Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

palmen

Moderator
Hej.
Har hängt här ett tag och lärt mig massor, men det här är mitt första inlägg eftersom de senaste posterna gjorde mig lite orolig...
Jag har kval period jan-dec och kommer för första gången bli diamant i mitten av dec, min plan var då att ge bort ett guldkort till maken i feb 2019 (för att optimera 2 års giltighetstid på hans kort). Nu var det så att jag gav bort ett silverkort till svärmor i maj 2018, betyder det att jag inte kommer ha något guldkort att ge bort eftersom jag använt halva "ge bort kort möjlighet"?
Så har det varit förut då förmånen är 2 silver eller ett guld, inte ett silver och ett guld.
Många har dock kunnat kontakta SAS och de har löst det manuellt så man kan ge bort ett guldkort även fast man givit ett silverkort. Det är dock inget man har "rätt" till men väl värt att fråga om det inte fungerar att ge ett guldkort för dig (vem vet de kanske ändrat detta då).
 

anke

Ny medlem
Tack för alla svar. Något som ni alla lärt mig är att SAS är konsekvent inkonsekventa, så jag får väl vänta och se vad som händer i februari En vänlig fråga brukar ju också ofta löna sig bättre än ett argt krav....
 

palmen

Moderator
Tack för alla svar. Något som ni alla lärt mig är att SAS är konsekvent inkonsekventa, så jag får väl vänta och se vad som händer i februari En vänlig fråga brukar ju också ofta löna sig bättre än ett argt krav....
Det är väl en av de största lärdomar jag har tagit med mig från detta forum.
Fråga alltid snällt först, får man inte ett svar man är nöjd med, fråga igen och var åter igen snäll och trevlig.
Arg och ställa krav fungerar väldigt sällan och det tar jag bara till då saker verkligen gått åt h-vete och de inte vill stå till svars för vad de ställt till.
 

Link

Medlem
Så har det varit förut då förmånen är 2 silver eller ett guld, inte ett silver och ett guld.

En konstig begränsning då personen man har gett guld-kort kan ge bort ett silverkort. Hade varit bättre att man kan ge bort ett guld och ett silver och spärrat möjligheten för personen som fick guld att ge bort silver.
 

palmen

Moderator
En konstig begränsning då personen man har gett guld-kort kan ge bort ett silverkort. Hade varit bättre att man kan ge bort ett guld och ett silver och spärrat möjligheten för personen som fick guld att ge bort silver.
Håller inte med, då blir det många if and but and then att ta hänsyn till.
Den som fått ett guld (oavsett hur) kan ge ett silver. Den som gått diamond (oavsett hur) kan ge två silver eller ett guld. Observera att man inte får ny kvot under samma eurobonusår.
 

Vojago

Medlem
Låter som du fått korrekt besked. Kortutdelandet är möjligt en gång på kvalifikation och nollställs efter att din graceperiod har löpt ut.

Jag har följt den här tråden och tycker att det har varit svårt att få klarhet i det här.

Min kvalificeringsperiod är feb-jan och går därför ut nu i månadsskiftet. Jag har inte givit bort något kort den här perioden och ringde därför Diamond supporten och frågade när jag kan ge bort ett kort om jag ger bort ett kort nu i januari. Eftersom jag har en ny period i feb funderade jag på om jag kunde ge bort ytterligare ett kort efter månadsskiftet. De sa att jag inte kunde ge bort ett nytt kort förrän 2020. När jag frågade vidare sa de att det var knutet till kalenderåret och att jag alltså kunde ge bort ytterligare ett kort i januari 2020 även om jag inte skulle ha kvalificerat till Diamond då. Jag tycker inte att det låter helt logiskt så jag undrar om någon här kan verifiera att det stämmer?
 

palmen

Moderator
Jag har följt den här tråden och tycker att det har varit svårt att få klarhet i det här.

Min kvalificeringsperiod är feb-jan och går därför ut nu i månadsskiftet. Jag har inte givit bort något kort den här perioden och ringde därför Diamond supporten och frågade när jag kan ge bort ett kort om jag ger bort ett kort nu i januari. Eftersom jag har en ny period i feb funderade jag på om jag kunde ge bort ytterligare ett kort efter månadsskiftet. De sa att jag inte kunde ge bort ett nytt kort förrän 2020. När jag frågade vidare sa de att det var knutet till kalenderåret och att jag alltså kunde ge bort ytterligare ett kort i januari 2020 även om jag inte skulle ha kvalificerat till Diamond då. Jag tycker inte att det låter helt logiskt så jag undrar om någon här kan verifiera att det stämmer?
Så som det fungerat tidigare är att du kan ge bort ett kort för varje gång du kvalificerat dig.
Har du redan givit bort ett kort första året du kvalificerar så kan nästa kort först delas ut efter att ditt nästa kvalificeringsår börjat efter andra gången du kvalificerat.

Exempel:
Jan-Dec som kvalår

År 1 blir diamond och det året ger jag ett guld.
År 2 återkvakificerar jag till diamond men kan inte ge ett guldkort.
År 3 kan jag ge ett guldkort efter att 2 månader av detta år passerat. Om man kvalar till Diamond igen kan man år 4 ge ett kort på samma sätt som år 3 osv...
 

Vojago

Medlem
Så som det fungerat tidigare är att du kan ge bort ett kort för varje gång du kvalificerat dig.
Har du redan givit bort ett kort första året du kvalificerar så kan nästa kort först delas ut efter att ditt nästa kvalificeringsår börjat efter andra gången du kvalificerat.

Tack för bra svar. Det verkar mer rimligt än svaret jag fick från supporten idag, i synnerhet som giltigheten på korten man ger bort också brukar ha längre giltighet.
 

palmen

Moderator
Tack för bra svar. Det verkar mer rimligt än svaret jag fick från supporten idag, i synnerhet som giltigheten på korten man ger bort också brukar ha längre giltighet.
Hur länge kortet är giltigt beror på den som tar emot kortet. Det är dennes persons år som gäller. Innevarande plus nästa år är det som gäller. Man ska dock inte ge första 3 månaderna då det riskerar att bara bli innevarande år då
 

Filip

Medlem
Jag fick följande svar från supporten.

"Din kvot för att ge bort kort till familj och vänner uppdateras först när du får en ny giltighetstid på ditt EuroBonus-medlemskap, din nuvarande giltighetstid går ut 2019-02-28."

Min intjäningsperiod är dec-nov. och jag är även diamond 2019 men kan alltså inte ge bort något kort ännu! Så har det inte varit tidigare år för mig.
 
Toppen