Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Brandten

Medlem
Aviation-Safety verkar också överbelastad just nu.

Otroligt tragiskt och jag kan inte komma ihåg att jag hört om en Germanwings crash någon gång tidigare?
"Kul" dock (missförstå mig rätt!) att man i större och större utsträckning refererar till Svenska Flightradar24 på nyheter, databaser m.m.
 

NyfikenGrau

Medlem
Noterar att maskinen inte bytt kurs från den punkt den började tappa höjd.

D-AIPX - Germanwings - Aircraft info and flight history - Flightradar24

Ja, mycket märkligt - om jag hade sett den där rutten på flightradar utan att veta vad det var, hade jag trott att det är en helt vanligt landning..eller!? Den börjar ju sjunka redan vid kusten och vad jag kan se sjunker den inte snabbare än ett plan gör vid vanlig landning. Om det nu inte är något mjukvarufel hos flightradar..
 
D

Deleted member 4971

Guest
"According to flight data from FlightAware 24, the aircraft was cruising at 38,000 feet at 532mph at 9.30am local time (10.30 GMT). It started losing altitude to 37,975 by 10.31am with the speed reportedly increasing to 548mph. But 10.41am, the last reported radar returns had the aircraft descending to 6,800 feet at 434mph. The aircraft took ten minutes to drop 31,200 feet, suggesting the pilots may have been battling to control or land the plane before it crashed."

Hemskt det måste ha varit ombord...

"A safety warning was issued last year when a sister plane of the one involved in today's disaster suddenly lost altitude. The European Air Safety Agency (EASA) issued an Emergency Airworthiness Directive after an Airbus A321 went into an uncontrollable dive north of Pamplona, Spain before pulling out."

Intressant om det har något samband?
Germanwings Airbus A320 flight 4U9525 crashes in French Alps | Daily Mail Online
 

Paby

Medlem
"A safety warning was issued last year when a sister plane of the one involved in today's disaster suddenly lost altitude. The European Air Safety Agency (EASA) issued an Emergency Airworthiness Directive after an Airbus A321 went into an uncontrollable dive north of Pamplona, Spain before pulling out."

Visst utfärdades ett EAD efter LH1829 men jag blir så trött på den där typen av kvällstidningsformuleringar.. Om det var en "uncontrollable" dykning, hur kommer det sig då att piloterna på ett kontrollerat sätt rätade upp planet och landade normalt?
 
Toppen