Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

trekker

Medlem
Ruskigt laskigt det har, har foljt utvecklingen hela dagen och tanker pa de stackars familjerna som forlorat sina barn. Har alltid haft kanslan av att reser man i europa med ett europeiskt bolag ar man alltid saker - sa nu kanns det lite obehagligt att ha en resa med just A320 pa torsdag, detta med BA som kanns lika sakert som LH........
 

JonW

Medlem
Ingen kommentar från Airbus än så länge. Dock har jag ju träffat Airbus kommunikationsavdelning och de berättade då att de aldrig kommenterar något innan det finns en haverirapport från en officiell myndighet. Tror inte ens det får göra det rent regelmässigt för att inte påverka utredningen.
Det är nog ingen regel, utan anses nog bara som god etik.
Jag minns SAS cirkus kring Dash-incidenterna.
Först går herr Jansson ut o meddelar att SAS ensidigt bryter det bindande leveransavtalet "För att skydda sitt varumärke."
Kort därefter meddelar Bombardier att deras egna utredningar visat att SAS felmonterat landningsställen.
Varpå Jansson går i taket över att man föregår haveriutredningen.
Varpå Bombardier svarar att man ser sig obehindrad att göra allt för att skydda sitt varumärke.
Varpå Jansson klokt nog bestämmer sig för att hålla tyst...
 

gusten

Medlem
Oerhört tragiskt - och förbryllande.. Inga kända väderproblem, inget nödanrop. Bara en en till synes rak och tyst descent rätt ner i Bergen. Såvitt jag vet underhålls Germanwings flotta av LH Technik och flygplanstypen har ju trots allt en ganska solid safety record. Måtte det komma en förklaring. Man har hittat en (av två?) flight recorders - den ena spelar in vad som sägs i cockpit (CVR) och den andra roderinställningar etc (flight data). Skulle tro att CVR är mest intressant här. Håller med @drmiles att rutten är lite off-track, men det tycks inte ha varit ett problem...
 

Ziplock

Medlem
Är det inte underligt att planet sjunkit i 8 eller 14 minuter (uppgifterna varierar) utan att piloterna kontaktat flygledningen? Jag förstår att i ett kritiskt läge måste piloterna koncentrera sig på att flyga planet, men när planet sjunker under någorlunda ordnade former under lång tid borde man väl kontakta flygledningen?
 
Jeg tror man skal passe på med for mange spekulationer, der kan være helt åbenlyse grunde til at man ikke har været i kontakt med ATC. Normalt siger man "Aviate, Navigate, Communicate", mon ikke oplysningerne fra Flight Data Recorder og Cockpit Voice Recorder kan kaste lys over denne tragiske hændelse.
 

Jacob

Medlem
Det är nog ingen regel, utan anses nog bara som god etik.
Jag minns SAS cirkus kring Dash-incidenterna.
Först går herr Jansson ut o meddelar att SAS ensidigt bryter det bindande leveransavtalet "För att skydda sitt varumärke."
Kort därefter meddelar Bombardier att deras egna utredningar visat att SAS felmonterat landningsställen.
Varpå Jansson går i taket över att man föregår haveriutredningen.
Varpå Bombardier svarar att man ser sig obehindrad att göra allt för att skydda sitt varumärke.
Varpå Jansson klokt nog bestämmer sig för att hålla tyst...
Kan kanske vara så. Om det inte är en regel av mer officiell karaktär är det i alla fall en policy de har och som de håller strikt på, och det är nog väldigt klokt. Inga kommentarer innan det finns något bekräftat från officiellt håll, så det blir kommentarer på fakta snarare än spekulationer.

Fick höra att de flesta medier som varit med ett tag numera inte ens hör av sig till Airbus vid incidenter eftersom de vet hur det fungerar.
 

Jacob

Medlem
Dagens trafikschema från Germanwings.

Germanwings with normal flight operations today/ one cancellation / eleven aircraft and crews from Lufthansa, Air Berlin and TuiFly

Cologne / Bonn: Following the incident in France yesterday, Germanwings cancels one flight today and operates the remaining flights according to schedule. Due to emotional distress, some crew members are also unfit for service today. Germanwings understands these circumstances, as crew members have lost beloved colleagues in the incident.

Today, Germanwings operates eleven aircraft, predominantly from other airlines like Lufthansa, Air Berlin and TuiFly on approximately 40 flights.
 
Toppen