Senaste nytt

Giltighetstid på pass vid inresa till Japan

Jonas C

Medlem
Du kan ansöka på ett ställe och hämta på ett annat, anges när du ansöker om pass. Måste dock vara på en passexpedition, de skickar inte hem pass, inte ens i rek-brev.

Ah okej. Noterade att de har lördagsöppet i Malmö, så jag får väl helt enkelt ansöka om passet där och be om att få hämta ut det i Västerås två veckor senare. Tusen tack för hjälpen! :)
 

Perra

Medlem
Gjorde detta i helgen. Bokade tid på passexpeditionen i Stockholm (alltid galna köer där) och det kommer att skicka de till Malmö där jag har 3 månader på mig att hämta upp de.

Hade blankett från Danmark där det stod att jag var sv medborgare, när jag flyttade ut samt min nuvarande adress. Räcker samt gamla passet så klart.
 

Jonas C

Medlem
Svängde förbi Malmö polishus under förmiddagen. Tog mindre än 10 minuter att fixa nytt pass, och inga blanketter krävdes. Gick även utmärkt att hämta ut passet i Västerås, om två veckor. Allt som allt en mycket smidig process.
 

Maja

Medlem
Vill bara bekräfta att det fortfarande gäller att vid inresa till Japan så räcker det att passet är giltigt hela tiden. :oops:

Och samma till Sydkorea? Kan bara hitta följande info;

Svenska medborgare behöver inget visum för vistelse i Sydkorea upptill 90 dagar. Passet får inte vara sprucket eller ha trasiga sidor och måste vara giltigt för hela resan samt innehålla minst 2 ostämplade sidor.
 

NotRyan

Medlem
Vill bara bekräfta att det fortfarande gäller att vid inresa till Japan så räcker det att passet är giltigt hela tiden. :oops:

Och samma till Sydkorea? Kan bara hitta följande info;

Expertflyer är bra att ha vid ett sånt här tillfälle :)

Information as of 28JAN19 / 1324 UTC
National Sweden (SE) /Embarkation Sweden (SE)
Destination Japan (JP)
Japan (JP)

Passport required.
- Passports and other documents accepted for entry must be
valid on arrival.
Passport Exemptions:
- Nationals of Sweden with an emergency passport.

Visa required, except for Nationals of Sweden for a maximum
stay of 90 days.

Minors:
- Minors not holding own passports, included in their
parent/legal guardian's passport, are accepted if traveling
together with the parent/guardian.
- WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation,
all minors who are nationals of Sweden will be expected to
hold their own passport or National ID Card (where
applicable) when departing from Bulgaria, Croatia, Cyprus,
Romania or a Schengen Member State
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Information as of 28JAN19 / 1326 UTC
National Sweden (SE) /Embarkation Sweden (SE)
Destination Korea (Rep.) (KR)
Korea (Rep.) (KR)

Passport required.
- Passports and other documents accepted for entry must be
valid on arrival.
Passport Exemptions:
- Nationals of Sweden with an emergency passport.

Visa required, except for Nationals of Sweden for a maximum of
90 days.
Minors:
- WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation,
all minors who are nationals of Sweden will be expected to
hold their own passport or National ID Card (where
applicable) when departing from Bulgaria, Croatia, Cyprus,
Romania or a Schengen Member State
 

Maja

Medlem
Tekniskt sett räcker det med att de är giltiga när ni ska in i landet. Allt blir dock mycket enklare om de är giltiga tills dess att ni är hemma igen.
Tänkte att det är lättare att kom in i Sverige och identifiera dottern om hennes pass är giltigt hela resan igenom, men alltid bra att veta att det defacto i detta fall skulle räcka med bara på vägen dit. ;)
 
Toppen