Gäller Most Significant Carrier regel även för statusförmån?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 24 Februari 2015.

1. Jag startar en ny tråd för att det diskuteras samma sak i olika trådar och det blir snurrigt när folk blandar ihop vad som ingår i biljetten och vad man får som statusförmån separat.

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
    http://www.businessclass.se/forum/t...hare-operated-av-lufthansa-extra-väska.11191/
    http://www.businessclass.se/forum/t...silver-på-united-inrikesflyg-i-economy.22595/
    http://www.businessclass.se/forum/threads/har-man-någon-eurobonus-silverförmån-vid-codeshare.22928/

Alltså, vi diskuterar inte om Most Significant Carrier (MSC) under normal förutsättning, utan vad som händer med statusförmån i den här tråden.

När man flyger t ex Stockholm-(SK)-Chicago-(UA)-Houston t/r i Economy class, får man att checka in en kolli max 23 kg gratis för hela resan, tur och retur.

Enligt SAS webbsida, får man 1 kolli incheckat bagage extra gratis som SAS EuroBonus Silver på SAS, Wideroe och Estonian Airs flygningar.
    Det finns inte några tveksamheter om man får en extra kolli på Stockholm-(SK)-Chicago och Chicago-(SK)-Stockholm som SAS EuroBonus Silver eller ej, men frågan är för anslutningsflygen Chicago-(UA)-Houston och Houston-(UA)-Chicago.

Information om incheckat bagage på SAS:

Last edited: 24 Februari 2015
    Jakob Österberg gillar detta.
  2. Jag tror inte det...

Har precis bokat 3 platser med din underbara deal ARN-BKK via SIN och HKG. British Airways var väldigt tydliga med att förmånen att vi 3 som alla är BAEC Gold har totalt 4 väskor med oss gäller inte på Cathay mellan SIN-BKK och BKK-HKG..

På alla British Airways flighter står det så här:
    Adults and children: 4 bags at 23kg (51lbs) per bag per passenger

På de två Cathay flighter står det så här:
    Adults and children: 30kg (restrictions on the number of bags may apply)

Påmindes även detta av de två agenter jag talade med i Bremen...

3. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då kommer den självklara motfrågan: Ska man lita på kundtjänst :)

I flera trådar har ju medlemmar som flugit med SAS från Europa och har anslutning i USA med UA blivit tvingade att betala vid återresan när de försökt använda statusförmånen. Däremot har SAS återbetalat avgiften efteråt! Varför skulle SAS göra det om man inte behöver?

4. gunry

gunry Medlem

Nu kanske det är lite OT men i OW-fallet har man ju faktiskt rätt till extra bagage som OWE, förutom på British Airways. Lite märkligt, dock ej förvånande, att British Airways skriver som de gör.

5. Nu finns det trots allt andra flygbolag i världen utöver SAS :)

Frågan ställdes generiskt. Jag gav svar att det inte finns ett generiskt JA eller NEJ på frågan med ett exempel.

Gällande kundtjänst så har jag sällen problem överlags, kanske för mina förväntningar är låga från första sekund. Upplever minst problem med British Airways i Bremen, som i min erfarenhet är duktiga på att säga: "vet inte, men jag kollar upp" i stället för att ge ett villkorligt svar... Dock har jag en landsmaninna som löser allt, och det har hänt två gånger att jag har ringt igen och fått henne på luren vid 2:a eller 3:e försöket. Så kanske det är min tur i skickligheten att jag har så förvånansvärt lite problem med mitt resande överlags och får i 9 av 10 fall det jag behöver från kundtjänst: också hos SAS.

doc gillar detta.
  6. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det har du - dock
    inte samma generösa regler som om du flyger British Airways/American Airlines-metall. Normalt ett extra kolli alternativt 15(?)kg, beroende på.

7. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I fallet med väska vid resa till/från USA så skriver ju SAS att det är första marknadsförda flight som avgör för resan. För oss som flyger från Skandinavien så är det ju i de flesta fall SAS som har första leget, så då gäller det för hela resan, även returen. Åtminstone om man ska tro det som står där. Det svåra är nog att övertyga exempelvis Uniteds incheckningspersonal om det...

8. Jag tror att du blandar ihop med vad som ingår i biljetten. Frågan i den här tråden handlar om MSC regel gäller även för statusförmån eller inte.

Jakob Österberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!