Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

AnnaUM

Medlem
Hur lång tid har det tagit från sista kvalificerings flygturen till att folk har fått Diamant status online? Jag kommer flyga mina sista kvalificeringsflygningar med Lufthansa och South African 3 veckor innan min kvalificeringsperiod går ut och undrar om jag kommer hinna ge bort ett guldkort innan dess. Vore super nice att kunna ge bort två i löpet av en månad!
 

palmen

Moderator
Hur lång tid har det tagit från sista kvalificerings flygturen till att folk har fått Diamant status online? Jag kommer flyga mina sista kvalificeringsflygningar med Lufthansa och South African 3 veckor innan min kvalificeringsperiod går ut och undrar om jag kommer hinna ge bort ett guldkort innan dess. Vore super nice att kunna ge bort två i löpet av en månad!
Så fort poängen kommit in för flygningarna blir du diamond om du passerat gränsen för 90k baspoäng
 

Canadien

Medlem
Tre veckor bör räcka med råge. Beroende på bolag du flyger med brukar poängen registreras 2-5 dagar efter resa är min erfarenhet. Se dock till att EB-numret ligger ordentligt inne, någon efterregistrering hinner du inte med på den tiden.
Direkt när poängen är på kontot bör du kunna gifta ditt kort.
 

seat56f

Medlem
Någon som gett bort guldkort nyligen direkt efter mottagarens "grace" period gått ut. d.v.s en person som haft t.ex 1:a Augusti till 31:a Juli som kvalificeringsperiod, och haft grace till 31:a Okt. och sedan givit kortet den 1:a November.
Har det då blivit innevarande år + nästa + grace?

Mitt tidigare guld gick ut 30 juni i år, grace till 30 sept. Fick nytt kort giftat 1:a okt (eller möjligen 2:a, minns inte exakt) och det kom att gälla för innevarande + nästa + grace (dvs tom sep 2018).
 

konsumtion

Medlem
Verkar vara olika åsikter om detta och olika resultat. Men jag har några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med (och som även kan hjälpa andra);

1. Kan jag få ett EBG under den tredje grace månaden för att ha EBG innevarande perioden och +1 år?

2. Om jag måste vänta till tredje månaden och trilla ner till silver, för att sedan få ett EBG, kommer jag då först få ett silver eftersom jag trillade ner, och sedan även ett EBG kort eftersom jag fick den statusen kort efter?

3. Och vad händer ifall man har ett SAS MC? Som EBG är ju årsavgiften gratis, men ifall jag trillar ner till EBS (även om det bara är under någon dag) innan jag blir EBG igen, måste jag då betala årsavgiften??
 

gjohansson

Medlem
1. Det är väl det som är blandat resultat och väldigt oklart om man får +1 eller ej
2. Troligen
3. Förmodligen gäller nog vilken status du har när avgiften ska dras så infaller det under den dagen du har EBS så skulle det nog bli så att du ska betala men å andra sidan så är det nog bara ett samtal till kundtjänst för att slippa den (gissar jag)
Disclaimer: Notera flertalet brasklappar i ovan. :)
 

palmen

Moderator
Verkar vara olika åsikter om detta och olika resultat. Men jag har några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med (och som även kan hjälpa andra);

1. Kan jag få ett EBG under den tredje grace månaden för att ha EBG innevarande perioden och +1 år?

2. Om jag måste vänta till tredje månaden och trilla ner till silver, för att sedan få ett EBG, kommer jag då först få ett silver eftersom jag trillade ner, och sedan även ett EBG kort eftersom jag fick den statusen kort efter?

3. Och vad händer ifall man har ett SAS MC? Som EBG är ju årsavgiften gratis, men ifall jag trillar ner till EBS (även om det bara är under någon dag) innan jag blir EBG igen, måste jag då betala årsavgiften??
1: Nej du kan itne ta emot ett EBG när du fortfarande är EBG
2: Beror på när SAS trycker korten och hur lång tid det går från att du blir silver till du är guld igen.
3: Nej det behöver du inte, är gratis 1 år när du skaffar det som EBG. Om du nu skulle ha råkat skaffa det exakt 3 månader in i din period så kan det ju hända att du bara är silver är årsavgiften ska betalas. Men annars så åker du itne på någon årsavgift bara för att du ramlar ner en nivå. Först nästa gång det är dags för årsavgift som du eventuellt kommer att få betala.
 

trskial

Medlem
Jag har fått ett guldkort av en vän som är diamond.

Hur länge gäller detta guldkort nu?

Min period för EBS är
Aug 16 till Juli 2017

Om han ger mig guldkortet gäller det då från Januari 17 till Juli 18?
 

palmen

Moderator
Jag har fått ett guldkort av en vän som är diamond.

Hur länge gäller detta guldkort nu?

Min period för EBS är
Aug 16 till Juli 2017

Om han ger mig guldkortet gäller det då från Januari 17 till Juli 18?
Om du fick det efter augusti förra året bör det vara giltigt till juli 2018 och sen har du 3 månader grace period efter det
 
Toppen