Gammal järnväg i Norrland kan återuppstå

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Jacob, 25 September 2013.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

  2. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Den sträckan åkte jag en gång under 80-talet. SJ hade en kampanj som innebar att man kunde åka hur mycket man ville på sin födelsedag. Eftersom jag plugga i Umeå då fick det bli en run: Umeå-Storuman-Arvidsjaur-Jörn-Umeå. Vill minnas att jag åkte med de klassiska italienska motorvagnarna, dom som inte tålde snö i början.
     
  3. Jacob

    Jacob Medlem

    Jag har också åkt denna bana, bör ha varit i slutet på 80-talet. Åkte även Umeå-Vännäs-Lycksele-Storuman, där man kunde ansluta till Inlandsbanan. Även denna sträcka lades ned vid ungefär samma tidpunkt men jag tror denna linje återupptagits nu.

    Ligger det i tiden att järnvägar kommer tillbaka??
     
  4. In_Sweden

    In_Sweden Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    De italienska motorvagnarna, Y1 går fortfarande för fullt på Inlandsbanan, bland annat. Men nu mer så har de återstående Volvomotorer, som de inte levererades med från början.
    De flesta lokaltrafik/regionaltrafikbolag har ersatt sina Y1 med Y31.
     
  5. Simon

    Simon Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Linjen har återupptagits av Norrtåg, går dock enbart till Lycksele idag. Den har blivit ett stort lyft för den regionala utvecklingen, och för tillgängligheten i orterna längs sträckan. Detta i samband med att Norrtåg också kör Botniabanan mellan Sundsvall och Umeå har öppnat upp regionen betydligt, innan var kommunikationerna väldigt dåliga för en så pass stor och viktig stad i regionen.
     
    1 person likes this.
  6. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Kanske det... I arvidsjaur pratar de om att återöppna en nedlagd järnväg och använda den som testbana för vintertester på tåg... :) Arvidsjaur kan få testbana för tåg - NyTeknik
     
  7. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, om det inte krävs för mycket nyinvesteringar så tror jag det. Problemet som jag förstår det är att det inte finns produktionskapacitet att göra all renoveringar och nybyggnationer som marknaden vill ha (till priser som marknaden kan acceptera).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×