Senaste nytt

Fusk med "spouse stays for free"

doc

Medlem
Brukar göra som sembl att jag bokar rum för en och skriver i kommentar "Gold member with spouse". En gång i Barcelona fick jag till och med tillbaka pengar för bokningen då jag betalat för spouse. Det var överraskande, för jag hade mig på att jag bara bokat för en.
 

Alx

Medlem
Jag förstår inte riktigt problemet eller vari "fusket" skulle ligga? Informationen från Hilton är ju ganska tydlig med att man kan boka 1 person och ta med sig spouse utan extra kostnad. Följdaktligen ges ingen rabatt om man ändå självmant väljer att betala för 2 personer.

För att underlätta för hotellet kan man ju alltid skriva i kommentarsfältet att man tar med sig spouse. Vill man inte det så funkar det precis lika bra att bara dyka upp två personer.
 

agehall

Medlem
Problemet är i länder där det tas ut skatter per person i rummet. Man vill inte råka ut för problem när man väl kommer och ska checka in pga att man bokat för en person men egentligen är två.

Därför brukar jag alltid kryssa i två personer när jag faktiskt bokar för två. I detta fall gick dock baserate upp ganska ordentligt, vilket inte är helt OK imho. Jag har alltid förutsatt att en bokningssida som Hilton's fixar att förstå förmånen, men så är tydligen inte fallet.

Att göra en anteckning vid bokning verkar ju dock vara en OK lösning.
 

Johan76

Medlem
Gick för övrigt bra för mig, Hilton hjälpte till och korrigerade extra kostnaden. Klart över förväntan och mycket uppskattat.
 

Alx

Medlem
Problemet är i länder där det tas ut skatter per person i rummet. Man vill inte råka ut för problem när man väl kommer och ska checka in pga att man bokat för en person men egentligen är två.

Jag har alltid förutsatt att en bokningssida som Hilton's fixar att förstå förmånen, men så är tydligen inte fallet.

"Problemet" är så gott som ett icke-problem i de länder där man betalar skatt per person. Åtminstonde i de länder som jag har besökt. Hotellet tar på plats ut den extra skatt som behövs för person två.

Nytt budord?: man bör aldrig förutsätta någonting utan att först ha stämt av med hotellet/flygbolaget/T&C!
 
Tyvärr känner ju systemen inte av att det är en "spouse" som kommer, oftast är det ju kollegan som delar rum generellt när bokningarna kommer in. Hojta till vid incheck eller skriv på comments angående förmånen så fixas det ju.

Förstår dock att det borde finnas en kryssruta med "arriving with spouse"

Det är ju normalt sätt bäst att ha rätt antal på rummet, dels vid eventuell frukostkoll om den ingår, 1 person på pappret och 2 som kommer och äter är ju no-no. Det absolut viktigaste för oss bakom receptionen är dock att veta antalet personer som bor ifall något skulle hända, typ en evakuering, skall vi leta efter en eller flera personer =)
 

ulagun

Medlem
Fick det förklarat at som Gold/Diamond ingår Continental breakfast, oftast då i loungen eller som NY Hilton separat frukostrum.
Beställer du rum med frukost, d.v.s i riktiga frukostmatsalen och inte uppger spouse så ingår egentligen" inte "riktig" frukost för denne, utan ska då betalas separat.
Lite krystat men den förklaring jag fått.
Likaså på Hilton Slussen, om man inte uppger två personer så får man endast en drinkbiiljett i baren, annars två.
 

doc

Medlem
Fick det förklarat at som Gold/Diamond ingår Continental breakfast, oftast då i loungen eller som NY Hilton separat frukostrum.
Beställer du rum med frukost, d.v.s i riktiga frukostmatsalen och inte uppger spouse så ingår egentligen" inte "riktig" frukost för denne, utan ska då betalas separat.
Lite krystat men den förklaring jag fått.
Likaså på Hilton Slussen, om man inte uppger två personer så får man endast en drinkbiiljett i baren, annars två.

Ja, det stämmer. Enligt villkoren så gäller "spouse stays for free" enbart de rates som enbart är för rummet. Tillkommer något i en rate som ska debiteras per person, som exempelvis frukost, middag eller lokaltrafikbiljett ska rummet bokas för två.
 

agehall

Medlem
Exakt. I mitt fall var det dock en helt vanlig rate, dvs bara rummet, inga andra prylar i rate:n, som gick upp.
 
Toppen