorlunda. Hur fullt var handbagaget då?

De hade tillräckligt lite handbagge för att kunna föra över. Jag tycker du har en poäng i det du säger Jacob, man borde ju känna till vad som gäller, men tror inte de hade tillgång till någon våg, eftersom det var på hemresan. Samtidigt förstår jag att de inte känner till reglerna, emellertid jag förklarat det för dem 1000 gånger. Det verkar som de stötte på en extraordinärt sur personal och hade lite otur i den bemärkelsen.
 

Stefan62

Medlem
Det är ju rimligt att man får veta det innan incheckningen avslutas. Vad skulle hända om jag vägrar betala, när väskan försvunnit iväg?
 

Jacob

Medlem
Det är ju rimligt att man får veta det innan incheckningen avslutas. Vad skulle hända om jag vägrar betala, när väskan försvunnit iväg?
Det borde vara främsta anledningen till varför man som incheckningsagent inte skickar iväg väskan utan att ha pratat med passageraren. Det kanske inte bara handlar om att "vägra betala", det kanske helt enkelt är så att passageraren inte kan betala, semesterkassan är slut.

Men tillbaka till ursprungliga frågan gällande ompackning till handbagaget så kan jag förstå att personalen inte vill ha en drös människor som står och packar om sina väskor i incheckningsområdet, är det en hektisk dag så stoppar det upp.
 

Mikael

Medlem
Men tillbaka till ursprungliga frågan gällande ompackning till handbagaget så kan jag förstå att personalen inte vill ha en drös människor som står och packar om sina väskor i incheckningsområdet, är det en hektisk dag så stoppar det upp.

Nä, då skulle det ju bli som på vilken "Ryanair-flygplats" som helst (där folk som precis insett hur nitiska bolaget är på att de ytterst begränsade baggage-reglerna följs panikpackar om på golvet) ;-)
 

Gnopps

Medlem
Väldigt suspekt sätt att göra det på (om inte misstag av agenten). Undrar om de får provision på överviktsbetalningar? Jag hade blankt vägrat betala, de kan inte sälja en produkt (övervikt) om jag inte gått med på att köpa den innan leverans.
 

Singapore

Medlem
Väldigt suspekt sätt att göra det på (om inte misstag av agenten). Undrar om de får provision på överviktsbetalningar? Jag hade blankt vägrat betala, de kan inte sälja en produkt (övervikt) om jag inte gått med på att köpa den innan leverans.

Tack för alla svar. Grejen är den att de är så dåliga på engelska (ungefär som Ola-Conny och Morgan på kanal5 ;) ) så de kunde inte argumentera om saken. Får skicka ett mail till Iberia och argumentera om saken nu istället.
 

twiggs

Medlem
Undrar om de får provision på överviktsbetalningar?

Yes, har fått för mig att detta är rätt vanligt i mindre utvecklade länder.

Jag frågade faktiskt en incheckningspersonal om varför man är så nitisk kring bagagevikten (har varit med om att få betala för 2-3 kg extra), varför man alltid börjar tjat kring om min tredje incheckade väska får väga 32 eller 23 kg och varför man till råga på allt väldigt ofta vinkar fram passagerare i Economy till incheck på C/*G och fick till svar att man som agent fick behålla närmare 50 % av överviktsavgifterna, att det fanns ett direktiv att man skulle kolla så att kunden kunde reglerna annars kunde man debitera och för det tredje att passagerare på C/*G mer sällan har övervikt än M. Detta hände på SJJ.
 
Toppen