Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

Diskussion i 'Lounger' startad av Christian R, 9 April 2015.

1. Christian R

Christian R DYKWIA

2. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej det har jag aldrig gjort

3. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jaa, hotellfrukostdiskussionen kom ju i ett annat läge iom detta inlägg. Skulle aldrig ens kommit på tanken att dricksa på flygplatsloungen, och kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon göra det.

Jag har dock varit på flera hotellounger där det tydligt förväntas dricks i baren (tip jar)

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och vad är egentligen argumenten för att man inte ska lämna dricks i loungen om man gör det vid en gratis hotellfrukost...

Gus, agehall, dino_81 och 3 andra gillar detta.
  5. Jacob

Jacob Medlem

Jag såg två amerikanare ge dricks i Singapore Airlines Private Room i Singapore en gång. De hade tydligen fått en hel del hjälp och ville visa sin uppskattning. Problemet är bara att dricks inte är en del av kulturen i Singapore och den stackard unga killen visste verkligen inte alls vad han skulle göra. Å ena sidan skulle det vara helt fel på alla sätt att ta emot det, å andra sidan ville han ju inte heller ställa till med en scen och vara avvisande och otacksam mot några av flygbolagets bästa kunder. Kommer faktiskt inte ihåg hur det slutade, tror han tog emot det trots allt då alternativ 2 hade varit sämre.

6. mha321

mha321 Medlem

Det är väl kanske vanligt med en "tip jar" i lounger i USA (förstås), framförallt inrikes kanske, där det finns bemannad bar.

7. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tycker hela konceptet kring dricks är idiotiskt bortom allt. Avstår från att ge dricks av principskäl.

martin.agren, Gus, segra och 6 andra gillar detta.
  8. joemume

joemume Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I bemannade barer i USA (även utrikeslounger) t ex United Club är ju tyvärr dricks vardag. Nån dollar i dricks för en rom&cola. Blir ju ändå inga pengar, så det handlar om att köpa sig snabb service av bartendern. :)

9. AndersSt

AndersSt Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    De gånger jag har besökt lounge med bar i USA (Delta Sky Club) har jag alltid lämnat dricks, en dollar eller två, inte mer. En liten symbolisk summa för mig men sammantaget på en hel dag säkert en betydande (och värdefull) del av inkomsten för bartendern.

Däremot inte lika självklart i Asien. Jag hade en 50 Ringgit sedel i fickan på väg hem från Malaysia en gång, då frågade jag bartendern lite försynt om han fick ta emot dricks. Det gick bra sa han så då smög jag över den till honom. Hade redan fått fantastisk service och den blev inte direkt sämre av det.

10. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle i princip aldrig falla mig in. Om det är USA kanske jag skulle göra det om servicen var exceptionell.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!