Senaste nytt

Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

Najk

Medlem
I bemannade United Club lounge i USA ger jag dricks. Ibland har de ju tom en symbolisk behållare på bardisken som det ligger ett par dollarsedlar i redan. Detta brukar även garantera fortsatta snabba och smidiga beställningar och det kan ju 20spänn vara värt.
 

Senator

Moderator
Nu gäller detta till stor del i USA och till viss del i Egypten som kanske är det land jag har besökt med störst tips/dricks kultur.

Jag måste erkänna att jag blir ganska besviken på attityden "Jag skulle ALDRIG ge dricks/tips, det går emot....." Det för mig visar en kulturell okänslighet, och delvis avsaknad av respekt för andra kulturer och människor.

Att resa innebär ofta en kulturkrock. Men det är vi som gästas i ett annat land, och inte tvärtom. T.ex. jag har vistas i Saudiarabien två gånger. Kanske det land där delar av kulturen krockar mer än något annat land med mina värderingar. T.ex. jag kan inte skaka hand med en kvinna. Tycker jag det är bra? Absolut inte, men det måste jag respektera.

Det är 35 grader varmt på Bali, jag skall in i ett buddistiskt tempel. Jag behöver ta på en kjol. Tror mig, jag är inte snygg i kjol, men av respekt gör jag detta.

För mig är det samma sak med tips/drick. Åk inte till USA då om det stör så mycket.

Till slut, rätt eller fel.. Den amerikanska service industrin är uppbyggd på detta sätt. Vi kan inte ändra det. Har vi råd att flyga till NYC i affärsklass, bo på ett bra hotell, och dricka en $7 öl, kan vi nog också betala $1 i dricks.

By the way, nästa gång ni är i USA, ta en titt på vad den individen tjänar. Det hittar ni här:
Tipped wage in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

Då förstår ni varför $1 för en gratisdrink kanske är ok, medan ni sitter i en lounge och väntar på er resa i affärs- eller förstaklass...
 

Dr. Miles

Expert
Jag har aldrig varit i USA och därför har det inte stört mig om drickset därborta MEN det stör mig att många västerlänningar (i synnerhet jänkarna) dricksar friskt överallt i Asien där det inte finns drickskultur.
T ex många kinesiska massörer som har utländska kunder har börjat att tigga om dricks. Det förstör lokal sed.

Som @Senator skriver, man får respektera kulturen där man besöker och det gäller även åt andra hållet.
Tänk på stackars restaurangpersonal i Japan som måste springa efter utlänningar som har lämnat dricks på bordet. :)
 

Bergling

Medlem
Fast då skulle man i konsekvensens namn kunna skita i att dricksa i t ex Kalifornien, där (enligt länken) minimum wage är samma oavsett om man får dricks eller ej. Fast det är klart att det skulle bli minskade inkomster för de i t ex restaurangbranschen.

Nu har jag inte varit sådär jättemycket i USA (skall dock dit ca 4 veckor i sommar) och har väl egentligen inte frekventerat så jättemånga ställen där man dricksar, lite restauranger och så. Men det jag kan tycka är lite irriterande är att om nu alla förväntar sig minst 15 % dricks oavsett, varför inte lägga på det på notan direkt?

Sedan kan jag tycka att alldeles oavsett var man jobbar, gör man det man skall, så får man den lön man har avtalat om. Är det så att man på exempelvis en restaurang ger lite extra service, så är det väl självklart att det kan rendera lite extra pengar. Men att en halvuttråkad servitris skall få 15-20% av notan bara för att hon bär en Grand Slam från utlämningsluckan på Denny's känns rätt främmande.

Missfårstå mig rätt, I USA så lämnar jag dricks, men likväl som att man får ta seden dit man kommer, så tycker jag att man får respektera att utlänningar inte känner till lokala seder och bruk, och att då inte röra upp himmel och jord bara för att man "bara" fått ett par dollar i dricks. Dock tror jag att toleranse är högre i t ex Orlando, än vad den är i t ex Kansas City.

Nu blev det lite OT, men för att återknyta till ämnet så hade jag nog inte heller dricksat i loungen, om inte det hade varit något speciellt, typ att någon gjort sig besväret att fixa fram laktos/glutenfritt eller dylikt.
 

Palazzi

Medlem
Dricksar alltid. Det gäller Sverige, övriga Europa o USA. Finns inte drickskultur i alla Europeiska länder, men sällan sett någon som blivit direkt upprörd/ledsen för att få det. Är jag i Asien dricksar jag inte, men så är jag väldigt sällan där.

Sedan tycker jag det är dumt att dricksa för mycket/lite också, som någon slags markering. Man bör nog hålla sig till de procentsatser som är kotym i landet. Inte "hej jag har så mycket pengar att jag dricksar 200$ på lunchen" alternativt "servicen var så kass, så här får du 10 cent för att understryka det". Fick en lite suckande min från en servitris i Polen, när vi inte hade koll på pengarnas värde.....förmodligen hade vi dricksat en halv månadslön o hon tänkte "dryga svenskar.." (Även om kanske pengarna behövdes) .
 
Toppen