Senaste nytt

Går det att åka kommersiellt i Afrika?

Nemo

Medlem
Det svenska telekombolaget Ericsson ska få en ny VD (B.E.) om några månader. Han bor i Colorado, USA, och kommer att bo kvar även efter att han har tillträtt.
I en intervju med styrelseordförande (L.J.) för Ericsson tas frågan upp om att använda privatjet, ett förfarande som de avskaffade rätt nyligen. I intervjun säger pressekreteraren (notera: inte styrelseordförande, inte tillträdande vd, utan pressekreteraren) att det inte går att flyga kommersiellt i Afrika.
Vad säger den församlade expertisen på bc.se? Går det att flyga i Afrika, även för VD:ar?

Tidigare BC diskussion bl.a. om Blue Chip Jet http://www.businessclass.se/forum/threads/sca-planet-100-000-h-Är-det-så-dyrt.22476/
Wikipedia Blue Chip Jet – Wikipedia
SvD juni 2016 Ericssonchefens flygnota: 300 miljoner kronor | SvD
SvD okt 2016 SvD avslöjar: Ericsson återinför privatjet | SvD
"– Men nu är det faktiskt så att affärsflyget har utvecklat sig, så nu anser vi att vi kan göra det affärsflyg vi kan göra med en tredjepartsleverantör.
Vilken är de…(här avbryter pressekreteraren för första gången i intervjun)
– Sedan flyger vi kommersiellt också, säger hon.
Vad är det för partner ni hittat?
– Jag vet faktiskt inte. Det finns tre fyra leverantörer som är bra på Skandinavien, säger L.J.
Har ni diskuterat signalvärdet av det efter de historier som varit?
– Då och då och ibland ofta för en koncernchef kan det finnas ett stort behov att ta sig från olika ställen på knepiga tider. Ofta har vi haft en resa som börjar i Japan, som går tillbaka över Kina och Indien och sedan tillbaka till Sverige. Sover man på flyget istället för att bo på hotell sparar man flera dagar.
I Afrika går det knappt att åka kommersiellt, fyller pressekreteraren i."
 

Fredrik

Medlem
Vet att @agehall kan ge kommentarer på hur det funkar att flyga kommersiellt i Afrika.

Allt beror väl på ens toleransnivå. Jag har svårt att se att Ericssons koncernchef behöver åka till Darfur eller djungeln i Kongo utan snarare Lagos, Nairobi eller Johannesburg. Platser varifrån det går alldeles utmärkt att flyga kommersiellt.
 

Senator

Moderator

konsumtion

Medlem
Vilka länder i Afrika pratar vi om? Det finns ju vissa europeiska bolag som har primärt fokus kring det området (även om de har lite andra sträckor också). Aigle Azure är ett exempel som jag själv åkt med och faktiskt tycker är bra.
 

agehall

Medlem
Påminn oss; är "policyn" sprungen ur säkerhetsdubier eller andra aspekter?
Både och. Det är för mycket konstigheter nere i Afrika för att förlita sig på deras flygbolag. Jag har tex sett hur lokala småpåvar kringgår hela säkerhetskontrollen och blir körd direkt till jetway inför en LX-flight. Underhåll är inte heller något jag vågar lita på utförs ordentligt.

Ganska kort efter att jag började resa till afrika införde jag därför policyn att om det gick att flyga till destinationen från Europa så gjorde jag det, även om jag redan var i Afrika.
 
Toppen