Senaste nytt

Göteborg City Airport (Säve) läggs ner

Johan_G

Medlem
Med tanke på att flygplatsen nästan ligger mittemellan Vänersborg och Trollhättan så borde väl Vänersborg också hoppa på tåget. Tala sedan om för kommungubbarna i Essunga och Grästorp att nu kan dom få en internationell nästan vid kommungränsen och en massa turister, och så var finansieringen klar:D
Shit vad dom kommer att ha råd att bygga, jag tror att det börjar lukta guldlounge i Trollhättan nu ;)
 

Paby

Medlem
Vänta bara tills "kompromissen" träder in. Med ökad beläggning på Landvetter kommer man att komma på att "småflyget" (inklusive affärsflyg) gör sig bäst någon annanstans. Om inte Swedavia kör det i egen regi kommer någon lokal lirare att lägga ett bud på hela flygplatsen, vilket borde vara ofarligt för Swedavia med tanke på den investering som krävs för normal passagerartrafik.

Jag skulle gärna se det hända men med erfarenheterna från vad som hänt i Stockholm är jag rädd att även Sveriges andra största stad nu fått kraftigt försämrade möjligheter att utbilda piloter, för småföretagare att använda affärsflyg för att ta sig till sina kunder mm.
 

fcx

Medlem
Jag skulle gärna se det hända men med erfarenheterna från vad som hänt i Stockholm är jag rädd att även Sveriges andra största stad nu fått kraftigt försämrade möjligheter att utbilda piloter, för småföretagare att använda affärsflyg för att ta sig till sina kunder mm.

"Problemet" med Bromma är att det kan konkurrera med Arlanda, och därför gör det. Säve kan på intet sätt konkurrera med Landvetter.

I övrigt delar jag din uppfattning att det är tragiskt att skol- affärs- och allmänflyg är satta på undantag.
 

fcx

Medlem
Flygets bakvända marknadsekonomi rullar vidare. Så här uttrycker Swedavia sig enligt artikeln ovan om att avgifterna ökar för bolagen som flyttar från Säve till Landvetter.

"- Det här är en betydligt större flygplats och då kostar det helt enkelt mer."
 

aminchini

Medlem
GOT behöver ingen extra rwy, Gatwick klarar sig fint med endast en. Och GOT har klarat av de extra avgångarna från GSE fint och kan även göra det i framtiden har man sagt ;) En lågpristerminal som finns på Kastrup skulle nog även passa in på GOT. Ryanair, Wizz och Norwegian kunde få dela på den :p
 
Flygets bakvända marknadsekonomi rullar vidare. Så här uttrycker Swedavia sig enligt artikeln ovan om att avgifterna ökar för bolagen som flyttar från Säve till Landvetter.

"- Det här är en betydligt större flygplats och då kostar det helt enkelt mer."
Hur de lyckas med detta konststycke är en riktigt stor gåta... o_O Isåfall borde vi ha fler, fast mycket mindre flygplatser, det hade passat mig bra!
 
Toppen