Senaste nytt

Gå igenom säkerhetskontrollen på Heathrow

chazzie

Medlem
Nu har jag bara bytt flyg på Heathrow, men intressant är hur olika standarder man har på olika flygplatser. På något sätt bör det vara en minsta gemensamma nämnare som gäller, systemet är inte starkare än sin svagaste punkt. Jag fick göra samma manöver i Amsterdam, plocka ut objektiv mm. till kameran, men när jag sa att jag ankommit från Vancouver så var de inte så intresserade längre utan vinkade mig vidare...

Jag har även noterat att på vissa flygplatser i USA så ska datorn ur, på andra inte, precis som med skorna skall av, eller inte...
 

Timotey

Medlem
Jag har även noterat att på vissa flygplatser i USA så ska datorn ur, på andra inte, precis som med skorna skall av, eller inte...

Det här med datorn kan jag nog svara på. Vissa flygplatser tar 2 röntgenbilder av din väska och därför behöver du inte plocka ut datorn då de ändå kan se vad som döljer sig bakom eftersom X-ray tar en bild uppifrån och en från sidan på väskan.
 

AABack2ARN

Medlem
De två saker som irriterar mig mest på Heathrow är a) att alla måste passera säkerhetskontroll även när man kommer från EU-länder som på andra flygplatser inte behöver transfersäkerhetskontroll och b) att det är långt ifrån ovanligt att på Heathrow se långa (och långsamma) köer till säkerhetskontrollen samtidigt som ett flertal stationer är stängda och det står ett antal säkerhetskontrollanter och bara hänger
 
Jag flyger från terminal 5. Man kan väl inte gå igenom säkerhetskontrollen kvällen innan om man flyger på morgonen eller?
 

Jacob

Medlem
Jag åker hem kl 7 och som fattig student vill jag inte lägga pengar på Hotell
På Heathrow scannar du boardingkortet själv vid säkerhetskontrollen och maskinen lär säga nej eftersom det är fel dag. Heathrow har inte heller några avgångar efter midnatt eftersom det finns stora restriktioner på trafik under natten. Men du kan så klart alltid försöka.
 

agehall

Medlem
Heathrow stänger väl, så jag tror inte man kan vara kvar airside hela natten, eller går det?
 

Jacob

Medlem
Heathrow stänger väl, så jag tror inte man kan vara kvar airside hela natten, eller går det?
Satt och funderade på samma sak. Potentiellt skulle det väl kunna vara någon transferpassagerare som missar sin anslutning sent på kvällen, blir ombokad till nästa morgon men saknar visum för UK för att komma till ett transferhotell. Jag vet inte hur de löser en sådan situation.

Men i stort tror jag också att de vill ha bort folk från terminalerna under natten, så långt det är möjligt och i synnerhet airside.
 

xmit

Medlem
Satt och funderade på samma sak. Potentiellt skulle det väl kunna vara någon transferpassagerare som missar sin anslutning sent på kvällen, blir ombokad till nästa morgon men saknar visum för UK för att komma till ett transferhotell. Jag vet inte hur de löser en sådan situation.

Men i stort tror jag också att de vill ha bort folk från terminalerna under natten, så långt det är möjligt och i synnerhet airside.
På en del andra ställen löses det genom att sådana passagerare "låses in" på närliggande hotell med "bevakning" och får då inte lämna hotellet.
Ex i Ryssland och Kina vet jag att detta används / har använts.
 
Toppen