Senaste nytt

Götebiorg (GOT) -Köpenhamn (CPH) endast med ATR72

marbe166

Medlem
Bosen är alltid med, men kommer inte flyga själv den här gången så hade kanske vart trevligare att skippa dessa och föra en konversation med medresäneren. Sitter på rad 2 så borde var väl rätt långt framför motorerna vilket borde minska ljuden an aning. Blir för övrigt första gången jag flyger med propellerplan :)
Rad 2 är (om SAS ATR72 har samma config som AF:s) två rader framför propellrarna, och på rad 4 är det MYCKET bullrigt.
 

DrKlas

Medlem
Om jag minns rätt började ATR-flygningarna vara vanligast någon gång i vintras. Före det var det CRJ och före det MD80. Ljudkomforten går verkligen inte åt rätt håll.

Bose är ju bra men på just den linjen är de inte mycket till hjälp eftersom Jettime kräver att man tar av dem vid start och landning. Och det är inte så många minuter däremellan ...
 

johansch

Medlem
Lyxgöteborgare. I Linköping är vi glada för de ATR-flygningar som SAS behagar behålla...

Samtidigt tar de ganska bra betalt för flighter från LPI sedan några månader. Exempel, LPI-OSL t/r nästa vecka tisdag morgon/onsdag kväll. 5727 kr.

Jag tror de har hamnat i en ond cirkel. De tar ut fånigt höga priser och folk reser därför via ARN/CPH istället.
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Jag har aldrig flygit ATR72 innan men borde inte ljudvolymen var bra mycket högre här än på ett jetdrivet plan?
Vi som är så gamla att vi var med på DC-7;ans och Metropolitans tid kommer ihåg att dåvarande 1.a klass alltid var längst bak i kabinen.
Anledning är att det bullrar minst bak
Så var även fallet när jag reste CPH-GOT i Plus för någon månad sedan. Visste inte innan att det var propellerplan och blev seatad på rad 18 (tror jag det var). Visade sig helt rätt att ha Plus längst bak.
Mindre buller och av/påstigningtrappan är där bak.
F.ö en väldigt behaglig flygning.
 

olo

Medlem
Som sagts tidigare i tråden, i vintras (höstas?) började de blanda upp CRJ med ATR. Fortfarande går 1 flight med A320. Det enda(!) som är bra med sista kvällsflighten från Kastrup. Sällan man blir så glad för att få klassiskt danskt SAS-CC.

De höga priserna mellan GOT-CPH har jag aldrig förstått, men de har varit där länge... Förmodligen då det inte finns någon konkurrens? Eller så är tåget som tar samma tid för 300:- är kanske inte konkurrens nog? Det omöjliggör hur som vettiga priser vidare ut från Köpenhamn.
 

ulagun

Medlem
Värsta med tåget är att tidtabellen är mer en rekommendation än just tidtabell. Har man möte på förmiddagen så är det säkrast att ta tåget kvällen innan.
Dessutom är 1.a klass på Öresundstågen en dåligt skämt! Har kollegor som konsekvent undviker dem och reser med SJ istället även om tiderna skulle passa bättre med Öresundstågen.
 

olo

Medlem
Värsta med tåget är att tidtabellen är mer en rekommendation än just tidtabell. Har man möte på förmiddagen så är det säkrast att ta tåget kvällen innan.
Dessutom är 1.a klass på Öresundstågen en dåligt skämt! Har kollegor som konsekvent undviker dem och reser med SJ istället även om tiderna skulle passa bättre med Öresundstågen.
Öresundståget? Vem åker pendeltåg i flera timmar? Det gör väl inte ens @Agö ?
 
Toppen