Senaste nytt

Gå före i kön vid boarding eller inte

tourist

Medlem
Visst är det så att man inte får ta med barn på SJ Snabbtåg i 1 klass? Jag har mycket få gånger sett barn där, betydligt vanligare i long-haul Business.../Per

Fel tråd? :) Såvitt jag vet får barn resa i både första och andra klass, men det är barnrabatt bara i andra klass. För tyst avdelning (båda klasserna) gäller "Väljer du att resa med barn i Tyst avdelning, så är det ditt ansvar att barnen visar samma hänsyn.".
 

Jonas C

Medlem
I vissa fall kan man ibland undra vad vitsen är med Priority boarding. Minns vid ett tillfälle på SWISS i ZRH där man har två separsta köer vid gaten. A340:n var fullsatt och i priokön stod lika många som i vanliga kön för economy. Ännu löjligare är det faktum att SWISS skriver ut GOLD med fontsize 72 på OLCI- boardingkorten, och jag såg minst ett dussintal stå och vifta med sina A4 papper, samtidigt som nedåtlåtande blickar kastsdes åt resten. Ironiskt nog började bägge köer boarda samtidigt...

Nu hade detta naturligtvis aldrig inträffat i jantelagens Sverige, och med tanke på den höga andelen EBG som finns på vissa flyg så hyser jag viss förståelse till varför SAS väljer att inte tillämpa metoden. Systemet med separata köer skapar i min mening mest förvirring, och jag skulle hellre påstå att systemet där man kallas till gaten är bättre. Stort kudos till Lufthansa där man blockerar self-gaterna för economy under de första minuterna av boarding processen. Helt klart den mest effektiva metoden jag har stött på.
 

Agö

Medlem
Igår på IAH inför boarding med AF639 såg jag den längsta priokö jag någonsin upplevt. Det måste ha varit minst 80 personer med Sky Priority i olika format (det finns väl tio kategorier...). Kaos och trängsel, tröttnade rejält på ett par frassar som trängde sig i priokön. Såg lugnare ut i vanliga kön, ;). Annars tycker jag SkyPriority fungerar allt bättre. På CDG i morse nekades som vanligt ett par statuslösa boarding när de av någon anledning gick i Sky Priority-filen. Det är skönt med tanke på att det alltför sällan finns plats kvar för handbagage pga alltför stor mängd av handbagage.
 

Mr.A

Medlem
Oansvarigt av SAS, vi resenärer kan inte hålla reda på vem som är premiumpassagerare eller inte. Kör med en Priority lane istället. Det får ju till och med AF/KL till på Arlanda numera
 
Toppen