Senaste nytt

Fungerar Amex i västra USA?

Kimmen00

Medlem
Sant, men alla ATM jag testat tar ngn sorts avgift, antingen x dollar eller ngn procent. Nä, Card is King! (numer..) :)
 

hallgren

Medlem
Nyss hemkommen efter några veckor i Kalifornien kan jag konstatera att Amex funkar på nästan alla ställen, dock inte överallt. På några restauranger, ett par butiker och på parkeringen i Malibu Creek State Park fick jag ta fram ett Mastercard. Men på de allra flesta ställen funkade det.
 

RickardG

Medlem
Visserligen OT, men på Hawaii var det förvånansvärt många ställen som inte accepterade Amex, så man kanske inte ska bunta ihop hela USA när det gäller kortacceptans...
 

SNIFF

Medlem
Sant, men alla ATM jag testat tar ngn sorts avgift, antingen x dollar eller ngn procent. Nä, Card is King! (numer..) :)
Vissa hotell har att man kan ta ut kontanter på rumsnotan. Då får man inte växlingsavgifter och dylikt.
Jag vet att Shangri-La har det som förmån för sina Jade medlemmar och uppåt. Det finns nog andra som har samma erbjudande.
 

jumbooze

Medlem
Vissa hotell har att man kan ta ut kontanter på rumsnotan. Då får man inte växlingsavgifter och dylikt.
Jag vet att Shangri-La har det som förmån för sina Jade medlemmar och uppåt. Det finns nog andra som har samma erbjudande.
Har det då varit poänggrundande?
 

SNIFF

Medlem
Har det då varit poänggrundande?
Det vet jag inte. Det är mycket möjligt, på AMEX:et är det poänggrundande. Men jag vet inte om det är poänggrundande i sig på exempelvis Shangri-La, jag har aldrig tänkt på att kolla.

Edit:
Poänggrundande på kreditkortet - ja.
Poänggrundande i hotellets bonusprogram - vet ej.
 
Öh, det finns ju massor av butiker som inte tar Amex, framför allt bensinstationer, och på många ställen får man bästa priset om man betalar kontant.
Men vad vet jag, jag har bara hunnit med att besöka 49 stater...
Såg 6cent rabatt för cash på en mack i dag i Cape Cod. Betalade med 2,39:- med Amex för en gallon...
 
Öh, det finns ju massor av butiker som inte tar Amex, framför allt bensinstationer, och på många ställen får man bästa priset om man betalar kontant.
Men vad vet jag, jag har bara hunnit med att besöka 49 stater...

@Homer, kan det ha att göra med att du använde svenska kreditkort, medan kaktusen hade amerikanska?

Jag har aldrig haft problem att betala med mina amerikanska kreditkort på bensinstationer i USA, men det kan ibland vara lurigt med de svenska.
 

AABack2ARN

Medlem
De bensinstationer som verkar ställa till problem är de som kräver zipcode som validering. I princip ska man kunna skriva 99999 för utländska kort. Men vad jag har förstått är att bensinbolagen reserverar ett väldigt högt belopp i de fallen och det är en hel del utländska kort som inte gillar det och därför får man avslag. Men det brukar väl alltid fungera om man betalar med kortet inne på macken?
 
Toppen