Hej alla
Då var det dags att sticka ut hakan lite igen när nu dessa sk besparingarsvärden kommer på tal. Det finns faktiskt inte någon större skandal i relationen mellan en affärsresebyrå och ett företag med resande personal. Och även unga, högt utbildade, socialt kompetenta, starka förhandlare inom "procurement" på globala företag sysslar med detta i sin nuvarande form.
Jag tror att alla är överens om att den tiden är förbi när alla kunde åka businessclass utan att blinka. Problemet är att resebyråns historia inte är att utgå från den billigaste priset till kunden, snarare tvärtom. Där har tack o lov nätbyråerna gjort en stor insats!
En kort beskrivning av en sk "besparing" är följande:
Resenären frågar efter en businessclassbiljett, och resekonsulten föreslår en C-klass för ca 10 000 kr. Om nu resekonsulten väljer bokningsklass D istället, vilket tar exakt lika lång tid utan ngt letande, så kan priset sjunka till ca 7500 kr. Den enda skillnaden är att endast hemresan är ombokningsbar, bagaget är detsamma 30 kg. I och med detta klickar nu resebyrån i att man "sparat" 2500 kr åt kunden.
Ursäkta uttrycket, men detta är närmast bedrägeri enligt min mening. Resebyrån ska direkt föreslå det billigare alternativet!!
Allt annat är att straffa ut sig själv och underminera värdet av vårt jobb på lång sikt!! Att kalla valet av D istället för C för en besparing är skandal i sig. Och detta mätsystem pågår fortfarande, bland Travel Managers och resebyråchefer.
Även jag tvingas till denna rapport av en kund. Jag skall jämföra alla våra priser med IATA ref. fare vilket är en C-klass. Den första rapporten jag tvingades ta fram i förhandlingar med ett globalt företag visade att vi "sparat" 300 tkr åt kunden på en månad. Och man hade rest för 300 tkr. Och det märkligaste var att när jag inte kunde låta bli att ta upp och visa vår "besparing" i förhandlingarna så var det en av få gånger när motparten inte kunde säga emot....! Och det är inte jag som var den unga, högutbildade inköparen som nu har ett liknande jobb på en av de stora flygplanstillverkarna....
Verkliga besparingar som vi gör som resekonsulter är när vi föreslår alternativa flygvägar, avgångstider el tom avresedagar. Ett annat exempel som visserligen minskar mer o mer att att samma sträcka kan ha helt olika pris beroende på vilket dokument, prefix, man skriver ut biljetten på.
SAS och Estonian till Tallinn var ett paradexempel med halva priset om det var en "estonianplåt". Den typen av kunskap är inte vanlig på de stora byråerna.
Det gläder mig när Henrik I skriver att du sett rakt igenom detta! Ja nu har jag skrivit av mig lite om ett favoritomämne.......