Senaste nytt

Fyra världsdelar på en månad - Hur man maximerade BMI diamond club

Magino

Medlem
Ronald Reagan Airport

Morgonen började tidigt och mor min körde ut mig till flygplatsen kl 05.15. Vid incheckningen var det inte någon kö överhuvudtaget, varken vid ekonomidiskarna eller förstaklassdiskarna. Jag var ändå tvungen att använda mig av en maskin för att checka in och fick inte bara gå upp till en bemannad disk. Dock kunde jag inte slutföra incheckningen själv och personal fick komma och hjälpa till. Märkliga var att han bara försvann mitt i, utan att jag fått ut mina boardingpass så jag fick helt enkelt ropa på en annan person som fick hjälpa mig. Lite omständligt och jag gillar inte att checka in på maskiner, föredrar helt klart att ha en vanlig dödlig människa som checkar in mig. Till slut lyckades jag i alla fall få ut mitt boardingpass och jag skulle vidare för att lämna in väskan i bagage drop.

1.jpg
DCA flygplats

Näst upp var att ta sig genom säkerhetskontrollen och fick ett trevligt leende av hon som kollade passet och att man hade en giltig biljett. I priokön fanns det inte någon kö att tala om så det blev snabbt min tur att ta sig genom kontrollen. Här skulle man ta av sig skorna men Ipaden kunde stanna i väskan. Jag tycker att det är lite lustigt att det är olika regler beroende på vilken flygplats man är på. Jag var snabbt igenom och kontrollanterna var högst neutrala då de de varken gav leenden eller för den delen var otrevliga på något sätt. Väl igenom försökte jag se var loungen skulle vara. Det fanns inte en enda skylt som visade var jag kunde finna denna. Jag började att gå ut i piren där min gate låg. Piren var inte alltför lång och det tog endast fem minuter så hade man nått slutet och fortfarande inte skymten av någon lounge. Istället gick jag tillbaka till säkerhetskontrollen och såg att det fanns en gång till en annan del av terminalen. Provade att gå dit och se ifall det skulle medföra någon lycka. Mycket riktigt hittade jag efter cirka tio minuter en United lounge som låg en trappa upp, tror i alla fall att det var en United lounge. Loungen i sig var kanske inte något speciellt men de erbjöd Internet som fungerade väl. Det var en ganska liten lounge och det var både mörkt och riktigt varmt där inne. Annars erbjöd loungen ett sparsamt utbud av små snacks som nötter och kex. Det fanns en bar där de erbjöd det mesta, men så kostade också större delen av utbudet extra. Tittade inte exakt vad som gick att få gratis men det gick i alla fall att få lite juice. Det bästa med loungen var den trevliga utsikten över plattan, tyvärr var det fortfarande mörkt ute så det blev inte några bra bilder.

2.jpg
DCA lounge

Klockan blev 06.15 och jag lämnade loungen för att ta mig till gaten. När jag kom fram var det fortfarande lite tid kvar tills boardingen började. På gatens skärm med flyginformationen visade de även vilka som hade blivit uppgraderade. A319 som skulle ta oss till IAH hade åtta platser i First och hela sex stycken blev uppgraderade. Det betyder att endast en person bortsett från mig hade bokat First. Efter fem-tio minuter var det dags och de hälsade statuspassagerare och förstaklasspassagerare välkomna.

3.jpg
United A319
 

Magino

Medlem
Först tänkte jag "förlåt, men vad i helvete? Är inte civet en form av eurasiskt kattdjur?". Sen insåg jag att de slängt in ett köksfranskt ord som knappt någon känner till. Intressant nog står termen för en viltgryta där såsen innehåller djurets blod. Rätt modigt av SAS att servera något dylikt som enda köttalternativet, om det nu var en riktig civet och inte bara en renskavspanna eller nåt.

Spännande. Hade ingen aning om vad en civet var innan, så tack för det. Nu blev man ju lite nyfiken på ifall det var en äkta civet eller inte?
 

Tjaeng

Medlem
Spännande. Hade ingen aning om vad en civet var innan, så tack för det. Nu blev man ju lite nyfiken på ifall det var en äkta civet eller inte?

Såvida de inte hade fått någon slags superdeal på ett parti slaktavfall från parfymindustrin (Sibetkatter/Civets används på samma sätt där som myskdjur) så var det nog en mustig gryta på hjort (det enda "game" som har ett mindre prestigefullt specifikt namn än just "game") som avsågs.
 

Magino

Medlem
Såvida de inte hade fått någon slags superdeal på ett parti slaktavfall från parfymindustrin (Sibetkatter/Civets används på samma sätt där som myskdjur) så var det nog en mustig gryta på hjort (det enda "game" som har ett mindre prestigefullt specifikt namn än just "game") som avsågs.

Hehe, ja att det är något sådant tror jag inte, tänkte mer på om det hade blod i såsen eller inte :)
 

Magino

Medlem
George Bush Intercontinental Airport​
Nu hade jag nästan tolv timmar att spendera på George Bush Intercontinental Airport. Jag började med att ta mig till E-terminalen då mitt flyg senare på kvällen skulle gå därifrån. Först var jag tvungen att ta mig igenom en säkerhetskontroll och det skulle visa sig bli en mindre trevlig upplevelse. Det fanns skyltar till en fast track men den var inte öppen så det vara bara att ställa sig i den vanliga kön. Det tog 20 minuter innan det blev min tur och där möttes jag av mindre trevliga kontrollanter. Så där otrevliga à la USA som jag bara läst om tidigare och de klagade konstant på alla och hur långsamma vi alla var. När jag väl kom fram till loungen i E-terminalen möttes jag av en mycket trevlig agent. Hon tog emot mitt boardingkort och hälsade mig välkommen med mitt namn tillsammans med ett leende. Tänk att så lite som ett hej och ett leende kan göra att man blir glad och känner sig uppskattad. Första våningen av loungen var ganska välbesökt men jag hittade en ledig plats. Jag hade inte riktigt bestämt mig för vad jag skulle göra i Houston ännu, en tanke var att hyra en bil och ta mig till bland annat Space Center Houston. Men när jag sökte på att hyra en bil samma dag blev det riktigt dyrt och jag skrotade den idéen. Istället lånade jag ett skåp där jag låste in mitt handbagage och mitt klädfodral innan jag begav mig till ankomsthallen och beställde en Super Shuttle till Space Center. Drygt $100 senare hade jag köpt mig en tur och retur-resa.

a.jpg
Space Center träningscenter

b.jpg
Saturn V

c.jpg
Saturn V​

På resan tillbaka till flygplatsen fick jag min egna bil som körde direkt vilket var skönt och jag sov större delen av färden. Det första jag gjorde när jag kom tillbaka in i loungen var att ta mig en dusch. Duschrummen var trevligt men handdukarna var av dålig kvalitet och de hade pumptvål som satt fast på väggen.

6.jpg
Duschrum

Duscharna låg en trappa upp från huvudloungen, där uppe var det även betydligt färre människor jämfört med första våningen. Likt loungen i Washington var utbudet av mat riktigt svagt. Det som erbjöds i matväg var morötter med dip, ost av plastig karaktär, kex och nötter.

7.jpg
Stabila matutbudet

Ville man ha något att dricka bortsett från vatten fick man ta sig ner till baren. I baren kunde man få läsk, öl och några få spritsorter. Ville man ha något av de bättre märkena kunde man köpa detta och drinkarna startade på $5-6. Internet hade bra fart och jag lyckades titta på nyheter från SVT play utan några problem på min Ipad. Det var snart dags för boarding och jag gick till gaten vid 20.10.
 

Gus

Medlem
Maten ser god ut! Bra rapporterat! :) Härligt att SAS har en snackvagn som man kan kalasa på mellan måltiderna. Är detta vanligt bland flygbolag i världen? Economy, business, first? Enda gången jag har stött på det är med SAS Köpenhamn-Seattle för 3 år sedan, och då var det faktiskt i ekonomi.

Menyn var helt på engelska och det fanns tre val av huvudrätter.
Konstigt att inte ha en meny på danska (och ev. svenska/norska) då detta är ett skandinaviskt bolag!?

Det är synd att de inte kan ta ut osten från kylarna innan de serverar. Samma sak gäller ju rödvinet som ofta har en tendens att vara iskallt på flyg oavsett om du reser i ekonomi eller första klass.
Verkligen märkligt! Hur svårt kan det vara?!
 

Magino

Medlem
IAH-EZE UA C

Här måste jag be om ursäkt för att bilderna håller ännu sämre kvalitet än tidigare, men det var mörkt i kabinen och ingen lampa lös direkt på bordet vilket gjorde att min iPhone hade svårt att ta skapliga bilder. Eftersom ljuset var så dåligt resulterade det även i att jag inte tog så många överhuvudtaget, ledsen för det.

Boardingen startade kort efter att jag kom till gaten och prioboarding fungerade väl. Det var en 767-300 som skulle ta oss till Buenos Aires kväll till ära och den var uppgraderad med deras nya helt horisontella BusinessFirst stol. Layouten av stolen var 2-1-2 och det skulle senare visa sig att varenda stol i business skulle vara ockuperad. Vid sätet väntade redan en kudde, filt och ett amenity kit.

8.jpg
1A United B767-300

Man använde sig endast av den främre dörren på flyget och därför blev det det lite småstökigt i kabinen eftersom alla skulle ta sig igenom businesskabinen. Efter att det lugnat sig lite serverades jag en välkomstdrink och det fanns att välja på vatten, apelsinjuice och mousserande vin. För min del blev det vanligt vatten och lite sprattelvatten som båda var upphällda i plastglas. Därefter erbjöds tidningar. När vi kom upp i luften tog det ganska lång tid innan de släckte säkerhetsbältetslampan men när det väl var gjort delade de ut tullblanketter och menyerna. Därefter tog man matbeställningar hos alla i kabinen. Ett tag senare kom drinkvagnen och de frågade vad man ville ha för fördrink samtidigt som de delade ut varma nötter.

9.jpg
Varma nötter

Nästa runda delade flygvärdinnorna ut ”varma” handdukar, men de hade endast blivit lite fuktade i ena hörnet och tillförde därför inte speciellt mycket. Det delades ut en vit duk innan middagen och en lite lustig detalj var att det stod fortfarande Continental på duken.

To Begin
Chilled Appetizer

Fresh Seasonal Greens
Tomatoes, cucombers and croutons with your choice of buttermilk ranch or classic Caesar dressing

Main Course
Grilled Pork Chop
Green peppercorn sauce, shiitake mushroom bread pudding, white asparagus and broccolini

Osso Bucco-style Breast of Chicken
Chanterelle mushroom ragoût, garlic polenta cake and broccolini

San Francisco-style Cioppino
Seard hake and grilled shrimp in tomatoes with Parmesan cheese

To Finish
International Cheese Selection
Grapes and crackers with Noval Fine Ruby Port

Dessert
Ice Cream with your choice of toppings​

Champagnen ombord var Pannier AOP Brut Tradition NV. Utöver det fanns det två vita och två röda viner, vet tyvärr inte vilka som fanns ombord detta flyg då det i menyn fanns fyra sorter av varje.

10.jpg
Bresaola och lax

Förrätten var ganska trevlig där laxen var saftig och smakrik och bresaolan var helt klockren. Melonen under bresaolan var dessvärre lite hård och omogen och jag hade klarat mig utan den. Huvudrätten fungerade men inget jag kommer att minnas. Plus var att kycklingen var ganska saftig. Till efterrätten serverades en sunday som även den var okej men inget annat. Kan tillägga att efterrätter inte är min favorit till att börja med och sundays kanske inte heller är min favorit som efterrätt.

Efter middagen bytte jag om till min medtagna pyjamas och bäddade ner mig i stolen. Stolen var ganska trevlig och bekväm, den gick att fälla 180 grader och blev i princip helt horisontell. Täcket var av god kvalitet, däremot hade jag önskat mig att kudden var en aning större och gosigare. Jag började titta på ytterligare en film innan jag somnade. Utbudet av filmer var mycket bra då det säkert fanns drygt 150 filmer och serier att välja mellan. Det fanns även noise-cancelling hörlurar att använda sig av.
Efter filmen sov jag resten av resan och vaknade upp först tio minuter innan landningen då jag smet upp för att byta om till mina vanliga kläder. Noterade under morgonen att när frukosten började tillagas och det började dofta mat i kabinen sprejade de en doft ut i kabinen från under främre gardinen. Vet inte om det var för att neutralisera doften eller om det var mot några insekter eller liknande, i vilket fall uppskattades det av mig att frukostdoften försvann då den gjorde mig lite illamående.

Till frukost som jag missade serverades följande

Prior To Arrival

Herbed Scrambled Eggs
Potato gratin and turkey sausage

Cereal and Banana
Served with milk​

Överlag var personalen trevlig men de gjorde inget bestående intryck, varken negativt eller positivt. En annan sak jag noterade var att kaptenen ofta slog på säkerhetsbältetslampan och hade den igång ganska länge varje gång utan att jag märkte någon turbulens. Att lampan var tänd var det många i businesskabinen som ignorerade och folk var uppe och vandrade som de ville. Stolen var bra och bekväm, det enda som var lite jobbigt var att försöka kliva över personen bredvid när man skulle komma ut ur fönsterplatsen. Eftersom fötterna gick in i ett hål gjorde det att man var tvungen att kliva över högre upp på personen. I businesskabinen var stolarna 2-1-2 så ville man vara ostörd kunde man välja mittenplatserna som var ensamma. Dock tyckte jag dessa helt saknade någon form av privacy.

Kom snabbt av flyget och det var inte en alltför lång kö för att ta sig igenom passkontrollen men då de endast hade en agent tog det hela 35 minuter att ta sig igenom.

Då jag hade bokat en flight åtta timmar senare från samma flygplats hade jag inte så mycket tid i Buenos Aires. Men eftersom jag aldrig hade varit här beslöt jag mig att åka in till stan. Det enda jag skulle hinna med var en lunch och någon timme att vandra runt lite. Jag gick till turistinformationen efter lite tips om lunchställen och hur jag skulle ta mig in. De tittade på mig som jag var helt lost. Skulle jag bara in till stan för att äta lunch? Men de gav lite tips och jag betalade en taxi som skulle köra in mig till stan och hämta upp mig tre timmar senare fram samma plats. Det var inte bara turistinfon som tyckte jag var konstig utan även taxibolaget och tulltjänstemannen när jag sa att jag bara skulle stanna åtta timmar i BA.
 

Senator

Moderator
Magino, mycket trevligt så långt. Stämmer det att man fortfarande serverar middagen i BusinessFirst rätt för rätt, och utan bricka? Man dukar bordet på riktigt? Det man har skalat bort ser jag är soppan som jag har fått innan:
Chilled Appetizer
Fresh Seasonal Greens
Soup of the day
Main Course
Cheese
Dessert och
Ice Cream with your choice of toppings
 

Magino

Medlem
Magino, mycket trevligt så långt. Stämmer det att man fortfarande serverar middagen i BusinessFirst rätt för rätt, och utan bricka? Man dukar bordet på riktigt? Det man har skalat bort ser jag är soppan som jag har fått innan:
Chilled Appetizer
Fresh Seasonal Greens
Soup of the day
Main Course
Cheese
Dessert och
Ice Cream with your choice of toppings

Det tänkte jag inte ens på, men det stämmer att de serverad varje rätt för sig och allt utan den där brickan. Man dukar upp bordet ordentligt men man saknar lite av den där extra touchen av till exempel hur de lägger gafflarna och knivarna. Men det är helt klart en bättre och trevligare middagspresentation än vad de där brickorna ger.
Att de tappat soppan är tråkigt då det ofta är en rätt jag gillar. Det är verkligen en rätt som ofta är lätt att få till uppe i luften.
 
Toppen