Senaste nytt

Funkar inte customer care hos SAS längre?

Tyvärr är det väldigt få flygbolag som har bra customer care när man försöker kontakta dom. Självklart hjälper status en hel del. Det finns dock flera exempel på detta forum där folk som rest i första klass eller haft högsta status inom ett bolag blivit behandlade "dåligt".


Det säger du inte :rolleyes:



Tänker ta ett klockrent exempel när SAS kundservice verkligen gör ett bra jobb. Tidigare i höst skulle jag flyga T/R Stockholm - Luleå och bokade resan 16 dagar innan avresa. Valde en avgång efter vad jag enbart kunde för att jag skulle kunna hinna till Arlanda samt inte komma försent till Luleå den dagen.

2 dagar efter jag bokat får jag ett mail om att en automatisk ombokning gjorts på min bokning. Min flight jag bokat var inställd och jag hade flyttats till flighten 1.5 timme tidigare vilket för mig inte fungerade alls. Ringde SAS och diskuterade med dom och det slutade med att jag fick ta flighten som gick 2 timmar efter den tänka avgången jag bokat först. Denna flight blev även 40 min sen och jag mailade costumer care i efterhand att jag beskrev att jag tyckte min resa blivit besvärad avsevärt. Tyvärr gäller ju ingen ersättning enligt EC261/04 men fick ett direkt svar efter bara 10 dagar.


Jag ber om ursäkt för det inträffade på din resa den 11 september.

I detta fall utgår ingen särskild kompensation i enlighet med EU regulativet. Det beror på att vi har lämnat information om det inställda flyget 14 dagar före datumet för avgången. När ett flyg blir inställt nära avgångstid, kan man i vissa fall erhålla den kompensation du efterfrågar.

Jag för över 5000 extra Eurobonus poäng till ditt medlemskonto för allt besvär du drabbades av inför din resa denna gång. Det är min förhoppning att dessa ska komma till glädje och lindra besvikelsen.

Vi hoppas att kommande resor ska utfalla till din belåtenhet och jag önskar dig varmt välkommen åter.

En liknande incident hände under 2013 då jag skulle utföra min bonuschallange med en dagstur till Berlin. Min flygning hem från Berlin till Stockholm flögs via Köpenhamn. När de började närma sig boarding vid 20:45 på kvällen dyker de upp att min flight är 1 timme sen vilket innebär att min 35 min connection i Köpenhamn till sista planet mot Stockholm vara omöjlig.

Ingen info gavs ut utan jag fick springa ut själv till disken och dom hänvisade mig till Lufthansas disk längst ut på "cirkeln" på Berlin Tegel. Efter mycket om och men fick jag ombokning på AirBerlin direkt hem till Stockholm.

Mailade Costumer Care i efterhand och dom löste intjäningen kom in på mitt konto men svarade även med detta mejl efter en vändas diskussion om att situationen inte var speciellt bra skött på flygplatsen....

Hej Simon,


Jag skulle vilja erbjuda dig 10.000 EuroBonus poäng för den upplevelse du hade.
Vänligen bekräfta ditt kortnummer nedan:


Mvh
............................






 
Hej Anna,
tråkigt att höra att du var inte nöjd för service vad SAS levererade. Jag skulle rekommendera att alltid kontaktat SAS Customer Care via länken:

Customer Care - SAS

OBS. När du får mailet tillbaka att de mottagit ditt ärende, så kolla att det finns ett ärendenummer.

När det gäller Prio bagage så har det blivit bättre på sistone i Arlanda, men t.ex. igår från HEL till ARN när jag reste så var vi närmare 30 resenärer som hade rättan till priobagage så det är inte garanterat att just ditt bagage kommer som första bagage på bandet. Mitt bagage var på denna gång första på bagage bandet men där efter dög upp ju tiotals väskor med priotaggen på väskan så man kan inte förvänta sig att bagaget kommer som första bagaget till bagage bandet. "Tyvärr" är det människor som lastar bagage så någon gång kan det gå fel och ditt bagage kommer inte bland de första till bandet fast den är taggat.

Jag har själv jobbar i reklamations avdelningen i ett internationell transportbolag och kan säga att kunderna kan vara otroligt otrevliga och göra till och med personliga angrepp så de samtal är ej de allra trevligaste att hantera. En och annan gång har jag fått höra från kunderna att "Du ljuger", "Du gör inte ditt jobb", "Du är idiot" osv. Så jag har full förståelse att SAS vill att deras kunder ska kontakta per kontaktformulär i reklamations ärenden, eftersom kunden är oftast då lugnat sig.

Som nämnt så är det ca två år sen när SAS outsourcade sitt kundservice. Service nivån idag är på hel annan nivå än då så jag skulle säga att du, Anna, har tyvärr haft lite otur med ditt ärende.

Önskar en trevlig julväntetid till dig!

Mvh,
Tommy
 

drW

Medlem
Har personligen bara bra erfarenheter än så länge. Bara haft ett par ärenden men det viktigaste, när vi blev ett dygn sena till USA för ett par år sedan skötte de exemplariskt både på Arlanda med ombokning, hotell och middag och full ersättning enligt EU reglerna. När det verkligen gällt har det för mig fungerat. En trevlig förfrågan har allt som oftast fått ett trevligt svar.
 

JanneLzon

Medlem
Jag är också otroligt besviken med SAS "CARE", jag skulle åka till EWR NJ med SAS och hade då uppgraderat mig till plus, det som hände var att mitt plan från Gbg till Cph blev inställd och jag fick flyga med LH till Muschen istället, nu efter att jag har kommit hem så vill man ju ha sina pengar tillbaka för uppgraderingen, men efter 3 mail via deras portal utan svar så börjar man ge upp, till saken hör också att med det autosvar man får så hänvisar man till ett nummer som går till EuroBonus men dom kan inte hjälpa till med reklamationer .... moment 22 - är det någon anna som har haft detta problem och vet hur man kan kringgå det ? tel nummer direkt till SAS "care" ?
 

Totopez

Medlem
Jag är också otroligt besviken med SAS "CARE", jag skulle åka till EWR NJ med SAS och hade då uppgraderat mig till plus, det som hände var att mitt plan från Gbg till Cph blev inställd och jag fick flyga med LH till Muschen istället, nu efter att jag har kommit hem så vill man ju ha sina pengar tillbaka för uppgraderingen, men efter 3 mail via deras portal utan svar så börjar man ge upp, till saken hör också att med det autosvar man får så hänvisar man till ett nummer som går till EuroBonus men dom kan inte hjälpa till med reklamationer .... moment 22 - är det någon anna som har haft detta problem och vet hur man kan kringgå det ? tel nummer direkt till SAS "care" ?

Hur hade du uppgraderat dig? Via OptionTown? I så fall är väl dit du ska vända dig?
 

palmen

Moderator
Jag är också otroligt besviken med SAS "CARE", jag skulle åka till EWR NJ med SAS och hade då uppgraderat mig till plus, det som hände var att mitt plan från Gbg till Cph blev inställd och jag fick flyga med LH till Muschen istället, nu efter att jag har kommit hem så vill man ju ha sina pengar tillbaka för uppgraderingen, men efter 3 mail via deras portal utan svar så börjar man ge upp, till saken hör också att med det autosvar man får så hänvisar man till ett nummer som går till EuroBonus men dom kan inte hjälpa till med reklamationer .... moment 22 - är det någon anna som har haft detta problem och vet hur man kan kringgå det ? tel nummer direkt till SAS "care" ?

Väntetiden på att få svar är ofta 4 veckor eller längre så om det var nyligen du gjorde din reklamation är det nog bara att vänta du kan göra.
Har du status hos SAS, guld eller högre så brukar det gå fortare och man kan även vända sig till guld-mailen.
 
Toppen