Ger svenska växlingskontor sämre kurser på kvällarna?

Diskussion i 'Övrigt' startad av sweflyer, 15 Februari 2016.

1. sweflyer

sweflyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tar mest ut i bankomat på destinationen, men ibland växlar jag lite innan en resa att ha till taxi och annat vid ankomst. I Asien vet jag att en del växlingskontor erbjuder avsevärt sämre kurser på kvällstid då konkurrensen från bankkontor är borta. Är det samma sak på exempelvis Forex i Sverige, eller behåller de samma kurs under hela dagen?

2. cph_flyer

cph_flyer Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Forex i Danmark giver i alt fald dårligere vekselkurser uden for normale bankåbningstider. De gør ingen hemmelighed af det, men jeg ved ikke hvor stor forskellen er.
    .Copy/paste fra deres webside:
    "Vi gør endvidere opmærksom på, at nogle valutakurser i tidsrummet fredage ca. kl. 16.00 til mandage ca. kl. 10.00 samt på visse helligdage, er højere eller lavere end på andre tidspunkter. Dette skyldes større driftsomkostninger i forbindelse med åbning i weekenden og på helligdage. Lokale tidsafvigelser kan forekomme."

3. martin.agren

martin.agren Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finns det någon storbank som ens har valutaväxling på vanliga kontor?

4. DrKlas

DrKlas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När jag för några år sedan jämförde kostnader för olika sätt att växla till euro var det tydligt att Forex kurs hoppade upp 10 öre/euro vid varje helg.

Jakob Österberg gillar detta.
  5. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gäller fortfarande. Och dessutom de flesta (om inte alla) valutor.

6. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är sällan en bra idé att växla på kontoret i Sverige. Beroende på land är det nästan alltid bättre att ta ut i bankomat eller växla på plats

7. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte om just kvällarna generellt tenderar att bli dyrare för växling. Dock har växlingskontor för länge sedan för mig spelat ut sin roll. Forex tenderar att ha en inbyggd sämre växlingskurs på ca 10%, vilket det självklart inte diskuteras högt om. För engångsresenären förstår jag den "trygga" men dyra förväxlingen men samtidigt ifrågasätter jag kunskapen och metoderna hos dessa kontor.

Forex finaste stund var för 2 år sedan på väg till singapore. Jag ville ha några SGD i fickan att kunna ta en taxi till hotellet bara och sedan ta ut kontanter på plats. Forexmedarbetaren bedyrade hur svårt det skulle vara att finna en bankomat i landet samt att risken för skimming var stor.....

Madame i luckan fick en intensivkurs om Singapore, dess ekonomiska uppbyggnad sedan självständigheten samt hur det mesta passerat den svenska kvaliten för år och dar sedan. Som sagt deras metoder gillar jag inte.

8. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    +1 på föregående inlägg. Forex agerande blir om möjligt ännu mer lattjo, när de anställa, helt i linje med penningtvättslagen, ställer sina frågor om vart man tänker åka och spendera pengar på etc. När svaren är "godkända" då kommer säljsnacket igång...

olo och Jakob Österberg gillar detta.
  9. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och om jag har förstår det så är det sämre kurs på ARN än på kontoret på Stockholm central, den informationen fick jag av damen hos Forex just på centralen.

10. Det är så och det är likadant med andra växlingskontor i världen.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!