Senaste nytt

Göra höna av en fjäder…

Najk

Medlem
Tillhör kategorin som kan välja ett bolag utifrån små detaljer. Valde Lufthansa senast för att de serverar Warsteiner ur flaska. Kollegor som hade otur att hamna på en SAS-kärra fick väl inte ens öl att välja på.
Men det är jag det :)

Håller med fullständigt! Jag väljer gärna Swiss intra-eu pga av champagne ombord när det passar, även om SAS tex ger mer poäng så kan jag tänka mig att offra några poäng till förmån för den ädla drycken :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Utöver alla bra tips och tricks på awards och bokning av flyg är det just "göra höna av en fjäder"-syndromet jag gillar med forumet.
Jag har sagt det (kanske i den här tråden till och med) innan att visa mig ett enda intresseforum där det inte diskuteras vad outsiders anser är trams och petimeter-detaljer så kan jag lova er att den samma diskussionsarean är stagnant och tråkig :)

Ja du har nog det på sida 1 post #8. Samtidigt måste det väl finnas någon typ av våg så det inte blir Ring P1 av hela forumet "Skriv och gnäll" :D
 

nilsson

Medlem
Är inte detta av samma anledning som wifi är gratis på hostel, medan man blir tvungen att betala för det på Hilton? Den tilltänkta målgruppen på Hilton har betalningsförmågan och viljan att punga ut 200kr för wifi.

Nu är ju tyvärr betal-wifi oftast sämre i och med inloggningssidor som förstör sparade tabbar och liknande. Extra tråkig trend senaste månaderna när flera hotell jag bott på förstör HTTPS för att kunna visa inloggnings-sidor.
 

micsjo

Medlem
Jag är likadan med detaljer. Min sambo tycker jag är knäpp som bryr mig men om ingen gör det så blir det ju aldrig ngn förändring.
Jag drog på smilbanden igår när jag var på systemet och handlade lite skumpa. Såg då att Norrlands Guld har kommit med ett ekologiskt öl förpackat i en flaska som det inte är pant på :)
Eller när de satte upp en fartkamera på en av vägarna runt mina krokar. En helt rak 90 väg med 2 km sikt. Hmm! Undrar hur många olyckor som har skett så det krävs fartdämpande åtgärder. Varför bry dig fick jag höra från omgivningen - de har säkert torrt på fötterna. Jag kontaktade trafiksäkerhetsverket och frågade efter den statistik som utgjorde underlag för beslut. Ehhumm! Det finns ingen fick jag till svar :)
Skogstokig är bara förnamnet på min reaktion. De sk politikerna i kommunen bryr sig icke, trafiksäkerhetsverket bryr sig icke, min omgivning bryr sig icke. Jag har bett om att få kostnadskalkylen för det hela. Sätter jag den i relation på den brist vi har på barnläkare på sjukhuset så tror jag att några fler bryr sig (fast inte politikerna - de väntar till nyval/valår)
.

Utplaceringen av ATK styrs ju inte alls av samma budget. Det är polisens budget som styr det, inte Trafiksäkerhetsverket.

Man kan ju tycka ett och annat, särskilt när men vet att varje ATK-placering går loss på i runda slängar en kvarts miljon...
 
M

Monkey_Class

Guest
Utplaceringen av ATK styrs ju inte alls av samma budget. Det är polisens budget som styr det, inte Trafiksäkerhetsverket.

Man kan ju tycka ett och annat, särskilt när men vet att varje ATK-placering går loss på i runda slängar en kvarts miljon...

Nja! Jag håller inte med dig här.
Ur vilken budget pengarna tas ur beror på vem som är initativtagare. Är det polisen (som i regel enbart initerar mobila ATK insatser) så står polisen för det. Är det en fast installation i det kommunala vägnätet så står kommunen för annordnandet av själva mätplatsen (ligger i runda slängar på 120-130 kkr per plats) till det tillkommer det i kommunens budget en årlig kostnad för snö- och barmarksrenhållning, elförbrukning samt de driftskostnader som enligt avtalet ska betalas till Trafikverket. Själva systemets kostnad och installation står Trafikverket för. I dags dato finns det bara tre kommuner som har fått ATK efter önskan.
För det statliga vägnätet så står Trafikverket för kostnaderna gällande upprättande och iordningsställande av mätplats, installation och underhåll. Den operativa verksamheten står polisen (eller Rikspolisstyrelsen för att vara mer korrekt) för dvs utredning och den operativa biten.
Val av plats för installation görs av Trafikverket i samarbete med RPS i det sk ATK rådet. Rådets primära uppgift är att utöver fastställa mätplatser även fungera som rådgivande organ gentemot olika myndigheter där man först och främst skall säkerhetsställa var en kamera gör mest nytta.
Den slutliga fördelningen ansvarar Trafikverket för dvs inom vilka regioner man skall placera ut kameror.
Jag måste rätta mig själv här. Placeringen styrs INTE av antalet olyckor utan av medelhastigheten på sträckan. Tesen att högre fart = farligare är något som fortfarande råder allena inom myndigheten, det trots att forskning visar att en modernare bilpark inte följer den tesen lika allena längre.

Jag vet inte var du får dina siffror ifrån men enligt den senaste infon jag har fått från Trafikverket så ligger snittpriset per normal installation på 489 000:- plus drift och underhåll.
 

flum

Medlem
Nja! Jag håller inte med dig här.
Ur vilken budget pengarna tas ur beror på vem som är initativtagare. Är det polisen (som i regel enbart initerar mobila ATK insatser) så står polisen för det. Är det en fast installation i det kommunala vägnätet så står kommunen för annordnandet av själva mätplatsen (ligger i runda slängar på 120-130 kkr per plats) till det tillkommer det i kommunens budget en årlig kostnad för snö- och barmarksrenhållning, elförbrukning samt de driftskostnader som enligt avtalet ska betalas till Trafikverket. Själva systemets kostnad och installation står Trafikverket för. I dags dato finns det bara tre kommuner som har fått ATK efter önskan.
För det statliga vägnätet så står Trafikverket för kostnaderna gällande upprättande och iordningsställande av mätplats, installation och underhåll. Den operativa verksamheten står polisen (eller Rikspolisstyrelsen för att vara mer korrekt) för dvs utredning och den operativa biten.
Val av plats för installation görs av Trafikverket i samarbete med RPS i det sk ATK rådet. Rådets primära uppgift är att utöver fastställa mätplatser även fungera som rådgivande organ gentemot olika myndigheter där man först och främst skall säkerhetsställa var en kamera gör mest nytta.
Den slutliga fördelningen ansvarar Trafikverket för dvs inom vilka regioner man skall placera ut kameror.
Jag måste rätta mig själv här. Placeringen styrs INTE av antalet olyckor utan av medelhastigheten på sträckan. Tesen att högre fart = farligare är något som fortfarande råder allena inom myndigheten, det trots att forskning visar att en modernare bilpark inte följer den tesen lika allena längre.

Jag vet inte var du får dina siffror ifrån men enligt den senaste infon jag har fått från Trafikverket så ligger snittpriset per normal installation på 489 000:- plus drift och underhåll.
Här har vi en som läst på :)
 
Toppen