Senaste nytt

Galnaste resan/resemålet

Creades

Medlem
I detta fall betyder "galen" en kombination att spendera maximal tid på flyg samtidigt som man kommer till ett någorlunda exotiskt slutmål. Så t ex hade en resa till Puntland med fyra mellanlandningar vart galen. Speciellt om det innebär att man är där en natt medan man tillbringar de andra två på ett flygplan.
 

Creades

Medlem
TIll alla: Tack för tipsen och välkomnandet!

Däremot så tänker jag mig att det kanske hade vart trevligare att åka business. Tänker mig att man hellre åker "bra" till Ukraina eller Georgien (varför inte centralasien?) än till Australien i coach?
Samtidigt så är inte business i europa någon höjdare. Svårt det här.. Känns också som ens fantasi är alldeles för dålig. Man hade velat sätta ihop en riktigt överraskande flygresa som typ slutade vid Kaspiska havet eller i Västafrika.
 

Palazzi

Medlem
TIll alla: Tack för tipsen och välkomnandet!

Däremot så tänker jag mig att det kanske hade vart trevligare att åka business. Tänker mig att man hellre åker "bra" till Ukraina eller Georgien (varför inte centralasien?) än till Australien i coach?
Samtidigt så är inte business i europa någon höjdare. Svårt det här.. Känns också som ens fantasi är alldeles för dålig. Man hade velat sätta ihop en riktigt överraskande flygresa som typ slutade vid Kaspiska havet eller i Västafrika.

Georgien är det nog många som är påväg till, tack vare bra priser med Estonian Air (100% intjäning till EBB). Dessa biljetter finns från 1.800kr T/R (1.200kr T/R med 25% intjäning).

Skulle däremot inte satsa på Georgien i Businessclass... Där är priserna inte alls lika bra, och alternativen ganska få.

Om du ska till kaspiska havet är det väl Azerbadjan och Baku som gäller.

Fördelen med Georgien av dessa två är att det är visumfritt.

Om du ska till Georgien rekommenderar jag även att du tar tåget västerut till Svarta Havet och staden Batumi. Där tror man snarare att man hamnat i Miami, än i forna sovjet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Streets_of_Batumii.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9b/Beautifulbatumi.JPG
 

NyfikenGrau

Medlem
Svårt att hitta något exotiskt i business till detta pris, men lite snabbsökning gav att ni kan få lite pengar över om ni tar en weekend i Kiev, i Tel Aviv om ni ligger till en knapp tusenlapp eller på Svalbard om ni lägger till en dryg tusenlapp.

I economy finns det ju hur mycket som helst att välja på för den här budgeten om målet är att sitta länge på olika flyg :) Turkish till Dakar via Istanbul och Tunis exempelvis, bara ett exempel av många. Turkish är nog värt att kika närmare på om ni väljer economy, många exotiska mål och relativt bra economystandard.

Jag vet vad jag hade gjort i alla fall; economy ARN -LCA - BEY - LCA-TLV-ARN. Men du får trixa en del, ev 3 t.o.r.-resor (ARN-LCA, LCA-BEY, LCA-TLV). Standardsättet att åka från BeY till TLV för övrigt :) Se upp med sabbat i Israel också. (och ni får ju inte åka iväg från ARN med israeliska stämplar förstås).
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Air Baltic tar ca 8.000kr T/R för ARN-RIX-TAS (Tashkent) i Business. Höstrean på Air Baltic börjar om 4 dagar, så det finns chans till billigare biljetter.

Vet inget om Air Baltics businessclass, eller Uzbekistan som resemål.....MEN DET LÅTER GALET iaf :cool:
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja Palazzi det där är nog svårslaget vad gäller kombinationen business och exotiskt mål för 8000 :)

Litet OT-tillägg: Värt att nämna här, med tanke på grannlandet Turkmenistan och med tanke på att "galen" står i rubriken, är ju den förre livstidspresidenten som troligen är den mest bisarre ledaren som funnits under vår livstid. Vissa av monumenten går säkert fortfarande att beskåda om man kan ta sig över till grannlandet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Saparmurat_Niyazov

Min egen favorit (men det finns många många fler att välja bland):

Gold teeth were outlawed in Turkmenistan after Niyazov suggested that the populace chew on bones to strengthen their teeth and lessen the rate at which they fall out. He said:

I watched young dogs when I was young. They were given bones to gnaw to strengthen their teeth. Those of you whose teeth have fallen out did not chew on bones. This is my advice...[31]
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om du är superkvick, kan du också göra så här: (du måste göra allting före 2012-MAY-31)

  1. Skaffa två bmi Diamond Club konto.
  2. Köp 13.000 miles var för 171 GBP per konto. Just nu får man 20% bonus miles, så du får totalt 15.600 miles per konto.
    13.000 + 20% bonus miles(2.600) = 15.600 = 171 GBP
    171 + 171 + 210(140 GBP x 1,5 för Business class award) = 552 GBP = ca 6.300 SEK

  3. När du ser poäng på varje konto, ring till bmi Diamond Club.
    Stockholm-(TG)-Bangkok[stopover]-(TG)-Kathmandu

    /resa på egen hand/

    Chennai-(SQ)-Singapore[stopover]-(SQ)-Köpenhamn-(SK)-Stockholm

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

TG: THAI
SQ: Singapore Airlines
SK: SAS

Då reser du alla sträckor i Business class och det är möjligt att ta stopover både i Bangkok och i Singapore.

Problemet är bara skatter&bräsletillägg på en sådan resa kostar ca 5.000 SEK. :eek:
Totalkostnaden(ca 11.300 SEK inkl. skatter) spränger tyvärr ditt budgettak 7.500 SEK.
 

Dr. Miles

Expert
Nu kom jag på en bättre idé som hamnar inom din budget 7.500 SEK + exotisk destination + i Business class.
Låter som för bra att vara sant, eller hur? ;)

Samma metod som min tidigare inlgg.

  1. Köp miles hos bmi Diamond Club. Den här gången räcker det med att köpa på ett konto.
    19.000 + 20% bonus miles(3.800) = 22.800 miles = 243 GBP
  2. Boka resan som följande:

    Stockholm-(ET)-Addis Abeba[stopover]-(ET)-Kilimanjaro

    /resa på egen hand/

    Nairobi-(MS)-Kairo[stopover]-(MS)-Köpenhamn-(SK)-Stockholm
Bonusresa mellan z2-z5 i Business class, Miles+Cash: 22.500 miles + 150 GBP
Summan av skatter&bränsletillägg ca 2.800 SEK

Köp av miles: 243 GBP + Cash: 150 GBP + (4,50 + 4,50 GBP) = 402 GBP = ca 4.600 SEK
4.600 SEK + 2,800 SEK = 7.400 SEK inkl. skatter


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ET: Ethiopian Airlines
MS: Egyptair
SK: SAS
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Nu kom jag på en bättre idé som hamnar inom din budget 7.500 SEK + exotisk destination + i Business class. Låter som för bra att vara sant eller hur? ;)

Samma metod som min tidigare inlgg.

  1. Köp miles hos bmi Diamond Club. Den här gången räcker det att köpa på ett konto.
    19.000 + 20% bonus miles(3.800) = 22.800 miles = 243 GBP
  2. Boka resan som följande:

    Stockholm-(ET)-Addis Abeba[stopover]-(ET)-Kilimanjaro

    /resa på egen hand/

    Nairobi-(MS)-Kairo[stopover]-(MS)-Köpenhamn-(SK)-Stockholm
Bonusresa mellan z2-z5 i Business class, Miles+Cash: 22.500 miles + 150 GBP
Summan av skatter&bränsletillägg ca 2.800 SEK

Köp av miles: 243 GBP + Cash: 150 GBP + (4,50 + 4,50 GBP) = 402 GBP = ca 4.600 SEK
4.600 SEK + 2,800 SEK = 7.400 SEK inkl. skatter


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Den där blir man ju lite sugen på själv...

Men varken tid eller pengar över för tillfället :p
 
Toppen