Senaste nytt

Fungerar Amex i västra USA?

Maja

Medlem
AMerican EXpress...
Skämt o sido så är nog USA det land där du nog kan förvänta dig att det fungerar i princip överallt. Jag tror faktiskt inte att jag kan komma på när det inte funkat där för mig?

Glöm dock inte bort det faktum att du är Svensk och att vi nästan alltid glömmer bort att ge dricks (Nästan all serveringspersonal har ingen lön utan lever enbart på dricks!). Dricks innebär KONTANTER. Så se till att ha fickorna välfyllda med 1 och 5 dollars sedlar.

Med ett Amex och kontanter blir du ju oslagbar...:)...
Ha, ha, att Amex är amerikanskt är jag väl medveten om och tack för tipset ang. dricks, men efter att ha bott i SF i ett år så är jag väl förtrogen med hela drickssystemet.

Har alltid kört Visa tidigare och visste inte hur utbrett Amex var på landsbygden. Vet att jag tidigare har stött på ställen som inte har tagit detta kort varav min frågeställning.

Men alltid bra att förtydliga för dem som så inte vet. :)
 

kaktusen

Medlem
Jag har bott i USA i 15 år och har aldrig träffat på ett ställe som inte tar AMEX. Jag bodde iofs på Manhattan men gjorde massvis med resor till små hålor. Har bara hunnit med 35 stater men man kan väl säga att AMEX fungerar rätt bra.
 

Tostarp

Medlem
@Maja: Ber om ursäkt om jag 'läxade upp' dig angående dricks men i din profil står det att du bor i Sverige och i din fråga tolkar jag det som om du och din familj skulle ut på semester i soliga Kalifornien och behövde lite tips från BC's medlemmar...

Om vi vänder på frågan: Eftersom du bor i SFO, upplever du att Amex INTE fungerar särskilt väl? Kan vara bra info att veta?
 

Maja

Medlem
@Maja: Ber om ursäkt om jag 'läxade upp' dig angående dricks men i din profil står det att du bor i Sverige och i din fråga tolkar jag det som om du och din familj skulle ut på semester i soliga Kalifornien och behövde lite tips från BC's medlemmar...

Om vi vänder på frågan: Eftersom du bor i SFO, upplever du att Amex INTE fungerar särskilt väl? Kan vara bra info att veta?
Sorry, men nu har vi båda snurrat in oss. :) Jag HAR bott i SF, men det är mååånga år sedan, närmare bestämt så flyttade jag hem -97 så det har uppenbarligen hänt oerhört mycket sedan dess.

Jag tycker dock att jag har upplevt att Amex-symbolen långt ifrån alltid har funnits när man ska tanka etc. när vi har rest runt i USA (efter det) och blev fundersam hur det funderade när man kommer utanför de större städerna. Har alltid haft Visa tidigare och har aldrig haft några problem med det.

Funderat på att byta nu inför sommarens tour som kommer inkludera delar av Kalifornien, men även Nevada, Idaho, Montana, Wyoming, Utah och Arizona, därav min frågeställning. :)
 

Kricka

Medlem
Tack för viktig input!

Just nu lutar jag mer åt att signa upp mig inför 2017 i stället och köra på Coop-kortet i sommar då det ändå är närmare 2% valutapåslagsskillnad på en redan dyr $.

Men det är bra att veta att Amex är mer utbrett (vilket jag trodde) med tanke på att det ändå är USA vi pratar om. :)

@Maja Dollarn har backat med 10% på tre månader och börjar, enligt min mening, bli något
mer prisvärd nu.
 

crown

Medlem
Tack för viktig input!

Just nu lutar jag mer åt att signa upp mig inför 2017 i stället och köra på Coop-kortet i sommar då det ändå är närmare 2% valutapåslagsskillnad på en redan dyr $.
Tänk dock på att Coop halverar intjäningen på poäng från den 1/6-2016, dvs du får 0,5 coop-poäng per 1kr. Växlar du till Eurobonus blir resultatet därmed 5 eurobonuspoäng per 100kr. Men visst, vill du spara in på valutapåslaget så är Coop-kortet vettigt.
 

Homer

Medlem
Jag har bott i USA i 15 år och har aldrig träffat på ett ställe som inte tar AMEX. Jag bodde iofs på Manhattan men gjorde massvis med resor till små hålor. Har bara hunnit med 35 stater men man kan väl säga att AMEX fungerar rätt bra.

Öh, det finns ju massor av butiker som inte tar Amex, framför allt bensinstationer, och på många ställen får man bästa priset om man betalar kontant.
Men vad vet jag, jag har bara hunnit med att besöka 49 stater...
 

kaktusen

Medlem
Min erfarenhet är tvärtom. Bensinstationer tar alla kort. Under ett flertal år åkte jag runt med bil/van och det enda kort som skulle användas för betalning var Amex. Detta var iofs många år sedan men det har inte blivit sämre sedan dess. Dessutom var resandet ofta i "hålor" i mindre fräsiga stater som Kansas, Iowa, Illinois, Kentucky, Mississippi, Lousiana, Georgia, Alabama, Arkansas, Oklahoma, etc. Bensinstationerna var ofta allt annat än stiliga men Amex, eller vilket kort som helst, var aldrig ett problem.
 
Toppen