Senaste nytt

Fyra världsdelar på en månad - Hur man maximerade BMI diamond club

Magino

Medlem
ARN-CPH SK Y​
Klockan blev 08.05 och vi begav oss ner till gate A5 där boardingen börjat och de flesta hade redan gått ombord. Jag hade självklart valt att boka ett flyg där personal var anställda på ARN-hubben istället för CPH. Det fanns så klart ingen priority kö, det verkar inte som SAS jobbar så mycket med detta, så det var bara att ställa sig sist. Det gick ganska snabbt så det var ingen fara med oss. Jag satt vid fönstret på rad 4 som var den sista raden av ekonomi extra och bakom mig satt mina två vänner i ekonomi. Det fanns tre lediga platser i Y-kabinen och lyckligtvis hade jag en ledig plats bredvid mig och vid gången satt en SAS-kapten i full mundering. I M-kabinen var det ganska få resenärer och det var drygt 60 % beläggning där bak.

3.jpg
Utanför planet på Arlanda

4.jpg
Arlanda

Jag hade en del handbagage med mig, utöver mitt vanliga handbagage hade jag även med mig ett klädfodral med några kavajer i. Detta såg en av flygvärdinnorna direkt och erbjöd sig att hänga in fodralet i garderoben. När vi väl kom upp i luften delades det ut en frukostlåda innehållande en enkel men trevlig svensk frukost. I lådan fanns ost, skinka och yoghurt, till detta delades det ut varmt bröd samt kaffe och te.

a.jpg
Frukostlåda

Kabinpersonalen var riktigt bra och de gick många turer och fyllde på med kaffe, te och delade ut mer bröd om man ville ha. De hade hela tiden ett leende på läpparna och var verkligen serviceinriktade. Det enda som hade lite förbättringspotential var yoghurten som inte föll mig i smaken. Resten av resan sov jag mer eller mindre, dock var stolarna ganska insuttna och obekväma. Annars var det välstädat och rent i hela kabinen.

b.jpg
Någonstans ovanför södra Sverige
 

Gus

Medlem
Härlig start! :) Finns det gin & tonic och/eller mousserande vin på ARN-CPH SK Y på denna morgonflight?
 

karho

Medlem
Spännande att följa detta!

Ser ut som att någon av er öppnade starkt med en öl i loungen på ARN vid halv åtta-snåret? (på bilden)
 

Magino

Medlem
Köpenhamn flygplats

Dags att gå av det korta men trevliga flyget till Köpenhamn. När vi väl kom av fanns det inte en enda skylt om vart vi skulle gå men följde strömmen och snart var vi framme vid loungen. Här försökte jag på nytt få in oss alla tre men även denna gången fick jag till svar att den sista kunde köpa sig in för 215 dkr. Jag får nog ta in på en charmskola för att öva upp mina skills att lyckas ta in en extra gäst till nästa gång.

Väl inne i loungen fick vi nu endast tillgång till den sidan som var businessklass. Självklart hade jag och en gäst tillgång till Scandinvian-sidan på grund av mitt Senator-kort men personalen vägrade att låta oss alla tre komma upp dit. Business-loungen erbjöd frukost i form av ost, skinka, frukt och lite annat, samt instant nudlar. I dryckesväg fanns kaffe, te, olika juicer, läsk samt öl och vin på tapp.

5.jpg
CPH SAS Business lounge

6.jpg
Vilodel CPH SAS Business lounge

Senare runt 10.30 plockades frukosten bort och man ställde istället fram små pajbitar, kalkonskivor (tror det var kalkon), andra skinkor som jag inte kunde identifiera samt lite sallad och tomatskivor. Det smakade inte dåligt på något sätt men hade gärna sett ett lite större utbud, framför allt av grönsaker. Annars var loungen ganska lugn då den endast var halvfull.

7.jpg
Enkel lunch
 
Här försökte jag på nytt få in oss alla tre men även denna gången fick jag till svar att den sista kunde köpa sig in för 215 dkr. Jag får nog ta in på en charmskola för att öva upp mina skills att lyckas ta in en extra gäst till nästa gång.
Kan du inte taggen för sånt? Det är [lounge dragon hypnosmode]"Snälla, vi är tre idag"[/lounge dragon hypnosmode]
Alternativt kunde ju någon bjuda på inträde, synd att BC hörnan var inte invigt än. Ett annat sätt är att du ger din BC till den tredje och själv tar hans och visar upp *G kortet. 50% chans att det funkar: antingen ja eller nej. :D
 

Magino

Medlem
CPH-IAD SK C​
Vid 11.30 började vi plocka ihop våra saker och bege oss till vår gate. På vägen till gaten skulle vi först ta oss igenom en passkontroll, det var inte speciellt lång kö och vi var snart framme vi gaten C32 där en A340 skulle ta oss till IAD. Vid gateområdet var det mycket folk och boardingen började först tio minuter efter att vi ankom dit. Trots detta hittade vi tre platser bredvid varandra där vi väntade medan de gjorde klart det sista innan boardingen. 11.50 började de boardingen med att välkomna businesspassagerare ombord. Jag blev hälsad i dörren till flygplanet och hänvisad att ta första vänster ner till 3A. Väl där fanns redan en kudde som väntade på stolen och jag började med att lägga upp mina saker i overhead compartment. Sedan tog jag av mig min jacka som jag gärna ville hänga in tillsammans med mitt klädfodral men det fanns ingen i närheten att ta emot dessa. Jag började helt enkelt att gå mot garderoben som låg längst bak i kabin och då var en snabbt där och hjälpte mig att hänga in allt.

Första intrycket av stolen var att den verkade ha varit med ett tag och en del var slitet även fast det kändes rent. Stolen i sig var ganska obekväm att sitta i från ursprungsposition men efter att ha justerat ryggstödet en aning blev den genast bekvämare. TV-skärmarna är inte de största eller bästa men de fungerar. Utbudet av filmer och program var inte heller det största fast denna gången fanns det flera alternativ som jag kunde tänka mig att se. Jag gillade verkligen att de redan hade delat ut vattenflaskor till alla då jag har en tendens att dricka en mycket vatten. Det var ganska lite privacy till grannen men inget som störde mig, jag skulle nog lyckas sova ändå. Alla platser var tagna i businesskabinen och det såg ut att främst vara svenskar samt danskar och någon stackars amerikan. Detta var helgen innan det amerikanska valet så många av dem som fanns i kabinen kände jag igen från TV och de verkade vara på väg för att rapportera från valet.

8.jpg
SAS Business class stol

9.jpg
SAS Business AVOD

Grannen bad mig (via flygvärdinnan) byta plats med sin kollega så de kunde sitta bredvid varandra men jag tackade lite pinsamt nej till detta då jag ville ha en fönsterplats. Flygvärdinnan skötte detta väldigt snyggt och sa att det var fullt förståeligt. Som tur var kunde de byta med någon annan och allt löste sig. Efter detta delades det ut lite dryck och man kunde välja mellan vatten, apelsinjuice eller lingondricka. Det fick bli en vatten samt en lingondricka. Visst är champagne lite trevligare och skapar en mer exklusiv känsla men helt ärligt så saknade jag den inte. Snart satte säkerhetsvideon igång och denna körde man hela två gånger, första gången var ljudet en aning lågt så man såg till att alla skulle höra den andra gången. Under taxningen ut till startbanan fungerade flygkameran så man såg framför planet, däremot gick det inte att starta filmerna ännu. Det var en kort kö med några plan framför oss men snart bar det iväg med full fart och ungefär 12.45 hade vi kommit upp i luften.

Efter cirka 10 minuter slogs säkerhetsbältslampan av och man välkomnade alla ombord samt annonserade matschemat för businessklass. När de pratat klart delades det ut amenity kit, deklarationslappar till USA och hörlurar. Dock kan jag inte svara på hur bra dessa hörlurar är då jag aldrig testade dem. Istället använde jag mig av min egna BOSE QC15. Detta följdes av att två ur kabinpersonalen iförda kockrockar delade ut menyn för hela resan. Kort därefter delade personalen ut varma handdukar som serverades med varsågod och ett leende. Näst upp var det cashewnötter och fördrink. Det fick bli en Pure Green Air Born och de snålade inte med alkoholen i den i alla fall. Till detta började jag titta på filmen TED. När nötterna var uppätna och drinken slut delade de ut vita dukar att ha på borden. Dock var de inte så noggranna - istället för att placera duken på mitt bord med loggan åt rätt håll, som många asiatiska bolag är noggranna med, gav man helt enkelt duken direkt i min hand.

10.jpg
Fördrink

Menyn var helt på engelska och det fanns tre val av huvudrätter.

Mixed leaf salad and a selection of bread

First Course
Crayfish salad, salmon roe, asparagus, grilled vegetables

Main Course
Poached halibut, beetroot risotto, steamed spring onion, apple and chive beurre banc

Game civet, mashed potato, root vegetables with thyme

Fried egg noodles, grilled squash, sautéed cabbage, baby carrots

Organic Cheese and Desserts
Hay cheese, goat's brie, pear marmalade
Fragilité
Ice cream
Fresh cut fruit​

Man tände upp kabinen för att starta måltiden. Förrätten serverades med plasten på. Vad hände med att de skulle ta bort denna innan serveringen? Överlag var förrätten god och framför allt krabbsalladen, grönsakerna kunde jag ha varit utan. Till förrätten tog jag ett glas champagne, Henriot 2006, dock var det kanske inte en av de bättre jag testat.

11.jpg
Förrätt

Efter förrätten var det säkert en god 15 minuter innan de rullade ut vagnen med huvudrätterna på. Det var inte bara jag som tyckte det tog ganska lång tid här. Flera i kabinen började plocka upp sina datorer och jobbade en del på dem under tiden de väntade på att huvudrätten skulle serveras. Till slut kom de ut med en vagn i varje gång och började servera. De hade värmt på alla rätter och hade de staplade på vagnen. Jag såg inte att de med status hos Star Alliance fick välja rätt först utan de körde från rad ett och jobbade sig nedåt. Jag fick mitt förstahandsval som var köttet.

12.jpg
Huvudrätt

När maten serverades tog de samtidigt bort den skyddande folien. Huvudrätten var smarrig och jag slukade allt. Till huvudrätten tog jag mig ett glas rött, kommer inte ihåg vilket, men vet att jag tyckte det var något för lätt för att passa till maten. Efter lite väntan började de plocka bort huvudrätten samtidigt som de serverade kaffe och te. Jag tyckte att det var lite konstigt att de serverade detta innan de ens kommit med desserten, men det visade sig att de hade en bra rutin för direkt efter de plockat undan kom det någon som serverade efterrätterna och osten. Då ingen efterrätt lockade tog jag endast lite ost och portvin, något som jag är mycket svag för. Osten som serverades var extremt kall, som alltid på flyg, och get-brien var lite omogen. Jag lät osten få komma upp lite i temperatur innan jag började äta och den fick helt klart godkänt. Det är synd att de inte kan ta ut osten från kylarna innan de serverar. Samma sak gäller ju rödvinet som ofta har en tendens att vara iskallt på flyg oavsett om du reser i ekonomi eller första klass.

13.jpg
Osttallrik

Middagen blev en ganska utdragen affär och klockan var efter 15 när osten var uppäten. Till slutet av filmen och för att runda av måltiden beställde jag in ett glas calvados.

14.jpg ]
Calvados

Efter filmen blev det lite musik och vila för att försöka komma in i rätt tidszon. Efter två timmar vaknade jag och vi närmade oss Canada och St. John's. Temperaturen i kabinen var klart godkänd även om jag personligen hade föredragit någon grad kallare. Jag tog mig en tripp bak till mina vänner i ekonomi för att se hur de hade det och det verkade som flyget var mer eller mindre fullsatt. På vägen tillbaka stannade jag till vid ”buffen” där jag plockade på mig en renklämma, japp, cola och lite vindruvor. Förutom detta fanns det även vin, choklad, frukt, godis och kaffe. När jag gick till ”buffen” såg jag att det stod tre ur personalen inne i köket. Tänkte då att de gömde sig där inne för att slippa jobba, men när jag stod och tittade på vad de erbjöd var de snabba med att hälsa och undrade om de kunde hjälpa till med något. Så där fick jag för min fördomar.

15.jpg
Midflight snack

Polarklämman hade kanske kunnat ha lite härlig pepparrot i sig för att få lite mer sting. Då och då vandrade det någon ur personalen i gångarna för att plocka upp skräp och ta beställningar. Dock sökte de inte aktiv kontakt utan man fick se till att vara på alerten ifall man ville beställa något eller helt enkelt trycka på call-knappen.

Sedan blev det mer film från min Ipad. När det var 1h 30min kvar till DC, någonstans ovanför Main, började man nästa drinkservering. Samtidigt serverade man även nästa måltid, och ännu en gång serverade man med plasten på. Denna gång bjöds det på följande:

Open Sandwiches
Smoked trout with horseradish cream

Roast beef with pickles

Dessert
Fresh cut fruit

16.jpg
Smörrebröd med plast på

Smörrebröden smakade bra även fast det fanns rum för förbättringar. Fisken hade kvar ett ganska stort fiskben och en hel del småben som jag har lite svårt för. Rostbiffen hade gjort sig bättre med lite klassisk remouladsås till. Frukten till var fräsch och trevlig. Chokladbiten var fair trade och organic mjölkchoklad på 34 % vilket passade mig utmärkt då jag inte riktigt lärt mig att äta den mer bittra och finare chokladen ännu.

17.jpg
Pure Green Air Born

Efter måltiden blev det ytterligare lite film på Ipaden innan det var dags att packa ihop för att förbereda landningen och jackorna delades ut.

Det var kraftiga moln över hela USA så tyvärr var det inte mycket utsikt att prata om under flygningen. I vanliga fall brukar man ha fin utsikt över New York City på vägen mot DC. Lite lustigt var att de verkade ha svårt att veta vad klockan var i USA på SAS då det skiljde en timme mellan olika informationskällor på TV:n. Till slut kom vi av 16.10 lokal tid i DC och mötes som alltid av en trevlig ”moonbus” som skulle ta oss till passkontrollen och bagaget. Kön till passkontrollen var även den som alltid lika härligt lång och seg men inte nog med det, efter att vi lyckats hitta vårt bagage möttes vi av ännu en härlig kö för att komma ut. 1h 45minuter tog det för oss från flygplan till att vi stod på trottoaren utanför flygplatsen. Där möttes vi av min kära mor som hämtade upp oss och skjutsade oss hem till mina föräldrar.

Så vad tyckte jag om flygningen som helhet. Överlag tycker jag det var en mycket trevlig resa som bjöd på godmat och trevlig atmosfär. Självklart finns det mycket som kan bli bättre och det mest självklara är så klart stolen. Den fungerar utmärkt att sitta i och njuta av en middag eller lite filmer men inte en stol jag hade önskat mig på en nattflygning. En annan sak som är viktig för mig är underhållningssystemet som även den är ganska dålig jämfört med många konkurrenter. Jag önskar mig ett större utbud av både filmer och serier här, samt bättre kvalitet på både skärmen och ljudet. Sedan är det de där små sakerna som att de lägger fram förrätten med plasten på som de kan jobba på och hade skapat en mer exklusiv känsla ombord. Annars gillar jag den lilla buffen som finns ombord, visserligen kan jag plinga och få allt serverat men buffen erbjuder en anledning att sträcka på bena lite.

I USA väntade nu en lite road trip med kompisarna som tog oss till bland annat Nashville, Memphis, New Orleans, Orlando, Miami, Key West och en veckas kryssning i Caribbean där vi bland annat stannade till på Maho Beach, St. Maarten. Detta följdes av ytterligare några dagar i DC innan min resa bar vidare mot Sydamerika.

18.jpg
KLM 747 inflygning på SXM
 

Tjaeng

Medlem
Otroligt välskrivet, fortsätt så!


Game civet, mashed potato, root vegetables with thyme

Först tänkte jag "förlåt, men vad i helvete? Är inte civet en form av eurasiskt kattdjur?". Sen insåg jag att de slängt in ett köksfranskt ord som knappt någon känner till. Intressant nog står termen för en viltgryta där såsen innehåller djurets blod. Rätt modigt av SAS att servera något dylikt som enda köttalternativet, om det nu var en riktig civet och inte bara en renskavspanna eller nåt.
 
Last edited:
Toppen