Senaste nytt

GGL Run

trekker

Medlem
Jag vet inte men jag är helt galen eller om jag bara hängt här på BC lite för länge. Men min tanke är att tänka utanför lådan.

Bakgrund: Jag bokade riktigt billigt hotell i Mauritius under Club Carlson rean(???), dvs ca 1/3 av priset på rummen. Mauritius är inte världens enklaste och billigaste destination och därför behöver det meckas. Vi planerar att resa under brittiska skollovet vilket ger noll chans till bra pris eller rewardbiljetter, vi är 2 vuxna och 2 barn.

Flyg betalat med pengar: Det kostar ca £4000 att flyga till MRU från MAN via LHR/LGW i Ekonomi eller £12000 i Business med BA. Detta verkar inte ändras under reor eller någon annan gång vad jag sett. Jag har tittat på att åka via Johannesburg men de flygen passar inte med Comair vidare på de datumen vi bokat hotellet.

Flyg betalat med Avios: Ska man boka reward flight så kostar det ca £3000 och 720000 Avios för oss 4, dock borde vi ha 2 st 2-4-1 vouchrar och därför få ner avioskostnaden till 360000.

Att flyga i Ekonomy så långt känns inte aktuellt, speciellt inte som flygen kostar ganska mycket också. Business för £12000 känns ännu mera främmande.

Till min ide: Flyger jag ihop ett GGL så får jag väl en joker som ger mig möjlighet att öppna upp 4 rewardplatser i business på de flygen vi vill ha (om det inte ändrats). Just nu behöver jag 3300 TP för att komma upp i GLL, detta kan flygas in på flera olika sätt förståss. Men just nu har jag tittat på Tallin dealen som @Homer postat i Mileage Run tråden. Skulle jag flyga 17 t/r (svettigt jag vet) mellan LHR-(HEL)-TLL så drar detta in tillräckligt med TP, detta kalas skulle kosta (om alla priser ligger på exempelpriset jag testat £220) ca £3600. Jag skulle dessutom tjäna in ca 130000 Avios + 11000 Avios (kreditkortsbonus) på köpet.

Med denna tanke skulle alltså resorna i Business som vi kan öppna upp kosta £6600 + 220000 Avios samt att jag skulle sitta med CCR kort och GUF2 och 2 GUF1.

Med mer letande utgår jag från att det kan gå att hitta billigare resor att få ihop detta och förhoppningsvis ocksa mer tidseffektivt.

Borde jag slå till?
 

kristerj

Medlem
Ett GGL är alltid trevligt, inte minst tack vare hjälpen man får på GGL supporten. Jag vill dock be dig tanka på att max fem platser per flight öppnas upp för "joker" och ni behöver ha fyra av dessa tillgängliga för att kunna resa tillsammans. Min erfarenhet är att under brittiska lov, jul & nyår och andra populära resedatum är ganska svårt att hitta jokerplatser till varmare, exotiska destinationer, speciellt om man behöver 4 platser. Dock är de på GGL supporten mycket benägna att hjälpa dig hitta platser. Mitt råd blir därför att du försöker boka dessa fyra jokerplatser så snart flygen öppnas upp av BA, 360 dagar innan avresa. Annars finns risken att du hittar platser på exakt de datum du vill.
 

agehall

Medlem
#dumide

Så här ser jag på det:

BA är på nedgång. Rejält. Att investera mer än nödvändigt i BAEC för att får ut mer förmåner på BA-flighter är inte riktigt genomtänkt. Det är apdyra skatter och det är svårt att hitta platser till attraktiva destinationer, även om man har jokers. Jag vet inte riktigt när ni vill åka eftersom jag inte har koll på när skolloven i UK är, men jag skulle gissa på att det inte finns joker-platser kvar de datum ni vill åka.

Du är inte heller ens halvvägs till GGL. Det gör att du kommer att investera en hel del i något som inte alls med säkerhet ger den effekt du vill åt. Dessutom tar det en hel del tid som du i din kalkyl värderat till 0. (Om det är din faktiska timkostnad så hyr jag gärna in dig!)

Mitt råd är att du istället funderar på vad det finns för andra alternativ än BA. BA är dyra (om man utgår från UK) och inte speciellt överdrivet bra. Det är nog en betydligt bättre lösning än att försöka flyga in drygt 3k TP för att nå GGL.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte men jag är helt galen eller om jag bara hängt här på BC lite för länge. Men min tanke är att tänka utanför lådan.

Bakgrund: Jag bokade riktigt billigt hotell i Mauritius under Club Carlson rean(???), dvs ca 1/3 av priset på rummen. Mauritius är inte världens enklaste och billigaste destination och därför behöver det meckas. Vi planerar att resa under brittiska skollovet vilket ger noll chans till bra pris eller rewardbiljetter, vi är 2 vuxna och 2 barn.

Flyg betalat med pengar: Det kostar ca £4000 att flyga till MRU från MAN via LHR/LGW i Ekonomi eller £12000 i Business med BA. Detta verkar inte ändras under reor eller någon annan gång vad jag sett. Jag har tittat på att åka via Johannesburg men de flygen passar inte med Comair vidare på de datumen vi bokat hotellet.

Flyg betalat med Avios: Ska man boka reward flight så kostar det ca £3000 och 720000 Avios för oss 4, dock borde vi ha 2 st 2-4-1 vouchrar och därför få ner avioskostnaden till 360000.

Att flyga i Ekonomy så långt känns inte aktuellt, speciellt inte som flygen kostar ganska mycket också. Business för £12000 känns ännu mera främmande.

Till min ide: Flyger jag ihop ett GGL så får jag väl en joker som ger mig möjlighet att öppna upp 4 rewardplatser i business på de flygen vi vill ha (om det inte ändrats). Just nu behöver jag 3300 TP för att komma upp i GLL, detta kan flygas in på flera olika sätt förståss. Men just nu har jag tittat på Tallin dealen som @Homer postat i Mileage Run tråden. Skulle jag flyga 17 t/r (svettigt jag vet) mellan LHR-(HEL)-TLL så drar detta in tillräckligt med TP, detta kalas skulle kosta (om alla priser ligger på exempelpriset jag testat £220) ca £3600. Jag skulle dessutom tjäna in ca 130000 Avios + 11000 Avios (kreditkortsbonus) på köpet.

Med denna tanke skulle alltså resorna i Business som vi kan öppna upp kosta £6600 + 220000 Avios samt att jag skulle sitta med CCR kort och GUF2 och 2 GUF1.

Med mer letande utgår jag från att det kan gå att hitta billigare resor att få ihop detta och förhoppningsvis ocksa mer tidseffektivt.

Borde jag slå till?
Om ni är 2 vuxna + 2 barn (under 12 år) och reser i Business class, kostar resan med betalda biljetter så här:

Manchester-Mauritius T/R med Turkish Airlines kostar ca 90.000 SEK inkl. skatter

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Amsterdam-Mauritius T/R med Air Mauritius kostar ca 68.000 SEK inkl. skatter

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Fördelen är att du slipper att flyga London-Helsingfors-Tallinn T/R 17 gånger.
Du tjänar inte några poäng på hemmaplan om du gör sådana resor på din fritid. Snarare en stor minuspoäng. ;)
 

nota bene

Medlem
Jag skulle fundera på det om du var närmare, men att flyga in 3300 TP bara för att är väldigt mycket. Att slänga in en resa till HNL för typ 1300 TP (väl mindre nu när det blir 140 istället för 210 på domestic F) är en annan sak. Det tar mindre tid i anspråk och är billigare.

Jag har gjort lite TP optimering och någon HNL-resa som varit med TP i åtanke (men älskar HNL som semestermål!), men över lag intjänar jag mitt GGL på naturlig väg genom jobbresande och privat semester.
 

trekker

Medlem
Självklart har ni rätt, jag skulle nog inte bli särskilt populär om jag berättade för frugan att jag bokat 17 t/r till tallin i mars. Detta hade funkat om jag satt mig på ett projekt i tallin och behövt åka dit varje vecka, så är ju dock inte fallet. Nu blev det kanske lite mycket idéspinnande efter ett par whisky igår, men med rätt optimering och planerande ska det gå.

Den stora frågan är ju egentligen om man ska släppa status med alla bolag och bara resa billigast och snabbast, just nu slåss ju alla om att bli lika som EasyJet.
 
Toppen