Senaste nytt

Gamla bilder på matservering

Otto

Medlem
För att inte nämna hur bokningsavdelningen på SAS jobbade före datoriseringen :) Att överhuvudtaget några passagerare kom ombord är en gåta. Man ringde in sina önskemål om platser till SAS bokningskontor där man hade hålkort på samtliga flyg. Man drog hålkortet genom en läsare och fick då en Grön lampa om det fanns plats , Röd om det var fullt. Gul vid väntelista. Man tog passagerare uppgifterna och sedan telegraferades uppgifterna till CPH där passagerarlistorna sammanställdes. :)
 

Thornado

Medlem
Håller med. Fantastiska berättelser.
@Otto - vilka år har du jobbat för SAS?
Du kanske skulle starta en egen tråd med anekdoter från det förflutna i luften och på marken med SAS.
 

Senator

Moderator
@Otto, jag minns rad 1 på B767-300ER som det gick att konfigurera om till Sleeper Seats. Jag såg det bara användas en gång på mina resor..
 

intuition

Medlem
Några år senare introducerades "Sleepingclass" ! Man kunde mot tillägg (jag tror det var runt 4000:) göra om stolen så att den kunde lutas tillbaka betydligt mera. (Fortfarande var det låååång ifrån dagens businessclass stolar) detta blev på bekostnad av stolsraden bakom så då fick blockas ner och gick ej att sälja. SAS teknikerna kom ombord och flyttade hela stolsparet bakåt ca 30-40cm och låste upp en fjäder i stolarna så att man kunde luta sig tillbaka betydligt mer. Ombord delade man ut ett tjockare täcke och riktig kudde. Blev väl inte heller någon större succé då prislappen blev ganska saftig !!! Bokningsklassen var S (sleeping) kommer jag ihåg ... :)

Wow, jag minns att de gjorde reklam för "sleepingclass" men hade ingen aning om att de tvingades blocka bakomvarande rad. Det var säkert en otroligt klurig lösning med dåtidens kabin men det känns ju helt ofattbart idag!
 

JWD

Medlem
Tack @SK989 och @Otto för intressant läsning. Samt @Andreas013 för länken! För att få rätsida på min egen fråga så var det tydligen EuroClass som hon flög och året var 1998. Tydligen så hade jag lyckats blanda ihop den resan med en annan i Lufthansas regi några år tidigare.
 

Otto

Medlem
Vad skoj att höra att ni uppskattar lite historier från förr... var på SAS från tidigt 80-tal fram till 2003 tror jag det var. Fantastiskt att ha varit med i framgångssagan med Janne som vände ett konkurs bolag till ett flygbolag som alla såg upp till. Kommer ihåg våra snygga Calvin Klein uniformer som fick de andra flygbolagsanställda att vara gröna av avund! Hur dessa charmkurser förändrade i princip alla anställda över en natt! Alla hade fullt mandat att göra vad man ville för passagerarna bara de var nöjda och ville återkomma till oss!
En spännande tid!
Är det någon som kommer ihåg SAS limousine ? Ytterligare en SAS produkt som tillkom, levde väl kvar ganska många år.....
 

Otto

Medlem
Glömde att nämna det där med sleepingclass, blev ibland väldigt märklig syn i de fall bara 1 eller 2 var sålda , speciellt på ett dagflyg. Där bäddade man ner personen på 1A och personen som satt på 1B som hade en traditionell C-klass stol som jag skulle uppskatta kunde fällas lila mycket/lite som i dagen plus säte åt och drack och tittade på film ! Ja lite komiskt blev det..... Man satt ju väldigt nära varandra !
På tal om filmerna ombord så delade man ut en liten portabel videobandspelare till de som så önskade. Sedan hade man kanske 10 olika filmer på kasetter som man gick runt och erbjöd.... Då var det high-tech idag skrattar vi....!!
 

Dr. Miles

Expert
På tal om filmerna ombord så delade man ut en liten portabel videobandspelare till de som så önskade. Sedan hade man kanske 10 olika filmer på kasetter som man gick runt och erbjöd.... Då var det high-tech idag skrattar vi....!!
Inte portabel videospelare men videokasett hade United i Global First (First class på utrikes linjer) på sina Boeing 777 i 2010...

EDIT: Jag har hittat bilden.
United First class Boeing 777.jpg
 
Last edited:
Toppen