Senaste nytt

Genom Orientens hjärta till Kängurus och Koalor. TG Royal First A380/B747

Voyageur

Medlem
Sista delen- The beginning of the end
Thai Airways Royal First SYD-BKK-CDG

3000km genom kust och öken av Australien blev sannerligen en mastig och intensiv upplevelse under 2,5 veckor, samtidigt som jag inte skulle vilja byta ut något av det! Att vakna med jetlagg Deluxe 05.00 varje morgon och redan 07.00 vid soluppgång sitta bakom ratten på fel sida av vägen var minst sagt charmigt! Att stanna en stund senare vid vägen i någon liten avlägsen ort för frukost gav många minnen för livet! Fick t.ex. mitt livs bästa kaffe i den av dimma helt skingrade småstaden Rosedale på ett kafe jag skulle nästan kunna åka till Australien igen för enbart!

Sista dagen var det tidig väckning som gällde på Sofitel Sydney Wentworth, för flyget ca. 09.30 från Sydney mot Bangkok. För övrigt bör noteras att detta är ett högst ordinärt Sofitel hotell och som flera gånger tidigare förblir så anonym att Mercure och Ibis Styles känns lockande. Trevlig personal, men inte i närheten av 5 stjärnig super, duper, deluxe fransk lyxkedja oh la laa känsla. Underbemannat, smutsiga bord i loungebaren som inte ens torkades av när beställning togs vid bordet, samt det fantastiska att Le Club Platinum inte har tillträde till Club floor än (fast det jobbas på det?!?!?). Superior rummen var anonyma och en toalett av vitt Rusta kakel från golv till tak med en K rauta glasskiva för duschen imponerar icke för 3000kr natten.

enklaste sättet att ta sig till flygplatsen är och förblev Airport rail link tåget, allt för att undvika eventuella morgonköer med taxi.
Väl på plats på Sydneys flygplatshade TG öppnat incheckning när vi anlände ca 2h i förväg. Inga egentliga köer i någon av de 6 öppna luckorna och incheckning gick smidigt. Vid frågan om lounge gavs det något bristfälliga svaret att använda sig av New Zealand airways business lounge. En inte direkt imponerande lounge någonstans, som var knöfull till bristningsgränsen samt med sparsmakad buffe. Dög för att ta en snabb cappucino dock innan boarding!
WP_20150820_09_23_41_Pro.jpg
WP_20150820_09_15_24_Pro.jpg

Men tji den som ger sig. Visst finns det en Singapore Airlines Silverkris lounge med både F och C sektion. Dessutom ligger dessa i princip vägg i vägg med New Zealand loungen. En mycket trevlig dam tog emot oss och efter en snabb titt på biljetten välkomnade oss. En definitivt mycket trevligare lounge och mycket lugnare dessutom. Full frukost stod framdukat och ett bord med utsikt över gater och flygplats fick ackompanjera frukosten.
Ett kort samtal med den trevliga damen i receptionen visade sig att det väl fanns en First del av loungen men som tyvärr var under renovering och stängd. Lite tråkigt, speciellt om detta inte varit en award och biljetten kostat sina 50 000kr. Men damen var smått fantastiskt ursäktande och verkligen bad ödmjukt om ursäkt för detta. Dock är ingången till F delen helt fantastisk i sin anonymitet. Helt enkelt en dörr inbyggd i väggen bakom receptionen som knappt syns. Lite shangri la känsla allt!

Dags för boarding och en väl fungerande priority boarding med tydliga vägar (tackar för det!). Efter att ha fått njuta av TG's nya F produkt på ditvägen kändes det faktiskt som att det skulle bli helt ok om den äldre versionen nu skulle dyka upp på denna dagsflight! ett varmt välkomnande vid dörren och en snabb titt till vänster avslöjade än en gång den nya kabinen och ett leende spred sig på mina businessclass syndrom drabbade läppar! En mycket lugn och harmonisk boarding följde och flyget skulle visa sig endast bli ca halvfullt.
WP_20150820_09_32_45_Pro.jpg
Två saker skulle visa sig vara alldeles utomordentliga på denna flygning, CC som från början till slut var en av de charmigaste och härligaste jag haft nöjet att flyga med, samt de facto att vi skulle bli de enda två i hela First kabinen!! Känslan av exklusivitet och att flyga egen privat jet kan inte bli mycket större än i en egen F kabin i nosen på en B747:a! 3 CC som bara var våra och skulle se till att vi aldrig behövade på 9h trycka på en knapp för service.

WP_20150820_09_37_38_Pro.jpg

Rätt så snabbt dök frågan om champagne upp och vad är bättre kl 9.30 på en torsdag morgon än en nyöppnad flaska Dom Perignon 2003 Vintage.
Menyer delades samtidigt ut tillsammans med varma handdukar. Likaså tillfrågades om tidningar var något vi önskade. Sedvanlig rimowa necessär stod och väntade redan vid sätet. Älskar denna necessär, som verkligen känns och ser ut som premium. Även om innehållet kunde vara lite roligare än L'occitane produkter. Å andra sidan är L'occitane så överhypad och prissatt att det blir en exklusiv produkt.

WP_20150820_09_51_51_Pro.jpg
WP_20150820_10_15_38_Pro.jpg
En tom F kabin! Hmmm vilken stol ska man välja?

WP_20150820_10_19_41_Pro.jpg
Gillar touch skärmen vid sidan av stolen för att styra det mesta av stol, belysning samt AVOD. fungerar också utmärkt som en svagare lampa nattetid =)

Två glas D.P. senare var det dags att lyfta. Underbart än en gång med alla ljud och rörelser från 747:n. Som en berest madame lyfter den skakande och vibrerande.....
WP_20150820_10_33_55_Pro.jpg
Vy över Sydney.

Väl i luften började vad som skulle bli en lång, charmig och minnesvärd servering.
Fördrinkar tog för beställning och jag måste säga att jag älskar att man trots enbart två passagerare i F, dukar upp en hel drink buffe före maten. Buffen i sig blir ganska omfattande och det finns ju inte en chans att beröra ens hälften av det erbjudna. Synd att slösa på en öppnad flaska, så ett nytt glas D.P. tog in Tillsammans med en skål varma nötter. Stunden senare dukas amuse bouchen in, som denna gång bestod av en rejäl bit hummer med creme fraiche samt caviar, fylld rostbiff samt rökt lax på toast. Det mesta smakade himmelskt och det märkte den charmiga flygvärdinnan som nyss serverat oss och undrade om vi ville ha mer. En bit hummer togs in och njöts om igen!

själva serveringen följde en lugn och behaglig gång, där CC höll god uppsikt och tog aldrig in något för tidigt eller gav oss långa väntetider.

Dags för caviar serveringen, och den är något verkligen, speciellt när en hel vagn dukas upp bara för två! Fatet i sig skulle sånär på tömmas och avnjutas till fullo!
WP_20150820_10_59_34_Pro.jpg
WP_20150820_11_01_59_Pro.jpg

Stolichnayan skippades till förmån för champagne. Den underbara flygvärdinnan samt kollegan hade redan förberett flaskan för detta och kunde snabbt öppnad flaska 2 samt fylla glasen! Sådana detaljer gör First. Efter att ha tömt tallriken, kom CC förbi och undrade om vi var belåtna eller om vi ville ha mer. Något förläget undrade jag om det gick att få mer, i minnet att den första caviar burken redan helt tömts. En snabb vinkning kollegor emellan resulterade i en nyöppnad burk som påfyllning. Otroligt generöst och inte minst service inriktad att direkt utan en blinkning bara leverera.

100g Iransk caviar senare var det dags för förrätten. Som var en märklig surf & turf variant av pilgrimmsmussla samt Anklever pate. Visserligen smakade alltsammans gott men kombinationen var lite lustig dock, speciellt som matkunnig själv. Perignon flaska två började sakta sina och dags att prova den vita rieslingen istället.
WP_20150820_11_18_48_Pro.jpg
Lite sallad dukades också upp samtidigt. Till det två rätt ljuvliga såser.
WP_20150820_11_20_53_Pro.jpg

Till huvudrätt valde jag det asiatiska alternativet, som bestod av stir fry med äggnudlar och scampi. Själva scampin skulle visa sig vara gigantiska och närmast som att äta 3 hummersvansar! Presentationsmässigt kanske inte det vassaste men smakmässigt en fullträff!
Nu började magen sakta kännas som en Fiat 500 med två, tre-barnsfamiljer inuti! Innan avdukningen bad jag CC om att inte förbereda frukttallriken eller desserten då utrymme fanns helt enkelt inte mer. Hon ursäktade sig vänligt med att hon redan tagit nöjet att förbereda frukten men att hon kunde spara denna till senare om så önskades, båda skrattade och förstod att alla 9h skulle krävas för det ändamålet!

En kopp svart kaffe skulle bli en mycket bättre avrundning på lunchen.
WP_20150820_11_55_03_Pro.jpg

Det som sagt verkligen gjorde resan var vår crew. Under de nästkommande timmarna såg de alltid till under filmtittandet att vi skulle vara nöjda. Varje gång jag kom tillbaka från herrarnas, var glasen påfyllda! CC hade också en väldigt skön humor som de nog kände skulle fungera på oss och kunde mitt i en film kika lite försiktigt vid svit väggen och fresta med en dessert eller den förbarmade frukten!
WP_20150820_13_43_44_Pro.jpg
WP_20150820_18_05_44_Pro.jpg

9H passerar fortare i F än en Hollywoodfru som fått nys på pengar och ganska snart var det dags för måltid 2 innan landning. Jag valde att ta den något lättare soppan som för dagen var en Cantonesisk kycklingssoppa. Jag var rätt skeptisk mot denna men den visade sig vara rätt val, med rejäl hetta och smak! Till det valde jag olika dim sum, som innehöll bla. kyckling och krabba. Allt smakade riktigt bra och påminde mig om mina senaste dim sum på Cathay Pacifics noodle house bar i BKK.

Innan landning passade alla i crew som serverat oss att tacka för tiden samt önska en fortsatt fin dag. Enda minuset i protokollet fick bli att vi denna dag inte skulle landa vid gate. Suvarnabhumi skulle visa sig vara smockfullt denna tid. en liten svettning senare när jag sett två skruttiga bussar parkerade utanför, mötte en TG värd oss direkt i dörren och ledde oss till en egen bil med chaffeur som körde oss direkt till terminalen, varifrån sedvanlig golfbil flög oss direkt till First class loungen.

Jag nämner ofta om hur jag älskar detaljer och det är de som gör produkten. Att anlända till loungen igen 2,5 veckor senare och inse att det är ett par av samma crew som välkomnar en och samtidigt minns oss och välkomnar en tillbaka gör ganska mycket! Kudos till att känna sig som hemma!

Än en gång fick jag känslan av att personalen i loungen verkligen var där för dig och hjälpte till vid varje sak. Handbagage togs om hand, då en kväll i Bangkok planerades på de 9h vi hade över. Samtidigt bokades tider in till spa:t samt transport till immigration ordnades.
Vi anlände precis dagen efter de olycksamma bombningarna i Bangkok och säkerheten var skyhög. Denna gång var immigration mer tveksamma att släppa in turister till landet enbart över dagen, då de krävde en fungerande adress samt telefon för detta. Tack och lov hade vi med oss representanten från loungen som kunde ordna allting. Proffsigt och tacksamt! Även denna gång fick det bli Airport express tåget in till stan, vilket var ett smart drag då rusningstrafiken visade sig vara i högsta beredskap.

Avslutningsvis lite favorit tips att göra över dagen i favorit staden- Shopping är aldrig fel och Siam torget erbjuder utan att överdriva tusentals butiker i enbart galleriorna. Ganska sköna food courts också. Många lyxhotell ligger i området och afternoon tea är alltid trevligt efter lite handlande och svettande i 35 grader samt 90% luftfuktighet.
Till sist, baren av barer, som jag alltid försöker besöka när jag är i stan- Vertigo, på 62:a våningen av The Banyan Tree hotel. Visst, mer och mer folk hittar dit med sina smattrande kameror och en och ett annat flipflop verkar tyvärr slinka in nu för tiden vilket dödar lite av exklusiviteten, men fortfarande är känslan magisk på toppen och känna den varma brisen blåsa på en samtidigt som man smuttar på en Tanqueray Tonic.
 

Attachments

  • WP_20150820_10_45_44_Pro.jpg
    WP_20150820_10_45_44_Pro.jpg
    57 KB · Visningar: 195
  • WP_20150820_11_52_01_Pro.jpg
    WP_20150820_11_52_01_Pro.jpg
    38,5 KB · Visningar: 177

Voyageur

Medlem
Dags för en sista tur....

9h i Bangkok var vad dagen erbjöd oss mellan flighten från Sydney och den till CDG, Paris. En tur in till centrala Bangkok för snabb shopping av det mest nödvändiga och en lätt middag på en av stans favorit restauranger fick stå på menyn. Trafiken som vanligt helt tossig i Bangkok och tåget in fick bli alternativet. En kvällsdrink uppe i Vertigo med utsikt över staden är alltid lika trevligt och fantastiskt! En snabb tjing på Uber och en bil tog oss strax mot Suvarnabhumi flygplats.
Thai airways har på Suvarnabhumi en dedikerad ingång för business/First, där First har direkt efter ingång en egen mer exklusiv del och business sina egna diskar.
Än en gång visade TG sig från sin bästa sida med markservicen. Noll kö vid First disken, egen eskort genom all säkerhet och immigration till en väntande golfbil. 5 min är ingen dålig tid, speciellt när skorna till och med varit tvungna att röntgas!
Bokad tid vid Royal orchid spa erhölls och ett glas bubbel innan fick bli en början på avslutning av äventyret.
Väldigt skönt att kunna lämna in handbagage i loungen, åka ut till stan för att komma tillbaka senare till en massage samt dusch och kliva på flyget ren och fräsch.

10 min efter boarding påbörjats kom TG representanten till oss i loungens restaurang för att eskortera oss till planet. Med följde också 3 andra passagerare och det bar av med golfbil till andra sidan flygplatsen. Boarding var redan på god väg när vi anlände men vår egen eskort tog oss snabbt igenom och förbi även business passagerarna och in till Shangri La......förlåt....till första klass kabinen.
Den bekanta ljusa First kabinen av A380 väntade oss och kabinen skulle bli relativt full, räknade 9 stolar av 12 tagna.
WP_20150820_23_57_26_Pro.jpg
WP_20150820_23_57_22_Pro.jpg
Har inte riktigt bestämt om jag gillar den mörkare First inredningen av B747 bättre än den ljusa cremefärgade på A380. Tycker dock som tidigare noterat att den hur som skapar en rätt harmonisk kabin och är något luftigare än den på B747.

Dagen hade varit låååååång vid detta laget, tidig väckning i Sydney, 9h flyg till Bangkok och sedan en helkväll på stan. Allt detta tog ut sin rätt och tyvärr måste jag säga (vilket för mig är extremt ovanligt på premium flyg) började jag bli relativt ointresserad av att frossa, utan längtade mycket efter kudden och sängen de närmsta 12 timmarna.

Pre take off drink tillfrågades i vanlig ordning och till CC's glädje beställde jag en kall singha. Ibland är det så skönt att inte vara PK.
WP_20150821_00_54_14_Pro.jpg
Bytte om innan start till pyjamas, allt för att maximera sömnen efter middagen. Gillar TG's pyjamas. Den är inte direkt "exklusiv" och färgen skulle kunna vara roligare också en halvt urtvättad blå, men den är mjuk, luftig och skön att sova i och hellre bekväm än snygg! I sedvanlig ordning togs också middagsbeställningar samt eventuell drink innan maten.

WP_20150821_00_08_14_Pro.jpg

WP_20150821_00_08_09_Pro.jpg

Ville optimera sömnen och frågade CC om jag kunde få en snabb service av maten och enbart ta in förrätt samt huvudrätt. Så länge tillmötesgående och problemfritt, då hon snabbt förstod att sömn var det essentiella! Dock började problemen här.......
Har sagt det en gång och säger det igen, något ombord på en A380 gör att servicen faller! Jag tror banne mig jag är förföljd av A380 otur! Det vill sig inte bara oberoende av carrier. Får se om samma spektakel uppstår på BA A380 i vinter.

Först och främst förstörde en onaturligt lång och dåligt utförd manöver under turbulensen, vilken i sig var minimal, så liten att man faktiskt inte noterade den mer än att den fanns. Servering avbröts under turbulensen, turbulensen avtog, men serveringen lyste med sin frånvaro. Det tog en bra 10-15min efter att turbulensen avtagit innan kapten förstått att man kan släcka säkerhetsbältes lampan och att serveringen äntligen kunde återupptas. Dock skulle spektaklet göras om igen en gång till med samma långa och totalt värdelösa poäng att avbryta servering när inte ens turbulens fanns.
Det resulterade i att min snabba två rätters blev lika lång som grannens 4 rätters. Även dryckesbeställning glömdes bort under den långa pausen. Det gick nog en god timme till att bevittna det olyckliga spektaklet, tills folk faktiskt började resa sig självmant för att "lätta" på trycket så att säga!

Lite matkultur hur som helst från middagen
WP_20150821_00_59_05_Pro.jpg
En god men harmlös förrätt av anklever och Scampi. Hade varit godare säkert i sällskap med vinet som aldrig blev serverat.

WP_20150821_01_27_53_Pro.jpg
Till huvudrätt valde jag curryn då jag anade att den inte skulle kunna gå så fel vid avresa från Bangkok. Riktigt god curry, med rätt tryck i samt trevlig presentation. Kanske är det bara jag men känns inte curry lite som economy mat att serveras i F? Maten var riktigt god som sagt men hade riset och curryn varit intryckt i en micro förpackning i economy hade enbart presentationen skilt åt.....Dessa I-landsproblem med en mix av Businessclass syndrome!

Tyvär var aptiten rätt avslagen efter allt och jag bad direkt om en turn down för att sova. Och sova gjorde jag! 6h 20min senare vaknade jag i takt med att solen gick upp över horisonten någonstans i väldigt östra Europa 2,5h innan landning i Paris.

CC noterade att jag vaknat och jag undrade om frukost börjat serveras eller om den skulle göra så snart. fick till svar att den skulle börja serveras strax. Tiden gick och en halvtimma senare undrade jag igen om det var snart dags för frukosten. fick till svar att frukosten redan var igång och om jag ville beställa. Ett litet missförstånd med andra ord, å andra sidan varför skulle en passagerare undra om och när frukosten serveras för att sedan inte få frågan önskar ni frukost då den redan börjat serveras.

Och här mina damer och herrar är den absoluta stunden då varje First upplevelse dör, likaså min. En stund där alla inpulser avbryts och allt man stirrar på är den där yoghurten man precis beställt och som smakade så gott i text.....

WP_20150821_09_50_20_Pro.jpg

Inte Crews fel, men fy skäms TG för riktig skräpprodukt i F. Under varje form av kritik. Dessutom smakade det bisarrt orange glaset av den minst naturliga apelsinjuice jag smakat sedan jag blev tvingad i Glocken Gold kemisk juice i tonåren. Orange apelsinjuice?

WP_20150821_10_00_16_Pro.jpg
En definitivt bättre frukttallrik än föregående!

WP_20150821_10_08_54_Pro.jpg

Följt av den mest hysteriska omelett jag någonsin fått uppleva i mitt liv. Jag var tvungen att faktiskt skratta till så att grannen tittade lite nervöst....
Detta var kulinariskt ett självmord och en katastrof! Bara bilden ger mig rysningar igen och smakerna....jag menar smaken återkommer. Har haft tio gånger bättre äggröra eller kemisk omelett i economy på andra carriers. Tror att någon sett en episod av Gordon Ramsey och försökt sig på något kreativt........

Nej tyvärr var frukosten ingen hit och förblev signumet som avslutade den krackiga serveringen på detta flyg.
Någonstans var det tvunget att falla och det fick bli på denna flight. Crew var trevliga självklart och tillmötesgående men det gick bara fel. Landning i Paris i utsatt tid och ett vänligt tack som vanligt från CC för flighten.

En liten tanke
TG F under fyra långa flighter har varit en riktig upplevelse. Tycker att TG har ett starkt varumärke för sin F och med några mindre skönhetsoperationer skulle den kunna hoppa lite längre i ligan. Markservicen är fenomenal hos bolaget och är absolut med i toppen. Den hårda produkten är också den mycket bra. Generösa utrymmen och stolar t.ex 26,5" i bredd på A380 är riktigt bra. Stolen blir verkligen som en mindre säng. För mig är avsaknaden av dörrar till sviterna inget riktigt bekymmer, fast å andra sidan skulle det erbjuda en annan känsla av privathet. Skulle absolut kunna tänka mig TG igen i F för framtida resor, men aldrig mer än som award. När dagens Business produkter blir allt vassare minskar gapet så mycket mellan F och C att en stor prisskillnad, gör skillnad. Problemet med F är att förväntningarna är höga och när de inte uppfylls eller rent av när problem uppstår, faller i alla fall för mig mycket av hela upplevelsen med F. Hade jag betalat 50 000kr som resan egentligen kostat och fått yoggi youghurt ur plastförpackning hade jag nog inte varit lika glad.......

Och P.S.......SAS plus CDG-ARN, var lika händelselös som alltid........
 

Dr. Miles

Expert
Har sagt det en gång och säger det igen, något ombord på en A380 gör att servicen faller! Jag tror banne mig jag är förföljd av A380 otur! Det vill sig inte bara oberoende av carrier. Får se om samma spektakel uppstår på BA A380 i vinter.
En teori.

Det kanske finns mer ovana (eller icke-entusiastisk) cabin crews på Airbus A380 än på Boeing 747.

THAI har haft Boeing 747 ganska länge och denna flygplansmodell har varit deras flagship förut, därför finns det nog många och kunniga cabin crews som har type rating på Boeing 747.

Airbus A380 är relativt nytt och kanske det inte finns så många cabin crew (speciellt i First class) som har type rating på Airbus A380. Vilket kanske resulterar att samma ovana och/eller icke-entusiastisk cabin crews som jobbar just på A380.
 

Voyageur

Medlem
En teori.

Det kanske finns mer ovana (eller icke-entusiastisk) cabin crews på Airbus A380 än på Boeing 747.

THAI har haft Boeing 747 ganska länge och denna flygplansmodell har varit deras flagship förut, därför finns det nog många och kunniga cabin crews som har type rating på Boeing 747.

Airbus A380 är relativt nytt och kanske det inte finns så många cabin crew (speciellt i First class) som har type rating på Airbus A380. Vilket kanske resulterar att samma ovana och/eller icke-entusiastisk cabin crews som jobbar just på A380.

Bra poäng Dr.miles. Den teorin kan absolut stämma. Men erfarenheten finns också utifrån TG och med andra carriers.

Kanske kunde det vara så som du misstänker i samband med att A380 erbjuder fler sittplatser oftast i F och då kanake en större utmaning? Kvalitet kontra kvantitet :)
 

Dr. Miles

Expert
Bra poäng Dr.miles. Den teorin kan absolut stämma. Men erfarenheten finns också utifrån TG och med andra carriers.

Kanske kunde det vara så som du misstänker i samband med att A380 erbjuder fler sittplatser oftast i F och då kanake en större utmaning? Kvalitet kontra kvantitet :)
Jag har åkt med THAI i First class på Airbus A340, Airbus A380, Boeing 777-300ER (från Jet Airways), riktig gammal Boeing 747 (som hade sammetstyg på stolen) och gammal Boeing 747 (som hade samma stoltyp som på Airbus A340).

Alla dessa modeller hade minst 8 stolar i First class och jag kan inte säga att servicen varierade pga flygplansmodell. Däremot var det skillnad mellan på korta flygningar som t ex Bangkok-Hong Kong och på långa flygningar som t ex Bangkok-Zürich.
 
Toppen