Senaste nytt

German efficiency - Lufthansa till Washington DC

GOTATH

Medlem
Efter att ha varit på landbacken i en vecka var det dags att åka åt andra hållet. I november lockades jag att boka på Lufthansas 111111-rea. Resan bar av GOT-FRA-IAD. Under tiden hemma hade jag glädjen att få träffa några ansikten bakom inläggen under BC.se-träffen i Göteborg. Mycket trevligt var det!
IMG_5112.jpg
Till slut kom kvällen före resan. Incheckningen fungerade efter lite pill med både Sas och Lufthansas hemsidor. Ute på Landvetter blev det incheckning vid Businessdisken och baggaget prio-taggades hela vägen till Washington. Upp genom en nybyggd säkerhetskontroll och vidare till första stoppet.

SAS Business lounge Landvetter
Lampan lyste grönt och vi kom in i lugnet. Det var en del folk här, men det var lätt att hitta en sittplats vid fönstren. Utbudet var lite kallskuret, bröd, sallad och diverse drycker. Fixade en lagom frukost som sköljdes ner med en cappuccino.
IMG_5086.jpg IMG_5084.jpg IMG_5081.jpg

Snart var det tid för boarding från gate 16B. Kom dit och såg en herrans massa folk. Det hade blivit ett equipment change från A32X till B737-500 så det var lite trångt. Boarding var med Status-pax och C-klass först. Några SEN-medlemmar fick upgrades.

GOT-FRA
LH 813
B737-500
D-AIBK
08:55-10:50
1A
Snabbt och lätt ombord och installerad i rätt del av kabinen. Besättningen var trevlig och professionell. De delade ut leksaker och spel till yngre passagerare. Som engelska tidningar blev vi erbjudna Newsweek och Time. Hoppet ner till Frankfurt skulle ta 1h 20'. Pushback vid 0905 och vi lyfte 10 minuter senare. Väl uppe i luften erbjöds vi en kall frukostbricka med kallskuret, müslikaka med frukt, marmelad, croissant och frukt. Den var välsmakande. Det blev även några glas mousserande. (I Washington var klockan 03 och klockan 03 kan man ta sig något alkoholhaltigt utan problem ;))
IMG_5108.jpg
Pursern gjorde ett mycket bra jobb och var väldigt trevlig. Efter en skakig inflygning landade vi i Frankfurt 1040.
IMG_5118.jpg
Det var ett tag sedan jag var här, men mina minnen var att FRA inte är en trevlig upplevelse. Vi fick gå en bit och gick självklart vilse. Men till slut hittade vi igenom säkerhetskontrollen och vidare till...
IMG_5126.jpg

Lufthansa Business lounge gate C14/15
Inredningen var väldigt modern och loungen kändes fräsch. Det var gott om utrymme och lagom med folk.
IMG_5129.jpg
På buffén erbjöds varmkorvar, fruktsallad, yoghurt, mackor och snacks. Till det fanns 2 sorters vitt, 2 sorters rött, mousserande samt 4 sorters öl.
IMG_5132.jpg IMG_5133.jpg IMG_5135.jpg


Loungen bjöd på vacker utsikt över flygplatsen. Det blev lite testande av det vita samt öl innan det var tid för boarding. Boarding skedde via loungen och gick otroligt smidigt! Visade boardingpasset, fick grönt ljus, gick ner för trappan...
IMG_5137.jpg

FRA-IAD
LH 418
B747-400
D-ABVB
13:05-15:50
14A

Och kunde äntligen gå på genom första dörren på en jumbojet! Förväntningarna var även här på topp.

Svängde höger och hittade snart mitt hem för de närmsta 8 timmarna.
IMG_5159.jpg
Kabinen kändes väldigt luftig, men den var mörk på grund av stolarna. Fotade på febrilt innan en grinig flygvärdinna kom och sa till mig något på tyska... På stolen låg en kudde och en filt. I armstödet fanns ett läckert amnetykit i en metallbox med en A380 på.
IMG_5161.jpg IMG_5172.jpg
Innehållet var strumpor, ögonskydd, lypsyl, tandborste och öronproppar. Det verkade vara helt fullt i kabinen. Efter lite för lång väntan kom det någon och tog min jacka. Stolen saknade i princip förvaringsfack. På LX fanns det gott om plats att lägga sina saker på. Beräknad flygtid var 8h 30 min.

Som pre departure drink erbjöds mousserande, apelsinjuice, vatten eller Mai Thai cocktail. Det blev först ett glas mousserande som toppades upp utan tvekan. Efter det erbjöds jag Mai Thai som var väldigt god. Pushback skedde vid 1320. Men vi kom inte så långt. Efter ett kort tag kom kapten ut på PA-systemet och sa att en av motorerna inte ville starta. Vi drogs till en parkeringsplats och blev stående i en halvtimma innan motorn startades manuellt. Men det känns som att man inte ska klaga om man sitter i Business Class med en god drink i handen =).
IMG_5177.jpg

Vi lyfte runt 14 och strax där efter delades menyerna ut. Lufthansas menyer i Business class var gjorda av Thomas & Mathias Sühring som jobbar på Scirocco i Bangkok. Ett ställe jag var på för mindre än två veckor sedan! Tog bara en drink på Scirocco, men nu fick jag även smaka dess mat.
IMG_5208.jpg IMG_5206.jpg

Vi erbjöds först en drink före maten. Beställde en generös rom & cola och ett glas Jaquart Brut Mosaïque Champagne. Har svårt att komma på något annat än GT och Rom& Cola som drink... Mitt resesällskap tog campari och apelsinjuice. Till detta serverades mandlar. Vita dukar lades på bordet och vi fick en varm handduk.
IMG_5211.jpg

Till förrätt valde jag Beef salad with teryaki sauce. Det var en syrlig och speciell smak, men den var god. Drack en Medoc till det som var fantastisk. Jag är ingen direkt vinkännare, men jag har blivit bättre på att skilja på vinsorter under den senaste tiden.
IMG_5214.jpg

Inför huvudrätten plockades brickan bort och ersattes av en ny. Huvudrätten blev Green Curry with Chicken Breast, fresh vegetables, cashew nuts and Basmati rice. Dracks med en Riesling. Både maten och vinet smakade mycket fint.
IMG_5217.jpg
Efterrätten blev en Coconut and Basil Pudding with caramelized pineapple and chili oil. Låter udda, men gott var det! Drack portvin till det. Till kaffet blev det en Remy Martin VSOP och praliner från State Tower i Bangkok.
IMG_5218.jpg IMG_5221.jpg

Efter det släcktes kabinen ner. Lyckades sova i 1,5 timmar och spenderade resten av tiden med att lyssna på musik via IFE och att läsa min bok om SAS. Hittade ett väl godkänt utbud av tidningar i kabinen. Fastnade för ett nummer av Business Traveller. Under tiden tog lite mer vin och bara njöt av att sitta på 40000 ft i en bekväm stol med bra musik och bra läsning! Tog även en tur runt i planet och spanade in i Economy. Har fluigt LH economy long haul några gånger och det har varit bra, men nu blir det svårt att sitta långt bak i planet...

Efter några timmar var det tid för lite mellanmål. Det fanns ett val mellan thailändsk och tysk tallrik. Valde den thailändska och fick då Salad of Duck Breast samt Thai chicken salad with chili sauce and coriander. Som efterrätt en coconut treat. Det blev ett glas champagne till det samt en St Laurent Ausstich 2008 rött vin. Det var gott!
IMG_5226.jpg

Flygningen började närma sig sitt slut. Fyllde i nödvändiga papper för imigration. Fick inget företräde till immigration, men kom i princip först i kön direkt ändå. Sedan hände något för första gången för mig. Vi fick en go-around! Med en B747! Skön känsla.
IMG_5232.jpg

På försök 2 satte vi marken och flygningen var över för denna gång. Vi landade 16:45 lokal tid. Vi var snabbt av och kom igenom det ack så slöa immigration snabbt. Våran väska kom bland de första på bandet (Före F till och med!). Det blev taxi till Capital Hilton och väl där incheckning på Excecutive Floor. Det var min fjärde gång på det hotellet och det var precis som innan. Frukost ingick tillsammans med med Hors d'oueuvres och Milk and Cookies i loungen.
IMG_5316.jpg IMG_5313.jpg 183482_10150404101810541_850150540_17393050_2594468_n.jpg

Tiden i Washington spenderades denna gång genom besök på diverse shoppingcenter; macy's, pentagon, Friendship heights och Georgetown. Besökte även Air & Space museum, Natural History Museum (med Hope-diamanten) samt Arlingtonkyrkogården. Ett annat intressant museum som besöktes var Crime & Punishment museum.

Till slut var det tid för hemresa. Det blev taxi ut till Dulles Airport och det blev snabbt fram till Business-disken. Väskan taggades hela vägen till GOT och nästa stopp var tåget till terminal B. Väl där blev det Lufthansa Business-lounge (borde kunna få till en loungeguide om någon är intresserad).

Lufthansa Business lounge Washington DC
IMG_5601.jpg
Loungen ligger i markplan och har viss utsikt över plattan och Lufthansas gater. Det fanns ett blandat utbud av mat såsom ost, sallad, mackor, fransk löksoppa, köttbullar, chokladmousse, godis och chips. Som dryck fanns 2 sorters vitt, 1 rött, 1 mousserande, 2 sorters öl(Becks och en belgisk), diverse finsprit, iste och läsk. Även kaffe och te fanns. Loungen var en angenäm upplevelse och även boarding skedde härifrån så allt var väldigt smidigt!
IMG_5615.jpg IMG_5613.jpg IMG_5609.jpg IMG_5607.jpg IMG_5606.jpg

LH 419
B747-400
D-ABVX
17:50-07:55
4A

Boardingen var försenad med 20 minuter, men vad gjorde det? Kom smidigt till jetway. Hämtade ut det tax-free vi hade köpt. Sen blev det en trevlig kommentar väl ombord; ”It's left for you sir”. Jag vet att det är vardag för vissa av er, men för mig var det första gången jag fick svänga vänster =). Att sitta i nosen på en B747 var en härlig upplevelse. Det var en mysig kabin med gott om plats.
IMG_5629.jpg
På sätet låg en vattenflaska tillsammans med amnetykit, kudde och filt.
IMG_5631.jpg
Kapten Hans Schulze hälsade oss välkomna ombord tillsammans med purser Tanja och berättade att flygtiden beräknades till 6h 50 min. Besättning kändes osynkad och det dröjde länge innan vi fick vår pre-departure drink. Valet stod mellan vatten, apelsinjuice och mousserande. Det blev mousserande, men tyvärr hade vi bara någon minut på oss att dricka upp det innan glasen samlades in.

Vi taxade ut och ställde upp oss på runway. Efter det följde den mest kraftfulla och tysta take off jag varit med om. Det var bara en ren råstyrka som tryckte mig tillbaka i sätet. Upplevelserna fortsatte kort därefter. Då flög vi över New York som var helt molnfritt nedanför oss. Kunde utan några problem se Manhattan med omgivning. En av de absolut läckraste vyerna jag haft!! Det var dock en utmaning att få en bra bild på det.
IMG_5653.jpg

Besättningen var inte snabba utan det dröjde med aperitifen som blev en GT och en Champagne tillsammans med mandlar. Idag bjuds det på middag från Mandarin Oriental San Francisco. Lite komiskt att jag var på Mandarin Oriental Bangkok för mindre än två veckor sedan.
IMG_5656.jpg IMG_5660.jpg

Som förrätt valde jag Grilled Asparagus with shaved Parmesan and Citrus dijon mustard dressing. Och med det en Riesling. Det var välsmakande.
IMG_5662.jpg
Tallriken togs bort och det var dags för huvudrätten. Tog Cod filet with Porange butter sauce, asparagus, green Onion and Fingerling Potato. Åts med en Grüne Weltiner. Tror det var första gången jag åt fisk ombord ett flygplan så smaken var väl sådär... Är man uppvuxen på västkusten så är man...:)
IMG_5665.jpg
Till efterrätt blev det en cholkadkaka och ost som var mycket gott. Tog Medoc och Cognac till det.
IMG_5666.jpg
Bytte om till bekvämare kläder och lyckades sova cirka 3 timmar. Hade gärna sovit lite längre.. Vaknade av att frukosten serverades. Frukosten var helt lagom även om jag gärna hade uppskattat något varmt såsom omelett eller liknande.
IMG_5670.jpg

Vi landade vid halv 8 och efter ett litet väntande var vi framme vid vår gate. Vi anlände till Terminal Z. Visste inte ens att den existerade. Hade cirka 4h innan vår flygning till GOT. Letade upp loungen i Terminal A. Fick förvisso ett links men vi gick till rechts och in i Senatorloungen vid A26...

Lufthansa Senator Lounge gate A26 Frankfurt
Oj vad mycket folk. Det var helt knôkfullt på göteborgska. Fick till slut en plats ute i hörnet. Tog lite kallskuret. Utbudet var väldigt bra, men på grund av beläggningen blev det inte någon vidare upplevelse. Botten nåddes väl när jag gick på toa och insåg att toaletten läckte på undersidan... Personligen anser jag att ifall man nu betalar kx-tusen för en biljett/ har guldkort så ska man kunna få sig en lugn stund innan flygningen. Hmpf. Men hur som helst spenderades tiden med att läsa och kolla på den vackra utsikten på bland annat 2 LH A380!
IMG_5675.jpg

FRA-GOT
A-32X
12:25-14:05
2A
Gick bort till gaten och fick vänta en stund innan boarding. Väl ombord erbjöds svenska tidningar; Dagens Industri och Dagens Nyheter. Tycker väl att GP borde erbjudits på en flygning till Göteborg, men men... Vi lyfte i tid och strax därefter blev vi serverade en kall lunch med menykort!
IMG_5680.jpg
Vi hade en svensk flygvärdinna ombord och det kändes lite speciellt att snacka svenska på en lufthansaflygning. Lunchen var okej. Vågade inte ta något rött vin eftersom jag hade mina finkläder på så det fick bli mousserande istället. Jag sov resten av flygningen och vi landade i tid. Väskan kom bland de första. Inte fullt godkänt, men det fick gå. En taxi hem och ännu en resa var avslutad.

Sammanfattning
Detta var min första resa som var i Businessclass tur och retur. Jag har kommit fram till att det är det enda sättet att resa om man ska åka långväga. Lufthansa var en absolut angenäm upplevelse, även om de inte nådde upp till det där lilla extra som Swiss gjorde. Se min förra rapport för mer info.

En jämförelse Swiss / Lufthansa:
Stol: Swiss
Mat: Förrätt och efterrätt till LH. Huvudrätt till LX
Service: Lika. Blev inte jätteimponerad av någon av servicerna på longhaulbitarna. Dock får LH ett plus för första biten där de lyckades få till den personliga touchen jag uppskattar.

Under denna resa fick jag tillräckligt med poäng för att bli EBS vilket jag är väldigt nöjd med. Eftersom jag bara haft trevliga flygningar med SAS under senaste tiden kommer jag definitivt välja dem för en bit under min nästa privatresa.

Jag hoppas att er läsning varit tillfredsställande. Jag vill gärna ha kommentarer i hur jag kan förbättra mitt rapportskrivande. Tills dess att vi skrivs igen; flyg flott!
 

Attachments

  • IMG_5592.jpg
    IMG_5592.jpg
    104,5 KB · Visningar: 343
  • IMG_5636.jpg
    IMG_5636.jpg
    99,8 KB · Visningar: 321

Jacob

Medlem
Tack för en mycket trevlig rapport med snygga bilder!

Lufthansa business class är kanske inte bäst i klass men de gör ett OK jobb. Jag kan personligen tycka att det är aningen tråkigt och oinspirerande. Men som du skriver, German efficiency...

Maten Frankfurt-Washington ser förresten väldigt bekant ut. Jag valde också kycklingrätten, inte alls illa!
 

henrik l

Medlem
Mycket trevligt reopportage med fina bilder. Muttrar lite över att jag aldrig lyckas tima longhaukampanjer i C. Ser fram emot att få testa C på BA GOT-LHR i April, var några sedan sist.
 

Jonas C

Medlem
Hejsan, supertrevligt reportage!

Ser verkligen ut som att Lufthansa levererar en bra Business produkt på sina långflyg. Maten såg riktigt trevlig ut, speciellt menyn med Thai temat. Kvantitets och kvalitets mässigt såg maten ut att hålla mycket bättre standard än hos LX. Lite nyfiken på varför du valde att kreditera till EB, du hade väl annars fått ihop bra mycket poäng till A3, nästan nog för en resa i Biz till DXB i sammanlagda poängsaldot dvs. (?)

Väldigt fina och skarpa bilder, förresten. Vilken kamera använder du, om man får fråga? :)
 

GOTATH

Medlem
Hejsan, supertrevligt reportage!

Ser verkligen ut som att Lufthansa levererar en bra Business produkt på sina långflyg. Maten såg riktigt trevlig ut, speciellt menyn med Thai temat. Kvantitets och kvalitets mässigt såg maten ut att hålla mycket bättre standard än hos LX. Lite nyfiken på varför du valde att kreditera till EB, du hade väl annars fått ihop bra mycket poäng till A3, nästan nog för en resa i Biz till DXB i sammanlagda poängsaldot dvs. (?)

Väldigt fina och skarpa bilder, förresten. Vilken kamera använder du, om man får fråga? :)

Min taktik har varit att att få A3 guld (Lyckades på Bangkokresan). De poäng jag har på A3 tänkte jag lägga på uppgraderingar på Aegean-flighter. Kanske låter skumt i era öron men det är så jag planerat :) Försöker samla alla poäng till EB nu efter *G är fixat.
Använder en Canon EOS 500D
 

MarcusC

Medlem
Proffsig rapport tycker jag. Verkar som du funnit dig väl tillrätt, och oavsett bolag brukar man ju få smak sitta "längre" fram..!
Tycker inte nåt behöver bli bättre, bra blandning av egna iaktagelser och konkret service etc.
Ang. tidningar på retur så brukar vad jag minns LH erbjuda GP både till & från FRA i mån av tillgång skall väl sägas.
 
Toppen