Senaste nytt

Gäller Amex reseförsäkring när jag inte åker med själv?

Dr. Miles

Expert
Precis, men det du länkade säger ju inget om närstående, som bor på samma adress, när kortinnehavaren ej reser själv (vad jag kunde utläsa i alla fall).
Det vet jag själv av egen erfarenhet.
Amex försäkring gäller även för närstående, som bor på samma adress, när de reser själva utan Amex kortinnehavaren.
Min fru och mitt barn har fått ersättning från Amex. (jag skickade ersättningsanspråk till Solid Försäkringar)
 
Om resenären har också American Express kort som är utfärdat i Sverige, gäller försäkringen.

Det vet jag själv av egen erfarenhet.
Amex försäkring gäller även för närstående, som bor på samma adress, när de reser själva utan Amex kortinnehavaren.
Min fru och mitt barn har fått ersättning från Amex. (jag skickade ersättningsanspråk till Solid Försäkringar)
Då kommer ju den intressanta frågan, har din fru AMEX? Om inte förstår jag inte ditt första svar där du skriver att resenären måste ha ett AMEX utfärdat i Sverige?!
 

Dr. Miles

Expert
Då kommer ju den intressanta frågan, har din fru AMEX? Om inte förstår jag inte ditt första svar där du skriver att resenären måste ha ett AMEX utfärdat i Sverige?!
Jag vet inte om du spelar dum medvetet men i villkoren säger att A eller B eller C, inte A + B + C för att gälla försäkringen.
American Express skrev:
3. Försäkrad/e definieras enligt följande

a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Card utfärdat av den svenska filialen till American Express Services Europe Ltd (Kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med Kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress
c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn är Försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.

Grovt förenklat så här är det.
a) kortinnehavare
b) kortinnehavares make/maka/sambo
c) kortinnehavares barn under 25 år

Make/maka/sammanboende och barn är Försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.

Om medresenären inte är b) eller c), då måste han/hon vara a) för att försäkringen ska gälla.
 
Jag vet inte om du spelar dum medvetet men i villkoren säger att A eller B eller C, inte A + B + C för att gälla försäkringen.


Grovt förenklat så här är det.
a) kortinnehavare
b) kortinnehavares make/maka/sambo
c) kortinnehavares barn under 25 år

Make/maka/sammanboende och barn är Försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.

Om medresenären inte är b) eller c), då måste han/hon vara a) för att försäkringen ska gälla.
Härligt svar, vaknat på fel sida idag? Det var ju du som skrev att de närstående till @Jakob Österberg var tvungna att ha ett AMEX-kort för att försäkringen skulle gälla. Jag ifrågasatte det utifrån villkoren. Ty i villkoren står det att närstående är försäkrade, inget om att de måste ha egna kort. Nu kallar du mig dum och säger samtidigt att jag hade rätt? Intressant argumentationsteknik du har min kära doktor.
 

Dr. Miles

Expert
Härligt svar, vaknat på fel sida idag? Det var ju du som skrev att de närstående till @Jakob Österberg var tvungna att ha ett AMEX-kort för att försäkringen skulle gälla. Jag ifrågasatte det utifrån villkoren. Ty i villkoren står det att närstående är försäkrade, inget om att de måste ha egna kort. Nu kallar du mig dum och säger samtidigt att jag hade rätt? Intressant argumentationsteknik du har min kära doktor.
Ja, vaknat på fel sida har jag gjort definitivt.
Brandlarm på min lägenhet utlöste kl.2 på natten och jag vaknade mycket trött i morse. :)

Det hela började med att jag missade faktum att den personen som inte åker själv är Jakob Österbergs närstående.
Jag trodde att det var någon som inte bodde på samma adress.

Därför ber jag dig om ursäkt för förvirring som jag har orsakat. :eek:
 
Ja, vaknat på fel sida har jag gjort definitivt.
Brandlarm på min lägenhet utlöste kl.2 på natten och jag vaknade mycket trött i morse. :)

Det hela började med att jag missade faktum att den personen som inte åker själv är Jakob Österbergs närstående.
Jag trodde att det var någon som inte bodde på samma adress.

Därför ber jag dig om ursäkt för förvirring som jag har orsakat. :eek:
Jobbigt med brandlarm, hoppas det var falskt!

Aha, då förstår jag missförståndet. Hoppas det löste sig för @Jakob Österberg!
 
Det rör sig inte om en närstående som bor på samma adress som mig, det är släkt i USA som jag flög över hit. Det ser mörkt ut att nyttja Amex reseförsäkring utifrån det. Vi får se vad SAS har att erbjuda.

Tack för alla svar!
 
Toppen