Giltighet på passet för att åka till USA

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av cbroxe, 30 April 2014.

1. cbroxe

cbroxe Medlem

Hej Vänner.

Skall till USA i mitten av Juli. Åker som vanligt med ESTA visum.
    Mitt pass sista giltighetstid är typ den 4:e Dec 2014.

Jag har redan en godkänd ESTA kopplat till det passet, men min fråga är om passet måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemresedatumet? I mitt fall är det bara giltigt i ca 5,5 mån...

Borde jag skaffa ett nytt pass?

Tack på förhand!

2. BLR

BLR Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du finner svaret på den amerikanska ambassadens hemsida. Se Visa Waiver Program / ESTA | Embassy of the United States Stockholm, Sweden

Där står det: "When traveling on the Visa Waiver Program a general rule is that the passport has to be valid for 6 months after the return from the US. Please note that Swedish passports have a country-specific agreement and are excepted from the six month rule and can be used as long as the passport validity covers the whole stay in the US".

3. cbroxe

cbroxe Medlem

Tack! Jättebra!

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!