Senaste nytt

Göteborg City Airport (Säve) läggs ner

fcx

Medlem
Då får västkusten en citynära flygplats för skol- och allmänflyg. Vem vet, vi stockholmare kanske också får den förmånen inom en snar framtid?
 

Morgan

Medlem
Trist för Sparrow, de har inget existensberättigande längre eftersom Malmö Aviation flyger Bromma - Landvetter med tätare turer.

Gillar Sparrow själv, perfekt när Hisingen är målet.

@Jacob fråga gärna Swedavia vad de betalade för Volvos och kommunens aktier, och varför de köpte... Märkligt för mig som skattebetalare (som inte bor i Göteborg...)

Ändrat: bytt så att rätt Jacob taggas.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Annars flyger väl Ryan till Trollhättan, om de inte lägger ner?

Vem vet vad de kan hitta på:D I deras värld bör ju Trollhättan gott väl kunna definieras som Göteborg. Tar man sig dit med buss runt timmen kanske det inte skulle vara en jätteskräll om vi ser dem där. Men å andra sidan, hur ser Ryans expansion ut i Sverige under de senaste året? Är det fler linjer som försvinner än som tillkommer eller vice versa?
 

henke12

Medlem
Ping @Försvarsmakten? ;)

Ett CPH Go fast på GOT skulle kunna bli bra. Annars flyger väl Ryan till Trollhättan, om de inte lägger ner? Förefaller sig väl dock orimligt?
Vad tror ni om Gotlandsflyg? Kommer de gå till GOT eller lämna Göteborg?


Trollhättan har för smal bana för B737 tyvärr..
 

mha321

Medlem
Kanske inte helt oväntat men varför köpte Swedavia ut Göteborgs stad och ett privat företag från en flygplats de ska lägga ner? Känns som att om alla tre parter försummat underhållet ska de väl dela på förlusten.
Spontan gissning att de andra två ville reparera och behålla. Och naturligtvis ville att betalningen skulle ske proportionsenligt. Vilket slutade med att den ena fick köpa ut de andra och swedavia var väl störst och därmed hade de lättast att göra det.
 

Alf

Medlem
Landvetter har f.n. överkapacitet, sades det på presskonferensen.

Tycker bara det är bra. Samla allt på GOT, bygg på sikt ut med en ny RWY och terminalbyggnad, klart lagom till 2030 när (kanske) vä(r)stsvenska paketet är klart och tåg och allt är draget.

Jag tror inte Landvetter behöver en ytterligare bana, dom har som sagt en hel del överkapacitet. När sedan Ostlänken blir färdigbyggd är det ju ingen vits att flyga till Göteborg eftersom tåget blir lika snabbt och bekvämare. Då kommer det ju att frigöras kapacitet.
 
Toppen