Senaste nytt

Gå genom säkerhetskontrollen med klockan

Mickey

Medlem
Jag vidhåller att om du är orolig får du köpa en bättre klocka som tål förvaring i en ficka. Alla klockor som kostar mer än 100 SEK i en svensk butik borde klara det.

Återigen, det handlar inte om att klockan inte tål att placeras i en ficka utan att jag vill minimera risken för skador.
 

Chrille

Medlem
Jag plockar av mig mina mobiltelefoner, nycklar, livrem, mynt, kavaj, överrock. Normalt struntar jag i klocka och glasögon.

Att gå igenom metalldetektorn är lite av en konst. Att gå med utsträckt arm är lite av ett pilottrick. Det är i alla fall därifrån jag uppsnappat förfarandet. Sedan fick jag vid något tillfälle lära mig av säkerhetsfolk i Schweiz att man ska kliva igenom bågen med hög hastighet. Nästan så att man hoppar igenom den. De som sätter ner foten i bågen får så lång uppehållstid att de nästan alltid är rökta om detektorn har någorlunda uppskruvad känslighet.

Sedan händer det att bågen piper till ändå, oavsett om man plockat av sig all metall eller inte, och det har jag fått förklarat för mig är en slags stickprovskontroll. Att den piper till ibland för att säkerhetspersonalen ska få en ursäkt att klämma lite på folk.
 

agehall

Medlem
Återigen, det handlar inte om att klockan inte tål att placeras i en ficka utan att jag vill minimera risken för skador.

Jag vet inte vad du har för fickor, men mina är av tyg. Det finns ingen som helst risk att jag skulle repa varken telefon eller klocka. Jag ser alltså inte problemet - har du en vettig klocka så lär den tåla att ligga i en ficka några minuter. Hur gör du med skjortärmar? De skaver ju minst lika mycket och hela dagarna!
 

FF#1

Medlem
en smyckespåse av sammet altså en liten tygpåse med dragsko löser problemet med repkänsliga grejor.
Stoppa i klockan i påsen och lägg påsen i fickan.

Är man riktigt seriös så kan man ju specialsy en påse som har en tygflik i botten som man kan som skydd för att armbandet repar sig själv.... :)
 

Mickey

Medlem
Jag vet inte vad du har för fickor, men mina är av tyg. Det finns ingen som helst risk att jag skulle repa varken telefon eller klocka. Jag ser alltså inte problemet - har du en vettig klocka så lär den tåla att ligga i en ficka några minuter. Hur gör du med skjortärmar? De skaver ju minst lika mycket och hela dagarna!

Det är knappast tyget som repar klockan utan att armbandet ligger emot och skaver vid rörelse.
 

Mickey

Medlem
en smyckespåse av sammet altså en liten tygpåse med dragsko löser problemet med repkänsliga grejor.
Stoppa i klockan i påsen och lägg påsen i fickan.

Är man riktigt seriös så kan man ju specialsy en påse som har en tygflik i botten som man kan som skydd för att armbandet repar sig själv.... :)

Jag är nog så seriös att jag ska köpa en sammetspåse och försöka få tag på en till kudde som man har i boxen så att armbandet inte ligger emot.
 

ACervin

Medlem
Man behöver inte ta av sig klockan i säkerhetskontrollen.

Förr tog jag alltid av den. Men numera har jag slutat. Jag brukar fråga artigt om det behövs och får i regel ett nej det behövs inte till svar. CPH, DBX, SIN, HKG, BNE för att ta de senaste ställena. Jag har en ganska bastant stålklocka med stålarmband, GMT II C. Den piper inte i säkerhetskontrollerna.
 

hoss

Medlem
Vem fan behöver klocka? Jag har inte haft någon sen 1971 då jag såg filmen "Easy Rider". Det finns ju klockor överallt, på jobbet, i bilen, i mobilen och självklart hemma. Sen finns det förstås folk som ser sin klocka som statussymbol men så lågt tänker jag aldrig sjunka.
 

nilsson

Medlem
Vem fan behöver klocka? Jag har inte haft någon sen 1971 då jag såg filmen "Easy Rider". Det finns ju klockor överallt, på jobbet, i bilen, i mobilen och självklart hemma. Sen finns det förstås folk som ser sin klocka som statussymbol men så lågt tänker jag aldrig sjunka.

Hellre klocka än armband, halsband, öronring etc.
 
Toppen