Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

palmen

Moderator
Jag fick följande svar från supporten.

"Din kvot för att ge bort kort till familj och vänner uppdateras först när du får en ny giltighetstid på ditt EuroBonus-medlemskap, din nuvarande giltighetstid går ut 2019-02-28."

Min intjäningsperiod är dec-nov. och jag är även diamond 2019 men kan alltså inte ge bort något kort ännu! Så har det inte varit tidigare år för mig.
Precis så som @Canadien säger. Jag kunde ge bort ett kort när 2 månader av min nya period passerar.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag fick följande svar från supporten.

"Din kvot för att ge bort kort till familj och vänner uppdateras först när du får en ny giltighetstid på ditt EuroBonus-medlemskap, din nuvarande giltighetstid går ut 2019-02-28."

Min intjäningsperiod är dec-nov. och jag är även diamond 2019 men kan alltså inte ge bort något kort ännu! Så har det inte varit tidigare år för mig.
Har det inte med grace-period att göra? Att du potentiellt de första två nya månaderna på ditt år skulle kunna vara Diamond av grace, och därmed inte berättigad att ge bort? Efter två månader har bara de som tjänat ihop sig till Diamond på riktigt möjlighet att ånyo ge bort?
 

Filip

Medlem
Har det inte med grace-period att göra? Att du potentiellt de första två nya månaderna på ditt år skulle kunna vara Diamond av grace, och därmed inte berättigad att ge bort? Efter två månader har bara de som tjänat ihop sig till Diamond på riktigt möjlighet att ånyo ge bort?

Skulle kunna vara så men jag har tjänat ihop till nytt Diamond "på riktigt".
 

Sir Lemon

Medlem
Skulle kunna vara så men jag har tjänat ihop till nytt Diamond "på riktigt".
Jag förstår det, men det skulle kunna vara så att systemet för guldkortsutdelande inte "vet" det och att man bett systemet därför hålla på alla kortdelningsmöjligheter två månader så att bara de "nådiga" är kvar och man därmed är på den säkra sidan, så att inte obehöriga får denna gyllene möjlighet. Du är inte av dem.
 

Filip

Medlem
Jag förstår det, men det skulle kunna vara så att systemet för guldkortsutdelande inte "vet" det och att man bett systemet därför hålla på alla kortdelningsmöjligheter två månader så att bara de "nådiga" är kvar och man därmed är på den säkra sidan, så att inte obehöriga får denna gyllene möjlighet. Du är inte av dem.

Ja, inte helt omöjligt!
 

Canadien

Medlem
Men grace är 3 månader och det brukar funka att ge bort efter 2, det kan dock vara SK IT som flunkat och att orginaltanken var att det skulle stoppa kortgivning under graceperioden.
 

Brandten

Medlem
Halloj!

Min period Februari 2019 - Januari 2020 (EBD)
FruBrandten period Juli 2019 - Juni 2020 (EBS)

När ska jag ge bort ett EBG till henne? Om alls...
 

agehall

Medlem
Trots min något minskade aktivitet här sista månaderna är det skönt att se att inget förändrats. Framförallt är SAS lika j*vla inkonsekventa som vanligt.

Mitt EB-år löper 1/4-31/3. 2018-03-24 gav jag som EBD bort ett EBG och förväntade mig att det senast i Juli 2018 skulle dyka upp en ny kvot att ge bort. Det gjorde det inte men eftersom jag inte hade något stort behov av att ge bort ett så brydde jag mig inte så mycket. Nu har situationen ändrats och jag vill ge bort ett EBG innan min period 2018-19 tar slut om en dryg vecka så därför ringde jag Diamond-kundtjänsten med det nummer som står i appen. Ska även tillägga att jag omkvalificerat till EBD under innevarande medlemsår med god marginal och sedan flera månader tillbaka.

Där ville man först avfärda mig direkt med "Ja, men du gav ju bort ett kort för mindre än ett år sedan..." vilket iochförsig är sant, men helt ovässentligt eftersom det var förra EB-medlemsåret och jag inte fått någon kvot i år. Efter att jag förklarat detta ber snubben att få ringa till Eurobonus. Givetvis tar han inte min säkerhetskod först, så det blir ett kort samtal och omtag på det.

Efter en stund återvänder han och förklarar glatt att jag kommer få en ny kvot efter min grace period, dvs i Juli 2019. Jag ifrågasätter hur det kan gå ihop eftersom det rimligen borde ha skett redan i Juli 2018 vilket han inte kan svara på och jag känner att han helst av allt bara vill lägga på för nu blev samtalet jobbigt.

Efter att jag lett honom igenom hur en kalender fungerar och bett honom skriva upp datum på ett papper så får jag honom att ringa Eurobonus ytterligare en gång. Efter en stund kommer han tillbaka och ger mig samma svar samt erbjuder sig att maila mig reglerna kring att ge bort EBG*. Givetvis säger dessa ingenting vi inte redan visste och är så underbart luddiga som bara SAS kan vara på alla punkter.

Hur i h-vete kan SAS ha så inkompetenta medarbetare? Inte ens när man påvisar hur fel de har med enkel logik förstår de att det måste vara fel någonstans utan fortsätter hävda att "det är så". Ingen kan förklara varför jag inte fått en ny kvot för mitt innevarande medlemsår utan bara hävdar att jag kommer få en ny tilldelning nästa år.

*) https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/eurobonus/eb-give-away-card-en.pdf
 
Toppen