Senaste nytt

Funderingar kring inofficiella BC-träffarna

rvarttinen

Medlem
Monks har varit bra för träffarna hittills:
- centralt läge
- stort urval
- enkelt: mat för de som ha, bara dricka för som vill det eller hinner äta något .. och,
- ... det går bra att bara droppa in en liten stund till att vara med från start till att hjälpa till med stänga ... :)

Som agehall nämner så har vi försökt med andra ställen men det har inte fungerat lika bra. Vid ett tillfälle var det ett tiotal anmälda, men vi blev tre som träffades. Lite pinsamt då restaurangen, Cloud Nine, hade gjort i ordning snygg och dukat upp för ett tiotal hungriga och törstiga BC:are.

Skulle också gärna se att vi kunde komma att sitta utomhus dagar som dessa. Några ställen som kanske skulle kunna fungera:
- Loopen, ute på bryggan vid Hornstull, stor risk för fullsatt, vet inte om det går att boka
- Piren vid Hornsbergs strand, trevligt och trendigt nytt område, lär ska ha bra mat
- Pick nick på just Hornsbergs strand, grill och BYOB?
- Belgobaren, centralt, har uteservering och minner mycket om Monks, dock endast belgiskt öl serveras
- Fler förslag ...

Med helger som dessa så hinner jag inte heller, då passar nog endast veckodagar bäst för mig också. Men, schemat gjordes upp baserat på att det skulle växlas mellan veckodagar och helger så att så många som möjligt skulle ha en chans att kunna komma någon gång.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Känner att jag nog inte ska vara ensam om detta men kan gärna ingå i en liten löst sammansatt grupp och komma med goda (?) förslag. Tror inte jag känner folks karaktär tillräckligt bra för att fixa detta på ett sätt som är uppskattat av alla :confused: Men jag försöker gärna!

En slags festkommitté har väl utkristalliserat sig över tiden .. :)
.. vi verkar vara några stycken som bokat och så.. bland annat så har Dr. Miles, simon_says91 och NotRyan ordnat, nu kan du också sälla dig till denna skara ... :)
 

Sofia

Medlem
Ja det är många olika kriterier som ska prickas av på listan :)

I princip tycker jag att det under vintern är utmärkt att variera mellan veckodagar/helgdagar för att alla ska ha en chans att vara med ibland, men det är just på sommaren när folk som sagt redan tagit sig ut på landet/i båten/på bröllop/släktträff osv och såna engagemang är nog folk inte så sugna på att försöka slingra sig ur men det är kanske lättare att få smita iväg en veckokväll om man sen "uppför" sig på helgen och umgås :rolleyes:

Det svåra med att planera en picknick är ju att vädret sällan uppför sig som planerat, då är ute servering lättare.

Jag är själv väldigt svag för Akkurat på Söder. Det är väldigt lätt att ta sig dit med tunnelbana till Slussen och sen några minuters promenad. God mat utan att det kostar hela skjortan, spännande ölutbud och inget partyställe på det sättet. Jag skulle kunna fråga hur de ställer sig till ett arrangemang av denna typ. De har ju tom ett litet bakre rum som används till whiskyprovningar där man kanske skulle kunna få boka en grej som denna. Det är ju förvisso inomhus men uteservering finns också, och dagsljus ;)
Tankar om det?
 

fcx

Medlem
Ja det är många olika kriterier som ska prickas av på listan :)

I princip tycker jag att det under vintern är utmärkt att variera mellan veckodagar/helgdagar för att alla ska ha en chans att vara med ibland, men det är just på sommaren när folk som sagt redan tagit sig ut på landet/i båten/på bröllop/släktträff osv och såna engagemang är nog folk inte så sugna på att försöka slingra sig ur men det är kanske lättare att få smita iväg en veckokväll om man sen "uppför" sig på helgen och umgås :rolleyes:

Det svåra med att planera en picknick är ju att vädret sällan uppför sig som planerat, då är ute servering lättare.

Jag är själv väldigt svag för Akkurat på Söder. Det är väldigt lätt att ta sig dit med tunnelbana till Slussen och sen några minuters promenad. God mat utan att det kostar hela skjortan, spännande ölutbud och inget partyställe på det sättet. Jag skulle kunna fråga hur de ställer sig till ett arrangemang av denna typ. De har ju tom ett litet bakre rum som används till whiskyprovningar där man kanske skulle kunna få boka en grej som denna. Det är ju förvisso inomhus men uteservering finns också, och dagsljus ;)
Tankar om det?

Usch, nu blir det ett negativt inlägg, när jag egentligen vill säga heja Sofia och tack för att du engagerar dig i frågan.

Jag skulle varna för Akkurat. Mycket trevligt ställe, men fel för det här sällskapet. Högljutt och trångt. Ofta musikevent och relativt svårt (= oflexibelt) att boka bord. Har för mig att de inte tar Amex eller Diners heller :)

Den här typen av event kräver ett samarbetsvilligt ställe som kan orka med ett gäng som kan bli allt mellan 5-30 pers och dessutom sällan blir samma antal som man bokat. För min del är jag gärna kvar på Monks, trots den tråkiga matmenyn. Ser gärna att vi fortsätter rotera en gång i månaden, varannan månad vardag, varannan helg.

Däremot är det inget som hindrar att vi flyttar en av träffarna ut i det fria nu när sommaren tillåter. Hornsbergs strand är ett bra förslag (bor ju själv där) för en picnic. Nu är skolorna slut, så då kan man dessutom få plats (en vardag, glöm att gå dit en helg).
 

Sofia

Medlem
fcx all input är välkommen och jag är ju inte alls i någon som helst position att bestämma något alls. Jag bara spånade lite för mig själv.

Picknick är alltid trevlig och om det är genomförbart är jag på. Dock är det inte helt lätt att ta sig till Hornsbergsstrand, och då ligger kanske en tillställning på Djurgården närmare till hands?
 

johhenrik

Medlem
Jag är själv väldigt svag för Akkurat på Söder. Det är väldigt lätt att ta sig dit med tunnelbana till Slussen och sen några minuters promenad. God mat utan att det kostar hela skjortan, spännande ölutbud och inget partyställe på det sättet. Jag skulle kunna fråga hur de ställer sig till ett arrangemang av denna typ. De har ju tom ett litet bakre rum som används till whiskyprovningar där man kanske skulle kunna få boka en grej som denna. Det är ju förvisso inomhus men uteservering finns också, och dagsljus ;)
Tankar om det?

Jag gillar Akkurat, men min erfarenhet är ju att det är väldigt svårt att få bord. Det är många som gillar det stället... :) Men oavsett ställe så tror jag folk gärna dyker upp. Jag tror dock, om jag ska vara lite pessimistisk att det är svårt att kunna vara där om man samtidigt ska kunna ta hand om folk som droppar in sporadiskt över kvällen. Senast var vi kanske 10 pers när det började, och runt 10 till som kom till under kvällen under loppet av flera timmar.

Edit: fcx skrev samtidigt som mig inser jag. Sitter i telefonkonferens, så kan inte skriva lika snabbt. ;)
 

palmen

Moderator
Känner att jag nog inte ska vara ensam om detta men kan gärna ingå i en liten löst sammansatt grupp och komma med goda (?) förslag. Tror inte jag känner folks karaktär tillräckligt bra för att fixa detta på ett sätt som är uppskattat av alla :confused: Men jag försöker gärna!

Nästa Monks-träff kan kanske vara ett bra tillfälle att diskutera hur vi eventuellt vill att månadsträffarna ska se ut framöver. :)
 
Toppen