Fundering kring övervikt av bagage

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Kimpe, 16 Juli 2012.

  1. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska resa KRN-ZRH i augusti med en massa övervikt. Anledningen är flytt dit ner under några månader för arbete.

    Jag flyger KRN-ARN den 2 aug på en ungdomsbiljett. Jag har inte bokat ARN-ZRH ännu men det blir SK hela vägen.

    Jag funderar kring betalningen av övervikten. Reser jag samma dag från ARN borde dem kunna checka in bagaget hela vägen från KRN och bara behöva ta diskussionen kring övervikten i KRN fast det är två separata bokningar?

    Reser jag från ARN den 3 aug så kommer jag antagligen behöva betala övervikt igen?
    Jag är EBG och kan alltså ta med mig 2x23 kg om jag reser på en vanlig economy biljett?

    Nu när jag skrev ner mina tankar ser det ju ganska logiskt ut men jag kan skicka ut frågan ändå.
     
  2. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ska man vara stenhård på reglerna (vilket de inte kommmer vara) så har du inte rätt att checka in väskorna hela vägen på searata biljetter. Men det kommer säkert gå bra. Och då kommer du sjävklart betala för övervikten en gång i KRN.
    Hur mycket har du tänkt checka in?
     
  3. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Jaha så enligt boken så ska det egentligen inte gå. Jag tror det blir att checka in tre väskor modell större, antagligen kring 25-28 kilo.
     
  4. twiggs

    twiggs Medlem

    Jag vet inte hur det är uppåt landet men på Landvetter så är personalen mer eller mindre jättehård när det gäller incheckning av väskor vid två bokningar. Jag hade en bokning GOTARN på morgonen och senare på kvällen ARN–CPH–VNO (eller om det var PLQ :confused: ). För att slippa släpa på väskan från T4 till T5 efter landning på ARN (alternativt släpa med sig den under hela Stockholmsvistelsen) så beslöt jag mig att fråga vid *G-disk om det skulle gå att checka in för båda bokningarna samtidigt.

    Tanten i incheckningen tappade haken som att jag föreslagit något i stil med narkotikaförsäljningen och gjorde en "Debroah Meaden"-gest med armarna och sa att det inte under villkor kunde gå eftersom då SAS skulle bli ansvariga ifall min flight GOT–ARN blev sen. Trots min kommentar om att det var över 10 timmar mellan flighterna så blev det tvärt nej.

    Om jag inte minns fel så har jag nog skrivit om denna händelse förut, men ibland är det bra med upprepning.
     
    1 person likes this.
  5. Homer

    Homer Medlem

    trams, det är ju fortfarande två olika biljetter.
    Om man måste plocka ut baggaget på ARN och checka in igen, hur många skulle då välja SAS
    för nästa flight? :rolleyes:
     
  6. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Har aldrig haft problem att slå ihop bagaget när jag flög med SK eller någon av deras interline partners. Tvärtom oftast brukade incheckningspersonal själva föreslå att göra det så man hade mer tid att shoppa på ARN eller CPH. Men här ser det ut vara en s.k. layover på 1 dygn eller hur?

    Däremot fattar inte lilla jag vad kan en ung person ha så mycket med sig som hela 3 väskör över 20kg vid flyttning inom Europa. :)
    Själv har alltid gjort det med max 2 incheckade 29"/32" resväskor plus en carry-on.
     
    Last edited: 16 Juli 2012
    1 person likes this.
  7. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag måste så får det ju en bli layover men då blir det att betala övervikt två gånger och det är jag inte så himla sugen på. Men det är bara 40 minuter mellan KRN-ARN och ARN-ZRH så om jag inte får skicka allt direkt från Kiruna så är jag tveksam om jag hinner vänta på alla väskor och förflytta min karavan till T5 och checka in där.

    Haha jaa... Vad fasen fyller man väskorna med egentligen? :) Jag kan försöka skylla på att en hel väska blir fylld med "jobbutrustning". Eller så får jag inse att packa smart och bra inte är en av mina stora talanger.
     
  8. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    40 minuter T4 -> T5 på separata biljetter är ju en chansning i alla lägen...
     
  9. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    LOL!!! Vilken underbart härlig beskrivning av SAS berömda serviceanda hos markpersonalen. :D

    Var det SAS du skulle resa vidare med eller något annat flygbolag? Så länge det är SK-SK har jag aldrig haft några bekymmer. Däremot har de varit stenhårda om det gällt SK-annat flygbolag (tom SK-Lufthansa) med samma ursäkt som du fick.
     
  10. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Som EBG får man väl ha 32 kg, eller är det bara på långlinjerna?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×