Senaste nytt

Giltighetstid på pass vid inresa till Japan

Jonas C

Medlem
I januari åker jag och min syster på en liten 10 dagars tur i Asien. Jag kommer att besöka Tokyo, Hong Kong och även ett litet dagsbesök i Singapore. Jag noterade dock nyligen att mitt pass går ut i slutet av Juni 2014, och för inresa till Japan krävs det tydligen att passet ska vara giltigt i 6 månader. Jag kikade vidare på Japan National Tourism Organization, och det enda jag kunde hitta där var att man bör ha ett pass som har en giltighetstid under själva besöket.

Vilken regel gäller. Bör jag kunna komma in i landet med ett pass som har 5 månaders giltighetstid kvar? Och hur kinkiga är flygbolagen kring 6 månaders regeln.

Jag kan visserligen ansöka om ett nytt pass, men det blir lite krångligt för min del. Är inte så sugen på att betala 1600kr för att ansöka på Svenska ambassaden i Haag…
 

David

Medlem
I januari åker jag och min syster på en liten 10 dagars tur i Asien. Jag kommer att besöka Tokyo, Hong Kong och även ett litet dagsbesök i Singapore. Jag noterade dock nyligen att mitt pass går ut i slutet av Juni 2014, och för inresa till Japan krävs det tydligen att passet ska vara giltigt i 6 månader. Jag kikade vidare på Japan National Tourism Organization, och det enda jag kunde hitta där var att man bör ha ett pass som har en giltighetstid under själva besöket.

Vilken regel gäller. Bör jag kunna komma in i landet med ett pass som har 5 månaders giltighetstid kvar? Och hur kinkiga är flygbolagen kring 6 månaders regeln.

Jag kan visserligen ansöka om ett nytt pass, men det blir lite krångligt för min del. Är inte så sugen på att betala 1600kr för att ansöka på Svenska ambassaden i Haag…

Är det inte samma krav (6 mån giltighetstid) för inresa till Singapore?
 

Nemo

Medlem
Reseinformation Japan | SwedenAbroad
En del länder kräver att passet ska ha en giltighetstid på minst sex månader, men i Japan räcker det med att passet är giltigt under den tid du ska vistas i Japan.
Reseinformation Singapore | SwedenAbroad
Notera: För inresa i Singapore krävs ett pass med en giltighetstid på minst 6 månader vid inresan.
Reseinformation Hongkong och Macau | SwedenAbroad
Det svenska passet måste dock ha en giltighets tid på en månad utöver det planerade besöket i Hongkong. Det vill säga en visteles i Hongkong i två veckor kräver ett giltigt pass i sex veckor.
 

Nemo

Medlem
Pass och ID-kort
Avgifter
Att söka resehandling utomlands är dyrare än i Sverige eftersom omkostnaderna är större. Avgifterna regleras av en avgiftsförordning som gäller från den 15 juli 2009.

Avgiften för resehandlingen betalas samtidigt som du ansöker om den. Om du vill hämta det nya ordinarie passet eller id-kortet på en annan ambassad än där du ansökt, eller på ett konsulat, tillkommer en extra utlämningsavgift på 150:-.

Avgifter utomlands:

Vanligt pass: 1400:-
Provisoriskt pass: 1600:-
Nationellt id-kort: 1400:-
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på Nemos inlägg är det inte läge att snåla med passavgiften. Det finns risk att du inte kan komma in i Singapore.
 

Jonas C

Medlem
Imponerande vilka snabba svar man får på BusinessClass.se ;)

Så rent teoretiskt är det OK att resa till Japan och Hong Kong på mitt nuvarande pass. Singapore är bara ett layover, men jag hade lite planer på att boka om till ett tidigare flyg så att jag hinner åka in till stan och käka lite hawker food. Men jag får nog tänka över om det är värt kostnaden av att ansöka om ett nytt pass. Förutsatt att jag inte lämnar transferzonen så bör det väl vara OK att vistas på Changi?
 

Jonas C

Medlem
Jag kommer att besöka Sverige två gånger under Oktober månad. Dock är jag i Malmö ena gången, och Stockholm/Västerås den andra. Går det exempelvis att ansöka om passet i Malmö och få det hemskickat till min hemadress i Sverige två veckor senare, eller måste man hämta ut passet från den plats där man ansökte? Det andra alternativet är om man ansöker på Arlanda, men jag antar att de bara hanterar provisoriska pass där.
 

Nemo

Medlem
Jag kommer att besöka Sverige två gånger under Oktober månad. Dock är jag i Malmö ena gången, och Stockholm/Västerås den andra. Går det exempelvis att ansöka om passet i Malmö och få det hemskickat till min hemadress i Sverige två veckor senare, eller måste man hämta ut passet från den plats där man ansökte? Det andra alternativet är om man ansöker på Arlanda, men jag antar att de bara hanterar provisoriska pass där.
Du kan ansöka på ett ställe och hämta på ett annat, anges när du ansöker om pass. Måste dock vara på en passexpedition, de skickar inte hem pass, inte ens i rek-brev.
På passexpeditionen
Ansökan sker elektroniskt vid ansökningstillfället. (Not: Görs när du är på passexpeditionen)

Avgiften betalas.
Du legitimerar dig med godkänd id-handling.
Ett digitalt foto tas av passhandläggaren på passexpeditionen.
Fingeravtryck för passet tas genom att du får placera dina pekfingrar på en speciell läsplatta som skannar av fingeravtrycken. Vid skador på pekfingrarna skannas ett av dina andra fingrar.
När den tekniska kvalitén på foto och fingeravtryck godkänts får du:
- Kontrollera dina uppgifter
- Skriva din namnteckning på fotostationens signaturplatta (not: du kan göra om signatur tills du är nöjd, likadant med fotot men du får inte le :(
Du får se en bild av hur passet eller det nationella id-kortet kommer att se ut när det är färdigt.
Du kan välja att få meddelande via sms eller e-post när passet är klart.
Du kan välja på vilken passexpedition i Sverige du vill hämta ut ditt färdiga pass eller nationella id-kort. Du har ingen möjlighet att ändra ditt val efter att ansökan är registrerad.
Arlanda utfärdar endast provisoriska pass, vet ej om de kan lämna ut ordinarie pass som har ansökts om på annan ort. Vissa passexpeditioner har lördagsöppet.
 
Toppen