I vissa fall kan man ibland undra vad vitsen är med Priority boarding. Minns vid ett tillfälle på SWISS i ZRH där man har två separsta köer vid gaten. A340:n var fullsatt och i priokön stod lika många som i vanliga kön för economy. Ännu löjligare är det faktum att SWISS skriver ut GOLD med fontsize 72 på OLCI- boardingkorten, och jag såg minst ett dussintal stå och vifta med sina A4 papper, samtidigt som nedåtlåtande blickar kastsdes åt resten. Ironiskt nog började bägge köer boarda samtidigt...
Nu hade detta naturligtvis aldrig inträffat i jantelagens Sverige, och med tanke på den höga andelen EBG som finns på vissa flyg så hyser jag viss förståelse till varför SAS väljer att inte tillämpa metoden. Systemet med separata köer skapar i min mening mest förvirring, och jag skulle hellre påstå att systemet där man kallas till gaten är bättre. Stort kudos till Lufthansa där man blockerar self-gaterna för economy under de första minuterna av boarding processen. Helt klart den mest effektiva metoden jag har stött på.